Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedreven transportvoertuigen. Deze week is de eerste omgebouwde Toyota truck door VDL opgeleverd. Die gaat nog niet naar een klant, maar zal worden ingezet voor test en demo-doeleinden.
Ervaring opdoen met waterstof-elektrische vrachtwagens
De ervaringen die met deze eerste waterstof-elektrisch aangedreven Toyota vrachtwagen worden de ontwikkeling en het ombouwproces verder gefinetuned. Op dit moment werkt VDL aan de ombouw, van diesel naar waterstof, van in totaal nog vier Toyota vrachtwagens. Dat gebeurt bij VDL Special Vehicles, de aparte productiefaciliteit van VDL in Eindhoven en e plek waar ooit DAF’s gebouwd werden.
Die zullen gaan rijden bij vier logistieke partners van Toyota, waaronder de Vos Transport Group en CEVA. Die waterstof aangedreven vrachtwagens zullen ingezet worden voor het dagelijkse transporten voor Toyota naar de havens van Rotterdam en Antwerpen en fabrieken in Lille en Keulen.
In eerste instantie betreft het een test- en proefperiode die vijf jaar zal duren. Met de kennis en ervaring die in deze jaren opgedaan wordt, hoopt Toyota te kunnen aantonen dat waterstof elektrische aangedreven vrachtwagens een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de Europese energietransitie.
Toyota liet bij de presentatie van de samenwerking met VDL al weten dat de Japanse fabrikan een grote potentie ziet in het gebruik van waterstoftrucks om het transport met vrachtwagens emissievrij te maken. Waterstof brandstofcellen zijn een heel stuk lichter dan accu’s van EV’s, waardoor het laadvermogen van de truck op peil blijft. Daarnaast kan een vrachtwagen met waterstofbrandstofcel net zo snel tanken als een dieseltruck.
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken
Automotive16.01.2023