Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.
Het maximale uit je leven halen. Als er één merk is waar dat motto bij past, is het Land Rover wel. Met de Land Rover Discovery Sport planden we daarom een bliksembezoek aan zijn land van herkomst, met zoveel mogelijk activiteiten.
Drie landhuizen, twee grote natuurgebieden en een klassieke autoshow. De to do-lijst wordt alsmaar langer. Wat ik precies ga redden zie ik wel, bedenk ik me als ik vrijdagmiddag op kantoor wegrijd. De boordcomputer geeft aan dat ik nog 850 kilometer mag rijden op de tank diesel. Voor deze reis heb ik de zuinigste versie van de Land Rover Discovery Sport meegenomen: de eD4. Voor wie het niets zegt: de eD4 heeft de nieuwe 2,0 Ingenium dieselmotor van Land Rover, die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en enkel de voorwielen aandrijft. Naast het maximale uit een weekend Engeland halen, dient deze trip er namelijk ook voor om erachter te komen of de Discovery Sport met voorwielaandrijving nog wel een échte Land Rover is. En of hij in de praktijk nu echt zo zuinig is als beloofd.
De eerste bestemming is de Rotterdamse haven, waarvandaan P&O Ferries dagelijks naar Hull vaart. Zo begin je de volgende dag al direct om 8:00 uur in Engeland. Wel zo efficiënt, als je 48 uur Engeland wilt doen en maandagochtend weer op kantoor moet verschijnen. Tijdens de overtocht neem ik buiten op het dek de trip nog eens door. Het is precies 780 kilometer als ik niet verkeerd rijd. Challenge accepted.
Drie mannen lopen kritisch kijkend om de Discovery Sport heen als ik ’s ochtends het autodek op loop. Ze staan naast me geparkeerd in een compleet verbouwde Land Rover Defender, klaar voor een weekend in de modder. Er is wel iets leuks van te maken, concluderen ze. “Een beetje hoger, spatbordverbreders, wat lampen op het dak. Misschien nog een snorkel.” Ik vertel maar niet dat dit een voorwielaangedreven versie betreft. De playlist gaat aan en de eerste bestemming wordt ingevoerd. Hij heeft het nieuwe InControl infotainmentsysteem, wat stukken vlotter werkt dan het vorige systeem van Land Rover. Er bestaan geavanceerdere systemen, ook optioneel voor deze Discovery Sport, maar dit systeem voldoet al uitstekend.
De rit gaat over snelwegen, binnenwegen en slingerende landweggetjes. Op de eerste twee voelt hij zich het beste thuis. Op de landwegen laat hij soms net iets te duidelijk merken dat hij voorwielaangedreven is, helemaal bij vochtig wegdek. De vierwielaangedreven versie voelt zekerder aan, alleen om die reden is hij zijn meerprijs al waard.
De knalgele koolzaadvelden steken mooi af bij de grijze lucht. Het regent niet, maar het kan elk moment losbarsten. Het tweede natuurgebied van de dag maakt daarom plaats voor de pub naast het hotel. Tijd voor een chicken and mushroom pie en een pint. De Disco Sport mag even blijven waar hij is.
Met zijn vanafprijs van 44.200 euro is de Discovery Sport voor zijn formaat niet slecht geprijsd, maar dan moet je het wel zonder zaken stellen die op veel goedkopere auto’s vaak al standaard zijn. Tegelijkertijd willen sommige klanten liever halogeenverlichting dan xenonverlichting (immers: goedkoper te vervangen), maar LED dagrijverlichting had echt standaard moeten zijn. Pas vanaf de HSE, het derde uitrustingsniveau, is xenon standaard, samen met de LEDs voor dagrijverlichting.
De optionele achttien inch wielen (zeventien inch is standaard) ogen zeker niet kolossaal. Het design vraagt echter om negentien of zelfs twintig inch wielen. Zelfs met die laatste wielen wordt hij overigens niet oncomfortabel, maar negentien is de betere keuze als je voor meer comfort gaat. De dieselmotor is krachtig genoeg, maar niet overdadig sterk. Toch rijd je door de goede geluidsisolatie ongemerkt snel te hard. De standaard snelheidsbegrenzer is wat dat betreft ideaal.
Na het laatste landhuis en de nodige klassieke auto’s te hebben gezien is het weer tijd om richting Hull te gaan. De boordcomputer vertelt me dat ik nog 195 kilometer mag rijden. De boot is net geen 150 kilometer weg. Het gemiddeld verbruik staat op 6,4 liter op 100 kilometer. Niet gek, gezien de hoeveelheid bochtige wegen. Als P&O’s Pride of Hull in zicht komt geeft de computer nog zestig kilometer aan. Zuiniger dan verwacht.
In de bar op het schip is het tijd om de plus- en minpunten van de Discovery Sport eens op een rij te zetten. Het feit dat hij voorwielaangedreven heeft namelijk wel een gunstige bijkomstigheid: de extra ruimte onder de bagageruimte, waar ik alle spullen voor mijn weekend in kwijt kon. De Land Rover Discovery Sport is bovenal een fijne en comfortabele reisgezel, maar met wat opties wordt de auto nog een stuk beter. Zo moet je eigenlijk altijd een audiosysteem van Meridian aanvinken , staan de luxere bumpers hem ook een stuk beter en ogen de standaard halogeenlampen wat karig. Het voelt voor mij alsof Land Rover de basisversie te uitgekleed levert, ook al kom je nauwelijks iets tekort.
Ondanks de extra bagageruimte zou ik persoonlijk altijd een vierwielaangedreven versie nemen. Naast dat je het uiteindelijk in je restwaarde terug zal blijven zien, past het ook veel beter bij het karakter van de auto. De investering meer dan waard. Bovendien kun je dan ook serieus het terrein in, op plekken komen waar je anders niet komt en dus nóg meer meemaken, al was dat in dit overvolle weekend nauwelijks mogelijk geweest.
Verder lezen over Land Rover
Technology12.09.2024
Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR
Automotive28.08.2024
Land Rover Classic Defender V8 van Works Bespoke
debuteert op Goodwood RevivalGadgets17.03.2023
Must have: de LEGO Icons Classic Land Rover Defender 90-set
Automotive22.02.2023
Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs
verdere ontwikkeling autonome rijsystemenAutomotive25.11.2020
Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen
Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigenAutomotive07.11.2018
Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers
Automotive29.08.2018
Jaguar Land Rover test ‘ogen’ op zelfrijdende auto’s
Voetgangers weten dat de auto hen gezien heeft en dat helptMobile15.05.2018