Het is zo’n beetje een drieklapper, de auto die alles heeft. Eerst was er de Jaguar, een automerk waar standaard je hart al wat sneller van gaat kloppen. Dan een SUV: je kunt maar een voorkeur hebben voor dit type auto’s, en dan óók nog een volledig elektrisch exemplaar. Het laatste hoort bij onze DNA, innovatief, modern en bovenal duurzaam. Wat ons betreft kunnen ze hem inpakken, strik er omheen en per direct afleveren. Niets meer aan doen, omdat we er nog eens vanuit gaan dat bij een dergelijke bolide of moeten hem maar gewoon ‘de smartcar‘ van het jaar noemen, alle denkbare gear, nuttig en leuk, waarschijnlijk al in de standaarduitvoering zit.
De Jaguar I-Pace heeft vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Deze zijn samen goed voor 400 pk, genoeg om het bekende sprintje van zero naar honderd in 4.8 seconden af te ronden. Dat is rap, heel rap al zullen notoire sneuneuzen wellicht weten te melden dat een ‘Elon Musk’ rapper is. Het bereik schatten we op zo’n 480 km. Daarmee rijden wij vanaf de grens moeiteloos naar Parijs. De bijtelling is 4% in ons Nederlandse belastingparadijs en het onderhoud schatten we op maximaal één keer per jaar. Misschien het enige punt waarover je kunt struikelen is dat al dit lekkers begint bij 80K schoon aan de haak. Oh ja en het is een slechts een detail, Jaguar troeft met deze auto zo’n beetje alle grote automerken af, die wel zeggen dat ze met een T-Rex (lees Tesla killer) gaan komen maar deze nog niet op de markt hebben. Jaguar zou wat dat betreft zomaar een mega-hit in handen kunnen hebben.
Aan de looks van de Jaguar I-PACE looks zal het ook niet liggen want de nieuwe Jaguar I-PACE is echt een zeer fraaie SUV. Het is een genot om naar te kijken, met de altijd herkenbare neus van een Jaguar. De I-PACE is geen remake en nieuw ontworpen als elektrisch aangedreven auto. Model voor dit design stond Jaguars concept voor een supercar: de C-X75. De opvallende luchtinlaatkleppen zorgen voor koeling van de aandrijflijn. Maar als dat niet nodig is, zijn ze gesloten voor minder luchtweerstand.
Het premium interieur (jargon voor luxe) van deze ruime 5-zitter is zoals je dat mag verwachten van een Jaguar. Gebruikmakend van luxe materialen en fraaie (optionele Kvadrat) bekleding. Je kunt aan alles zien dat deze I-PACE met veel gevoel is ontworpen. De uitstraling past bij de auto en het merk. Uiteindelijk is dit high-tech en is plotseling de toekomst heden. Er is ook oog voor detail dat past in 2018. Want onder de zitplaatsen achterin is plek voor het opbergen van je laptop. De kofferbak biedt met 656 liter meer dan genoeg ruimte en groeit naar 1.453 liter als de achterbank volledig is neergeklapt.
Bij elektrische auto’s telt voor velen maar één ding en dat is: ‘Hoe ver kan ik er mee komen?’. Bij die vraag hoort natuurlijk ook: ‘Hoe snel laadt hij op?’. Daar kun je redelijk dramatisch over doen, maar de afstanden in Nederland zijn relatief zo kort dat je met vrijwel EV er wel kan komen. De I-PACE biedt je hier net een beetje (veel) meer en heeft standaard een 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen waardoor zijn actieradius max. 480 km bedraagt (Volgens de nieuwe WLTP norm wat staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Wie voor het opladen een (100 kW DC) snellaadstation gebruikt kan de energie van 0 tot 80% opladen in 40 minuten. Naast je voordeur duurt het met een AC-wallbox (7 kW) ongeveer 10 uur tot een volle batterij.
(Bij het laden verhoogt (of verlaagt) de I-PACE automatisch de temperatuur van de batterij om het laadproces te optimaliseren en in zo kort mogelijke tijd een maximaal rijbereik te krijgen).
We hebben in de eerste alinea al geroepen dat de twee door Jaguar ontwikkelde elektromotoren, die de voor- en de achterwielen aandrijven goed zijn voor een topvermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 696 Nm. Dat betekent dat je met dit vermogen eigenlijk in de categorie sportauto’s thuishoort. Maar wees eerlijk van een elektrische Jaq hadden we ook niet minder verwacht. Dit is gewoon een heerlijke en rappe SUV met heel veel comfort en nog meer rijplezier.
De van aluminium body is speciaal ontworpen voor de elektrische aandrijflijn en heeft een extreem hoge stijfheid. Zelfs de hoogste waarde ooit in een Jaguar gemeten. De grote lithium-ion batterij is in een eigen gesloten behuizing centraal en zo laag mogelijk in de carrosserie geplaatst. Dit zorgt voor de ideale gewichtsverdeling van 50:50 wat mede verantwoordelijk is voor de perfecte handling, wegligging en rijcomfort.
Smartcar van het jaar is geen (nog niet) bestaande titel. Toch zou het niet misstaan om deze als nieuwe categorie bij de van de auto van het jaar verkiezing toe te voegen. Want deze Jaguar I-Pace is één brok technologie en kun je moeilijk vergelijken met een ‘doorsnee’ auto met een benzinemotor. De hele opbouw, aandrijving en aanwezige high-tech maakt deze auto (van de toekomst) anders dan vrijwel alle andere auto’s. Dit zijn auto’s die praten met het internet, met een app op je smartphone, met je woning die ze willen voorzien van stroom, zijn een voedingsbodem voor AI welke zorgt dat de aanwezige robotica begrijpt wie er achter het stuur zit en houden rekening met het verkeer en zelfs met de weersomstandigheden (deze kunnen bijv. van grote invloed zijn op de laadtijd van de batterij).
De I-PACE heeft een Touch Pro Duo infotainmentsysteem uitgerust met een nieuw EV-gericht navigatiesysteem. Het systeem maakt gebruik van topografische gegevens, de data van vorige ritten en de rijstijl van de bestuurder. Dit systeem maakt gebruik van AI om de voorkeuren van de rijder te herkennen en de instellingen van de systemen van de I-PACE daarop af te stemmen.
Verder maakt Jaguar I-PACE gebruik van de spraakassistent van Amazon Alexa Skill. Hiermee kun je via een remote-app informatie over de auto opvragen met een mobiel apparaat dat Alexa ondersteunt. Denk hierbij aan vragen als ‘Staat mijn auto op slot?’, ‘Hoe vol is de batterij?’, ‘Heb ik genoeg bereik om naar mijn werk te rijden?’ Uiteindelijk zal Alexa steeds verder geïntegreerd worden met de techniek van de auto, zeker als we ook meer en meer gebruik gaan maken van functionaliteit voor autonoom rijden.
Deze Jaguar I-Pace is absoluut de bovenkant van wat er nu op de markt te koop is. Alle emotie die je zo mist bij een Tesla vindt je in deze I-Type terug. Dit is echt een optelsom van innovatie, duurzaamheid, design en emotie die past bij een merk als Jaguar. Natuurlijk heeft hij een prijs die niet voor iedereen haalbaar zal zijn. Dat neemt echter niet weg dat er nu ook in het hogere segment een meer dan geweldig alternatief is. De I-Pace is inmiddels al te bestellen. Er is keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE, én een speciale First Edition. Inmiddels zijn er bijna 700 wachtenden voor je.