Automotive05.03.2018

Elektrische Jaguar I-Pace, SUV om verliefd op te worden


Het is zo’n beetje een drieklapper, de auto die alles heeft. Eerst was er de Jaguar, een automerk waar standaard je hart al wat sneller van gaat kloppen. Dan een SUV: je kunt maar een voorkeur hebben voor dit type auto’s, en dan óók nog een volledig elektrisch exemplaar. Het laatste hoort bij onze DNA, innovatief, modern en bovenal duurzaam. Wat ons betreft kunnen ze hem inpakken, strik er omheen en per direct afleveren. Niets meer aan doen, omdat we er nog eens vanuit gaan dat bij een dergelijke bolide of moeten hem maar gewoon ‘de smartcar‘ van het jaar noemen, alle denkbare gear, nuttig en leuk, waarschijnlijk al in de standaarduitvoering zit.

Jaguar I-Pace

De Jaguar I-Pace heeft vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Deze zijn samen goed voor 400 pk, genoeg om het bekende sprintje van zero naar honderd in 4.8 seconden af te ronden. Dat is rap, heel rap al zullen notoire sneuneuzen wellicht weten te melden dat een ‘Elon Musk’ rapper is. Het bereik schatten we op zo’n 480 km. Daarmee rijden wij vanaf de grens moeiteloos naar Parijs. De bijtelling is 4% in ons Nederlandse belastingparadijs en het onderhoud schatten we op maximaal één keer per jaar. Misschien het enige punt waarover je kunt struikelen is dat al dit lekkers begint bij 80K schoon aan de haak. Oh ja en het is een slechts een detail, Jaguar troeft met deze auto zo’n beetje alle grote automerken af, die wel zeggen dat ze met een T-Rex (lees Tesla killer) gaan komen maar deze nog niet op de markt hebben. Jaguar zou wat dat betreft zomaar een mega-hit in handen kunnen hebben.

Jaguar_I-Pace_voorkant
Jaguar_I-Pace_voorkant

I-PACE design

Aan de looks van de Jaguar I-PACE looks zal het ook niet liggen want de nieuwe Jaguar I-PACE is echt een zeer fraaie SUV. Het is een genot om naar te kijken, met de altijd herkenbare neus van een Jaguar. De I-PACE is geen remake en nieuw ontworpen als elektrisch aangedreven auto. Model voor dit design stond Jaguars concept voor een supercar: de C-X75. De opvallende luchtinlaatkleppen zorgen voor koeling van de aandrijflijn. Maar als dat niet nodig is, zijn ze gesloten voor minder luchtweerstand.

Het premium interieur (jargon voor luxe) van deze ruime 5-zitter is zoals je dat mag verwachten van een Jaguar. Gebruikmakend van luxe materialen en fraaie (optionele Kvadrat) bekleding. Je kunt aan alles zien dat deze I-PACE met veel gevoel is ontworpen. De uitstraling past bij de auto en het merk. Uiteindelijk is dit high-tech en is plotseling de toekomst heden. Er is ook oog voor detail dat past in 2018. Want onder de zitplaatsen achterin is plek voor het opbergen van je laptop. De kofferbak biedt met 656 liter meer dan genoeg ruimte en groeit naar 1.453 liter als de achterbank volledig is neergeklapt.

Misschien wel toekomst lifestyle icoon voor EV-rijders
Misschien wel toekomst lifestyle icoon voor EV-rijders
Fraai vorm gegeven en ook nog eens uiterst functioneel
Fraai vorm gegeven en ook nog eens uiterst functioneel
Volop ruimte ook op de achterbank
Volop ruimte ook op de achterbank

Opladen van tot 80% in 40 minuten

Bij elektrische auto’s telt voor velen maar één ding en dat is: ‘Hoe ver kan ik er mee komen?’. Bij die vraag hoort natuurlijk ook: ‘Hoe snel laadt hij op?’. Daar kun je redelijk dramatisch over doen, maar de afstanden in Nederland zijn relatief zo kort dat je met vrijwel EV er wel kan komen. De I-PACE biedt je hier net een beetje (veel) meer en heeft standaard een 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen waardoor zijn actieradius max. 480 km bedraagt (Volgens de nieuwe WLTP norm wat staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Wie voor het opladen een (100 kW DC) snellaadstation gebruikt kan de energie van 0 tot 80% opladen in 40 minuten. Naast je voordeur duurt het met een AC-wallbox (7 kW) ongeveer 10 uur tot een volle batterij.

(Bij het laden verhoogt (of verlaagt) de I-PACE automatisch de temperatuur van de batterij om het laadproces te optimaliseren en in zo kort mogelijke tijd een maximaal rijbereik te krijgen).

Prestaties en techniek van de I-Pace

We hebben in de eerste alinea al geroepen dat de twee door Jaguar ontwikkelde elektromotoren, die de voor- en de achterwielen aandrijven goed zijn voor een topvermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 696 Nm. Dat betekent dat je met dit vermogen eigenlijk in de categorie sportauto’s thuishoort. Maar wees eerlijk van een elektrische Jaq hadden we ook niet minder verwacht. Dit is gewoon een heerlijke en rappe SUV met heel veel comfort en nog meer rijplezier.

De van aluminium body is speciaal ontworpen voor de elektrische aandrijflijn en heeft een extreem hoge stijfheid. Zelfs de hoogste waarde ooit in een Jaguar gemeten. De grote lithium-ion batterij is in een eigen gesloten behuizing centraal en zo laag mogelijk in de carrosserie geplaatst. Dit zorgt voor de ideale gewichtsverdeling van 50:50 wat mede verantwoordelijk is voor de perfecte handling, wegligging en rijcomfort.

Smartcar van het jaar

Smartcar van het jaar is geen (nog niet) bestaande titel. Toch zou het niet misstaan om deze als nieuwe categorie bij de van de auto van het jaar verkiezing toe te voegen. Want deze Jaguar I-Pace is één brok technologie en kun je moeilijk vergelijken met een ‘doorsnee’ auto met een benzinemotor. De hele opbouw, aandrijving en aanwezige high-tech maakt deze auto (van de toekomst) anders dan vrijwel alle andere auto’s. Dit zijn auto’s die praten met het internet, met een app op je smartphone, met je woning die ze willen voorzien van stroom, zijn een voedingsbodem voor AI welke zorgt dat de aanwezige robotica begrijpt wie er achter het stuur zit en houden rekening met het verkeer en zelfs met de weersomstandigheden (deze kunnen bijv. van grote invloed zijn op de laadtijd van de batterij).

Praten met je Jac I-Pace via een app op je smartphone
Praten met je Jac I-Pace via een app op je smartphone
Maximaal bereik 480 km volgens de WLTP norm
Maximaal bereik 480 km volgens de WLTP norm

I-PACE intelligence

De I-PACE heeft een Touch Pro Duo infotainmentsysteem uitgerust met een nieuw EV-gericht navigatiesysteem. Het systeem maakt gebruik van topografische gegevens, de data van vorige ritten en de rijstijl van de bestuurder. Dit systeem maakt gebruik van AI om de voorkeuren van de rijder te herkennen en de instellingen van de systemen van de I-PACE daarop af te stemmen.

Verder maakt Jaguar I-PACE gebruik van de spraakassistent van Amazon Alexa Skill. Hiermee kun je via een remote-app informatie over de auto opvragen met een mobiel apparaat dat Alexa ondersteunt. Denk hierbij aan vragen als ‘Staat mijn auto op slot?’, ‘Hoe vol is de batterij?’, ‘Heb ik genoeg bereik om naar mijn werk te rijden?’ Uiteindelijk zal Alexa steeds verder geïntegreerd worden met de techniek van de auto, zeker als we ook meer en meer gebruik gaan maken van functionaliteit voor autonoom rijden.

De nieuwe interface van het Touch Pro Duo infotainmentsysteem
De nieuwe interface van het Touch Pro Duo infotainmentsysteem

Nu al te bestellen

Deze Jaguar I-Pace is absoluut de bovenkant van wat er nu op de markt te koop is. Alle emotie die je zo mist bij een Tesla vindt je in deze I-Type terug. Dit is echt een optelsom van innovatie, duurzaamheid, design en emotie die past bij een merk als Jaguar. Natuurlijk heeft hij een prijs die niet voor iedereen haalbaar zal zijn. Dat neemt echter niet weg dat er nu ook in het hogere segment een meer dan geweldig alternatief is. De I-Pace is inmiddels al te bestellen. Er is keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE, én een speciale First Edition. Inmiddels zijn er bijna 700 wachtenden voor je.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Jaguar

Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR

JLR heeft een onwaarschijnlijke collega toegevoegd aan zijn personeelsbestand: ‘Rover’, een vierpotige robotwaakhond. De robothond vervult een belangrijke taak in de EV-productie- en testfaciliteit van JLR in Coventry. Deze faciliteit speelt een cruciale rol in de strategie van de fabrikant van luxe auto’s om tegen 2030 al zijn merken te elektrificeren.

Technology12.09.2024

Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR

Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs

Jaguar Land Rover (JLR) vergroot zijn wereldwijde digitale mogelijkheden met de opening van 3 nieuwe techhubs in Europa. Hiermee creëert de autofarbikant bijna 100 nieuwe banen. In de tech hubs worden autonome rijsyste...

Automotive22.02.2023

Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs

verdere ontwikkeling autonome rijsystemen
Jaguar genereert 40% extra proefritaanvragen met innovatieve chatbot

Adeptiv Lab en Yourzine (onderdeel van Adeptiv) hebben in opdracht van Jaguar Nederland een innovatieve chatbot ontwikkeld voor het realiseren van proefrit aanvragen. Jaguar vindt daarmee een snelle en effectieve manier...

Automotive28.01.2021

Jaguar genereert 40% extra proefritaanvragen met innovatieve chatbot

Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen

Jaguar Land Rover werkt samen met wereldwijde software-, mobiliteits- en telecombedrijven voor de ontwikkeling van een 'smart city hub' op een giga campus in Ierland. Hier worden praktijktests uitgevoerd met zelfrijdende...

Automotive25.11.2020

Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen

Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigen
​Jaguar komt met fantastische nieuwe bolide… in Gran Turismo

Een gloednieuwe elektrische hypercar van Jaguar. Dat klinkt geweldig, maar je hoeft nog geen tickets te kopen voor alle autoshows die nog komen. De nieuwe bolide komt namelijk niet fysiek uit, slechts in de game Gran Tur...

Automotive26.10.2019

​Jaguar komt met fantastische nieuwe bolide… in Gran Turismo

Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

De Jaguar I-PACE is de eerste elektrische auto van het Britse automerk. Jaguar is het merk wat in heel zijn historie alleen maar mooie en snelle auto’s heeft gebouwd. Klassiek met stijl en op-en-top Brits. Het merk dat...

Automotive13.11.2018

Jaguar I-PACE ontworpen om te genieten

Jaguar I-PACE versus Tesla

Dat we bij DutchCowboys een voorkeur hebben voor nieuwe technologie en auto’s hoeven we niemand meer uit te leggen. Steeds vaker komen deze twee samen waardoor het alleen nog maar leuker en boeiender wordt. En al helem...

Automotive12.11.2018

Jaguar I-PACE versus Tesla

Het verschil tussen een auto van een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru.
Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers

Met de auto en caravan op vakantie naar Frankrijk, of een mooie roadtrip door Europa met de camper, allemaal genieten. Behalve voor iedereen die snel wagenziek is. Dan is de reis naar bestemming vaak afzien. Citroën hee...

Automotive07.11.2018

Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers