Mercedes heeft deze week de eerste volledig elektrische vrachtwagen gepresenteerd die naar eigen zeggen 1000 kilometer op een dag kan afleggen. Dat klinkt hoopvol, ware het niet dat de eActros met zijn 600 kWh accupakket ‘halverwege’ die dag dan wel even bijgeladen moet worden, want met de 600 kWh accu kan de Mercedes-Benz eActros 600 maximaal 500 kilometer rijden. Als je weet dat een EV met een 80 kWh accupakket nog altijd zo’n 20 tot 40 minuten aan een snellader moet hangen om hem tot 80 a 90 procent op te laden, dan is de grote vraag natuurlijk hoe lang de ‘laadpauze’ van de Mercedes-Benz eActros 600 is.
Welnu, volgens de fabrikant kan hij met een speciale snellader, een zogenoemde Megawatt Charger (MCS), moet de eActros 600 in een half uurtje van 20 naar 80 procent opgeladen kunnen worden. Volgens de fabrikant kan dat dan prima gedaan worden tijdens de verplichte rustpauze die een vrachtwagenchauffeur gedurende de dag moet maken. Echter, die snelladers zijn er nu nog niet, maar het goede nieuws is dat de eActros 600 ook pas eind 2024 op de weg zal verschijnen.
Mercedes en de laadproviders hebben dus nog even om een netwerk van MCS laders te bouwen. Dat zal ongetwijfeld langer duren dan 15 maanden (dan is het al eind 2024) Tot die tijd moeten de eActros 600 rijders het dan doen met de beschikbare superchargers die maximaal tussen 300 en 400 kW laadvermogen leveren.
Overigens denkt de fabrikant zelf dat het bereik, zonder tussentijds bijladen, van 500 kilometer, voor de meeste klanten al voldoende is voor een dag werk. Ruim de helft van de Mercedes-Benz trucks op de Europese wegen leggen dagelijks namelijk minder dan 500 kilometer af.
“De eActros 600 staat als geen andere vrachtwagen met een driepuntige ster voor de transformatie van het goederenvervoer over de weg naar CO2-neutraliteit. Het wordt gekenmerkt door een zeer innovatieve aandrijftechnologie die onze klanten een bijzonder hoge energie-efficiëntie en dus winstgevendheid kan bieden. Dit maakt de instap in e-mobiliteit nog aantrekkelijker voor wagenparkbeheerders”, aldus Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks.
Elektrische vrachtwagens zijn er al een tijdje. Misschien wel de bekendste, of toch in ieder geval de truck waar veel over geschreven is en die in de VS al volop ingezet wordt, is de Tesla Semi. Het bereik is bij personenauto’s nog altijd wel een dingetje, want hoe groter het accupakket, des te zwaarder en duurder wordt de EV. En dan moet er ook nog voldoende ruimte zijn om het accupakket te kunnen plaatsen zonder al te veel concessies te moeten doen aan de (binnen)ruimte.
Vrachtwagens hebben het wat ruimte en gewicht betreft iets meer ‘speling’. Al is laadvermogen natuurlijk ook nog wel iets om rekening mee te houden. Daarnaast zijn (volgeladen) vrachtwagens al gauw een kleine twintig keer zwaarder dan een elektrische personenauto. De eActros 600 van Mercedes-Benz weegt leeg, inclusief een standaard trailer, 22 ton. Volgeladen kan hij tot 44 ton gaan wegen.