Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
Een weekje geleden werden wij door Kia uitgenodigd om de nieuwe EV9 uit te testen in het Zuiden van Frankrijk. Daar keken wij wel naar uit, niet zozeer vanwege het weer in Saint Tropez (daar had Ciarán een stokje voor gestoken) maar wel vanwege de auto zelf. Al sinds de eerste presentatie werd het duidelijk dat dit een hele interessante auto ging worden. Waarom dat is? Dat vertellen we je hier.
Kia EV9
Eerst en vooral is het een auto die we nog wat moeilijk kunnen positioneren. De EV9 valt onder de grotere SUV’s maar ook daar is hij, zeker naar Europese normen, een beetje een uitzondering. In de Verenigde Staten is deze zogenaamde ‘3-row’ SUV, met 6-7 stoelen, een vrij populair voertuig. Kijk naar Kia zelf, die hebben in de VS bijvoorbeeld de Telluride binnen het klassieke gamma, een auto die in EU niet verkocht wordt. En dat is dan nog maar het voorbeeld van Kia zelf, er zijn tal van dergelijke SUV’s op de markt daar. De EV9 is voor de VS de elektrische tegenhanger van Kia voor die Telluride, bij ons is de stap binnen het gamma wat groter. Hier moet je al naar de BMW X7 gaan om standaard 3 rijen stoelen te krijgen. Aan een heel ander prijskaartje wel te verstaan.
Wanneer we de vraag stellen aan Sjoerd Knipping (VP Product & Marketing van Kia Europe) dan bevestigd hij dat ook de EV9 in Europa in een niche stapt waar momenteel weinig auto’s zitten – en dat KIA er net zoals dat bij de EV6 ook het geval was ook deze keer nieuwe klanten tot het Kia merk zal aantrekken.
Vanaf de achterste rij
Eens in de auto en onderweg navigerend tussen Nice & Saint-Tropez valt ons nog iets anders op. De EV9 is voor alle duidelijkheid geen kleine auto en dat besef je natuurlijk wel, maar hij voelt niet zo groot aan tijdens het rijden, dan dat hij werkelijk is. Het is pas wanneer je de echt smallere, kleinere weggetjes op een berg of in de binnenstad opzoekt dat je beseft hoe groot de auto is. Dat maakt het rijden erg fijn; je zit wat hoger, de auto rijdt vlotjes en ligt door het gewicht ook goed op de weg, en voelt nooit lomp aan. En stil, verwonderlijk stil voor zo’n grote auto. Kia heeft blijkbaar de nodige aerodynamische features die maken dat de CX van de wagen zeer laag is. Ik hoor de vertegenwoordigers dat altijd graag zeggen tijdens de presentatie, maar je merkt het dus goed tijdens het rijden hoe stil de auto is.
Mooi design!
Kia mag dan niet meteen beschouwd worden als premium merk, deze auto komt standaard naast de 6-7 stoelen, met een tal van vernuftige opties die toch een premium gevoel geven. Intelligente terrein & rij modi, allerlei rij assistentie systemen, een grote display en nog veel meer. Vooral de blind-spot monitor, waarbij je met een tik op je dashboard een video beeld krijgt van je dode hoek aan die zijde is echt handig. Ook de achteruitkijkspiegel heeft de mogelijkheid om te switchen van gewone spiegel naar videobeeld, als je die optie gebruikt heb je nog minder het gevoel dat je in een grote auto zit omdat je er natuurlijk niet heel de tijd door zit naar achteren te kijken via je spiegel.
Ook over het design zijn we zeker enthousiast. En met de line up die Kia recent toonde van de volgende elektrische modellen zie je dat ze een design richting zijn ingeslagen die ze nog wel een tijdje gaan volgen. Enkel het design van de cockpit is wat overweldigend, overal waar je kijkt staan er knopjes en dat maakt het gebruik ervan ook niet meteen intuïtief. Elk automerk is duidelijk zoekende wat je juiste balans is, het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ben hier niet direct fan van.
De cockpit
Al met al een hele interessante auto, zoals eerder gezegd. Het is de eerste elektrische SUV in deze stijl op de Europese markt en valt wat mij betreft door het aantal zitplaatsen eerder in de MPV categorie dan de SUV. Maar dan met een minder saaie vorm dan meeste MPV’s. Het is lekker comfortabel rijden, barst van de features en ook al is de auto niet echt goedkoop te noemen, je krijgt wel heel veel waar voor je geld, zeker in vergelijking met de zogenaamde premium collega’s.
Verder lezen over Design
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024
Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024