Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het was al bekend dat de Chinese tech-gigant Xiaomi – bij ons vooral bekend van de smartphones en gadgets – ook met een elektrische auto op de proppen ging komen. Welnu, van de eerste modelreeks zijn deze week al wat specs en nieuwe afbeeldingen opgedoken. Xiaomi heeft zelf bekend gemaakt dat de SU7, een sedan, in diverse uitvoeringen vanaf december in productie gaat. Behalve twee modellen, met en zonder Lidar, komt er ook en SU7 met een bereik van 800 kilometer en een AWD, dual motor, met zo’n 660 pk en een topsnelheid van 265 kilometer. Uiteraard ga je dan niet het bereik van 800 kilometer halen. Al met al klinken de eerste specs best goed. Zeker voor een eerste EV van een gadgetfabrikant.
Smartphone namen
Zoals gezegd, Xiaomi is niet alleen Chinees maar ook vooral bekend van de smartphones. Wellicht is het daarom dat de fabrikant er voor gekozen heeft om de verschillende modeluitvoeringen van de SU7 smartphone namen te geven. Ik bedoel, als je – zonder dat er verder een foto of andere informatie gegeven wordt – producten ziet met namen als de SU7, SU 7 Max en SU7 Pro, dan moet toch bij de meesten van ons in eerste instantie een ‘smartphone lampje’ gaan branden. En al helemaal als je bedenkt dat de EV’s van Xiaomi op het eigen HyperOS platform lopen. Juist, hetzelfde besturingssysteem dat de fabrikant voor haar smartphones ontwikkeld heeft.
Hoe dan ook, de eerste Xiaomi EV’s zullen voorlopig alleen in China op de weg verschijnen. De fabrikant verwacht dat de eerste exemplaren van de SU7 al in februari (2024) aan klanten geleverd zullen worden. Over de prijzen heeft Xiaomi nog geen details bekend gemaakt. Eerder, in de prototype fase, sprak de fabrikant over een prijsrange van 36 tot 49 duizend euro.
Groot, sterk en snel
Wat Xiaomi ons wel al over de SU7 en zijn diverse uitvoeringen verteld, is dat de instapmodellen accupakketten van BYD krijgen. De ‘long range’ duurdere varianten worden uitgerust met een NMC accupakket van CATL. Die zou dus een bereik tot 800 kilometer hebben. De lichtste SU7 weegt straks net geen 2000 kilo. De meest uitgebreide (dual motor) variant weegt net iets meer dan 2200 kilo.
Qua afmetingen is de SU7 een behoorlijk ruim bemeten sedan. Hij is op een paar millimeter na vijf meter lang, net geen twee meter (1m96) breed en iets lager dan anderhalve meter (1m46).
Verder lezen over Elektrische auto
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandVerder lezen over Xiaomi
Mobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Gadgets28.02.2024
Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade
Mobile26.02.2024
Xiaomi lanceert fotocamera-smartphone Xiaomi 14 en Ultra
Automotive22.01.2024
Xiaomi werkt aan ultra efficiënte elektromotoren
Mobile16.01.2024
Xiaomi Redmi Note 13 Series; vijf betaalbare smartphones
Automotive29.12.2023
Xiaomi heeft zijn eerste elektrische auto getoond: SU7
Mobile09.11.2023
Huawei heeft momenteel de beste smartphone camera
Samsung raakt steeds verder achteropAutomotive24.08.2023