Amber Mobility is een Eindhovense startup die rap aan de slag wil met zelfrijdende auto’s in de lichtstad. Ze zijn van plan om in 2018 al testen te gaan uitvoeren met lege auto’s die op de busbanen en andere ‘veilige’ stukken asfalt rijden.
Het bedrijf wil auto’s beschikbaar stellen voor bedrijven en doordat die gedeeld worden staan ze zo weinig mogelijk stil. Het zelfrijdende aspect willen ze voor nu vooral ’s nachts inzetten, aangezien er nog geen regelgeving is voor autonoom rijden overdag.
“Stel dat een bedrijf ’s ochtends tien auto’s nodig heeft, dan zorgen wij dat die auto’s ’s nachts naar dat bedrijf rijden, zelfstandig. De volgende ochtend staan de auto’s dan klaar” aldus directeur Steven Nelemans tegen Omroep Brabant. Zo hoeft niemand de auto’s op te halen en kan er overdag gewoon door de mens achter het stuur gereden worden.
Op dit moment is dat nog niet aan de orde, er moet nog eerst getest worden, maar als het eenmaal veilig blijkt – en dat valt niet mee – dan gaat Amber de auto’s midden in de nacht de weg op sturen. Gelukkig steunt Eindhoven het initiatief en laat die het toe dat Amber straks buiten de testomgevingen gaat rijden, terwijl daar eigenlijk geen regels voor zijn.
De futuristisch ogende auto die je in de plaatjes ziet zal voorlopig trouwens nergens te bekennen zijn, want Amber gaat volgend jaar met BMW’s rondrijden. De eigen auto is namelijk verre van af en de software voor het autonome karakter van de auto kan ook met een andere kar getest worden.
Het zou zomaar kunnen dat de startup helemaal geen auto gaat maken, met alle voeten die dat in de aarde heeft en de astronomisch hoge financiering die dat vereist. Het doel, zoals bij veel startups, zal vermoedelijk zijn om opgekocht te worden door een van de automakers die zelf op zoek zijn naar zelfrijdende technologie en de insteek van de Eindhovenaren wel kunnen waarderen.
We zouden vanaf volgend jaar dus zelfrijdende BMW’s door Eindhoven kunnen zien spoken, midden in de nacht. Dat zal een aantal leuke scenario’s opleveren met dronken mensen die een auto hebben geziendie rondreed en waar “echt niemand in zat, man”. Vanaf volgend jaar zou het nog zomaar kunnen ook.
[Afbeeldingen © Amber Mobility]