Automotive30.03.2022

Eletre, de elektrische crossover SUV van Lotus


Lotus, voor mij duikt dan vrijwel meteen het beeld op van Roger Moore die als 007 in The Spy Who Loved Me een Lotus Esprit reed die ook onder water kon. De van oorsprong Britse sportcar fabrikant, die al enkele jaren in Chinese handen is, heeft nu met de onthulling van de Eletre ook een stap gezet op de almaar groeiende markt van elektrische crossover SUV’s. De Eletre is meteen een volledige EV, met twee elektromotoren die 600 pk leveren. De komende jaren wordt de Eletre familie nog uitgebreid met een sportmodel, een volwaardige SUV en een coupé, aldus Lotus.

Imago van de sportauto bewaken

Lotus heeft met de Eletre weliswaar een crossover SUV gemaakt, maar zonder het imago van fabrikant van sportauto’s uit het oog te verliezen. De Eletre accelereert, zoals alle elektrisch ondersteunde bolides, met overtuiging. En in dit geval voldoende overtuiging om binnen drie seconden de 100 km/h aan te tikken.

Voor een EV, die doorgaans begrensd worden op ruim onder de 200 km/h – anders moet je elk half uur aan de lader – heeft de Eletre een indrukwekkende topsnelheid: 260 km/h. Zoals gezegd, hoe sneller, hoe meer stroomverbruik. Lotus heeft de Eletre voorzien van een 100kWh accupakket. Bij ‘normaal’ gebruik zou die goed zijn voor een bereik van 600 kilometer.

Wees gerust, met 260 per uur over de Duitse autobahn (want in Nederland mag dat niet) ga je daar never nooit bij in de buurt komen. Dan is het wel een beetje goed nieuws dat de Eletre met 350 kW opgeladen kan worden. Volgens de fabrikant heb je dan na 20 minuten alweer voldoende stroom om 400 kilometer te rijden. Let wel, niet met 260 km/h.

De Lotus Eletre heeft weinig weg van een Lotus zoals we die van `vroeger` kennen\/
De Lotus Eletre heeft weinig weg van een Lotus zoals we die van `vroeger` kennen/

Uiterlijk weinig ‘Lotus’

Van buiten kun je de Eletre niet echt een ‘Lotus’ noemen zoals bijvoorbeeld de Evija hypercar dat wel nog was. Ik bedoel, een SUV is op zich al heel erg on-Lotus. En dan ook nog eentje van meer dan 2000 kilo. Lotus stond juist altijd bekend om haar ultra-lichte sportscar design. Neem de Elise, die woog – in verhouding – bijna niks waardoor een ‘autootje’ met amper 150 pk tot grootse prestaties komen.

Nee, de Eletra is niet licht en al zeker niet compact. Met iets meer dan vijf meter lengte is hij bijvoorbeeld al langer dan een Peugeot 508 SW. Voor een crossover SUV is de hoogte van 1m63 dan wel weer aan de compacte kant. Ow, en dan de prijs nog… De exacte volgorde van de cijfers zijn nog niet bekend, maar in het VK ligt de richtprijs rond de 100.000 pond.

Eletre-header
Eletre-header
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden