Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Lotus, voor mij duikt dan vrijwel meteen het beeld op van Roger Moore die als 007 in The Spy Who Loved Me een Lotus Esprit reed die ook onder water kon. De van oorsprong Britse sportcar fabrikant, die al enkele jaren in Chinese handen is, heeft nu met de onthulling van de Eletre ook een stap gezet op de almaar groeiende markt van elektrische crossover SUV’s. De Eletre is meteen een volledige EV, met twee elektromotoren die 600 pk leveren. De komende jaren wordt de Eletre familie nog uitgebreid met een sportmodel, een volwaardige SUV en een coupé, aldus Lotus.
Imago van de sportauto bewaken
Lotus heeft met de Eletre weliswaar een crossover SUV gemaakt, maar zonder het imago van fabrikant van sportauto’s uit het oog te verliezen. De Eletre accelereert, zoals alle elektrisch ondersteunde bolides, met overtuiging. En in dit geval voldoende overtuiging om binnen drie seconden de 100 km/h aan te tikken.
Voor een EV, die doorgaans begrensd worden op ruim onder de 200 km/h – anders moet je elk half uur aan de lader – heeft de Eletre een indrukwekkende topsnelheid: 260 km/h. Zoals gezegd, hoe sneller, hoe meer stroomverbruik. Lotus heeft de Eletre voorzien van een 100kWh accupakket. Bij ‘normaal’ gebruik zou die goed zijn voor een bereik van 600 kilometer.
Wees gerust, met 260 per uur over de Duitse autobahn (want in Nederland mag dat niet) ga je daar never nooit bij in de buurt komen. Dan is het wel een beetje goed nieuws dat de Eletre met 350 kW opgeladen kan worden. Volgens de fabrikant heb je dan na 20 minuten alweer voldoende stroom om 400 kilometer te rijden. Let wel, niet met 260 km/h.
Uiterlijk weinig ‘Lotus’
Van buiten kun je de Eletre niet echt een ‘Lotus’ noemen zoals bijvoorbeeld de Evija hypercar dat wel nog was. Ik bedoel, een SUV is op zich al heel erg on-Lotus. En dan ook nog eentje van meer dan 2000 kilo. Lotus stond juist altijd bekend om haar ultra-lichte sportscar design. Neem de Elise, die woog – in verhouding – bijna niks waardoor een ‘autootje’ met amper 150 pk tot grootse prestaties komen.
Nee, de Eletra is niet licht en al zeker niet compact. Met iets meer dan vijf meter lengte is hij bijvoorbeeld al langer dan een Peugeot 508 SW. Voor een crossover SUV is de hoogte van 1m63 dan wel weer aan de compacte kant. Ow, en dan de prijs nog… De exacte volgorde van de cijfers zijn nog niet bekend, maar in het VK ligt de richtprijs rond de 100.000 pond.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024