Elon Musk is een visionair, miljardair en soms een ongeleid projectiel. Een (groot) deel van zijn succes heeft hij ook te danken aan het feit dat hij alles net effe iets anders aanpakt. Voor wat betreft zijn autofabriek, Tesla, heeft hij wel een beetje weg van Henry Ford. Die bedacht ook disruptieve nieuwe strategieën en werkwijzen waardoor Ford aan het begin van de 20e eeuw uitgroeide tot een wereldmarktleider. Toch is het soms ook goed om naar jezelf te kijken en je af te vragen of alles wel zo gaat als gehoopt. Maar ook of de mensen die voor je werken wel goed behandeld worden. Maar dat willen succesvolle visionairs als Musk nog wel eens vergeten.
Neem de situatie die nu aan het licht gekomen is, met dank aan The Information, over de werkomstandigheden bij Tesla’s Gigafactory in Texas. Uit rapporten die Tesla moet indienen bij de OSHA, zeg maar de Amerikaanse arbeidsinspectie. Daaruit blijkt dat er nogal wat, ook ernstige, ongelukken gebeuren in de fabriek. Zo veel zelfs dat in 2022 een op de 21 fabrieksarbeiders tijdens zijn werk gewond geraakt is. Op dit moment werken er in de Texaanse fabriek zo’n 20.000 personen. Dat komt dus neer op meer dan 950 ongelukken in 2022.
Natuurlijk, ongelukken gebeuren en zitten vaak in een klein hoekje. Maar in een fabriek waar met zware machines, onderdelen en robots gewerkt wordt, moet de veiligheid van het personeel en diens werk tot de hoogste prioriteiten behoren. Zelf ben ik in verschillende fabrieken geweest, ook autofabrieken, en wat mij daar altijd opviel waren de borden met ‘NN dagen zonder ongevallen’. Tellers die doorgaans op vele tientallen, en soms meer dan 100, stonden. Dat zal bij Tesla dus niet het geval zijn, met en dergelijk hoog aantal ongevallen.
De ongelukken die in de Texaanse Gigafactory gerapporteerd worden, variëren van kleine incidenten tot gevallen waarbij personeelsleden zwaar gewond raakten en soms weken of maanden de ziektewet in moesten. Bijzonder verontrustend zijn de meldingen dat bepaalde machines, zoals persen waar withete carrosserie onderdelen gevormd worden, niet goed afsluiten, waardoor verschillende medewerkers al gewond geraakt zijn.
De fabriek in Texas is volop in beweging, onder andere voor de productie van de Cybertruck Daardoor moet nogal wat geschipperd worden met de ruimte. Zo worden (tijdelijke) metalen loopbruggen geplaatst zodat het personeel zich kan verplaatsen zonder anderen in de weg te lopen. Deze zomer stortte een van die in de haast, en dus slecht, opgebouwde bruggen in elkaar waardoor diverse medewerkers botbreuken opliepen. Het feit dat de afgelopen periode nog meer onderdelen van de fabriek, zoals airconditioning unit en stalen buizen, zomaar ineens naar beneden stortten, doen vermoeden dat bij de bouw van deze Gigafactory niet alle veiligheidsnormen en -eisen gevolgd zijn.
Of bij de hoge ongevallenratio ook meespeelt dat in de betreffende Gigafactory de hopeloos vertraagde Cybertruck van Tesla gemaakt wordt – een auto die al heel wat ontwikkel- en productieproblemen kende – is niet bekend. Maar gezien het feit dat tienduizenden Cybertruck kopers soms al jaren zitten te wachten op de komst van hun nieuwe elektrische Tesla, zal de werkdruk in de fabriek geen goed doen.