Elektrische auto’s zijn de toekomst, zo simpel is het. Vanaf 2020 zullen er steeds meer auto’s verkocht worden die niet meer op benzine rijden en dus zullen we ons moeten voorbereiden op een toekomst waarin we bij het tankstation in de rij staan op stroom in de auto te krijgen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Europa. Dat betekent wel dat ze het eens moeten worden over de manier van opladen, zodat je niet over vijf jaar aan de ‘pomp’ staat en je auto niet kunt opladen omdat het niet het juiste merk is.
Er is al een standaard voor de techniek achter de plug, die CSS heet. Het Combined Charging System zorgt er voor dat auto’s snel opladen en je niet te lang stil staat. BMW, Daimler, Ford, Volkswagen en andere merken ondersteunen die standaard en zelfs Tesla heeft zich dit jaar aangesloten. Dat is dus al geregeld, nu die tankstations nog. Daar is een joint venture van de al genoemde merken min Tesla ook mee bezig en ze willen tegen 2020 duizenden oplaadpunten hebben, maar voor volgend jaar starten ze met 400 stuks.
Die zullen allemaal met 350 kW kunnen opladen, wat vele malen sneller is dan de huidige opladers kunnen bolwerken. De plug an sich zou kunnen verschillen per merk auto, maar aangezien auto’s iets langer meegaan dan smartphones of andere technologie zullen er weinig automakers zijn die het lef hebben om af te wijken van de norm. OK, misschien dat Tesla het wel doet. Maar dan komt er een adapter.
Het geeft echter wel hoop dat de automakers hun concurrentie opzij zetten om te zorgen dat elektrische auto’s een goede toekomst hebben. De snelladers zullen geplaatst gaan worden langs belangrijke routes binnen Europa, zodat je in theorie ‘gewoon’ op vakantie kunt gaan met je elektrische auto of in elk geval zo’n auto ook voor zaken kunt gebruiken binnen Europa. Als ze nu nog samen kunnen zorgen dat elektrische auto’s een stuk betaalbaarder kunnen worden zijn we binnen de 20 jaar van de benzine-slurpers af.
[Afbeelding © CII]