De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het is niet voor niets dat Nederland een echt Tesla-land is geworden: in ons relatief kleine land is elektrisch rijden nog aantrekkelijker dan in landen waar de afstanden groter zijn. Elektrisch laden kan bij de veelheid aan laadpalen in ons land. Maar hoe kun je thuis zo’n laadpaal regelen?
In tegenstelling tot benzine tanken is het voor je afrekent wat je aan stroom hebt getankt bij een openbare laadpaal niet helemaal helder wat de prijzen zijn. Als je via je eigen laadpaal (thuis of op kantoor) laadt, dan betaal je altijd hetzelfde tarief. Vaak is dat een lager tarief, omdat openbaar laden gemiddeld wel drie keer duurder is dan particulier laden.
Laadpaal voor de deur
Elektrische auto’s worden steeds vaker gezien als deel van een smarthome of smartoffice, dus waarom niet een eigen laadpaal voor de deur? Een privé of zakelijke laadpaal kun je gemakkelijk laten installeren. Als er bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak liggen dan kan er bovendien (gedeeltelijk) worden geladen met die stroom. Hierdoor wordt elektrisch laden steeds aantrekkelijker. Bovendien is het in 90 procent van de gevallen zo dat de werkgever betaalt voor de laadpaal, ook als je die bij je thuis laat installeren.
Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, zo’n elektrische laadpaal. Veel mensen weten niet hoe ze werken, laat staan dat ze ook financiële voordelen kunnen opleveren. Weten hoe ze werken in installatie, dat hoef je als consument niet te weten, maar welke financiële voordelen er zijn, dat kan je best eens over de streep trekken te investeren in een laadpaal.
Overheid
Dat terwijl de overheid zich al meerdere malen positief heeft uitgelaten over elektrisch rijden. Er zijn zelfs al subsidies toegezegd van 5 miljoen euro om gemeenten een financieel steuntje te geven om voor in totaal 472 slimme laadpunten te zorgen. Volgens Staatssecretaris Van Veldhoven wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal en moeten er meer slimme laadpalen komen.
Deze slimme laadpalen benutten groene stroom op een betere manier en maken het uiteindelijk voordelig om je auto op te laden. Het idee is om de auto als buffer te gebruiken: elektrische voertuigen nemen niet alleen elektriciteit uit het net, het levert ook terug aan dat net. De gekoppelde auto slaat het overschot van zelf opgewekte stroom op en levert dit terug aan de laadpaal. Op dit moment staat dit nog in de kinderschoenen, maar als je straks net stroom laadt als het minder duur is, en de vraag neemt toe, dan zal je hier waarschijnlijk een aantrekkelijke vergoeding voor krijgen. Voorbeelden van auto’s die op deze manier stroom kunnen opslaan en eventueel terugladen zijn Nissan Leaf en Renault Zoe.
Het is alleen niet alleen de overheid die financieel steunt: het legt ook wet- en regelgeving op. Zo moet je als bedrijf met 10 of meer parkeerplaatsen vanaf dit jaar op minimaal 10 procent daarvan een laadpunt hebben. Dat geldt op dit moment alleen voor nieuwbouw en grootschalige renovatie, maar vanaf 2025 is dat ook het geval bij oudere panden.
Dat is op zich niet erg: het is goed om bezoekers en werknemers een oplaadlocatie te bieden. Bovendien is het een investering waar je uiteindelijk rendement uit kunt halen. Als je investeert in milieuvriendelijke opties, dan kun je tot 75 procent investeringskosten afschrijven. Je maakt dan gebruik van de investeringsaftrek.
Laadstation
Een laadstation installeren, dat is niet iets dat je even zelf doet. Het is ook niet iets dat je even op Werkspot uitzet. Ze gaan gepaard met hoge spanning en dat betekent dat je een elektrotechnicus nodig hebt om de installatie goed en veilig te laten verlopen en te zorgen dat het veilig blijft als je klanten en medewerkers er straks mee gaan laden. Als je bij bekende adressen gaat voor een totaaloplossing, wat betekent dat je zowel het laadstation als de installatie aanschaft, kun je rekenen op ongeveer 1.500 tot 2.500 euro. Je kunt al vrij snel een laadpaal aan huis of kantoor hebben: je hebt er soms na een maand al eentje voor de deur. Maar dat zal ook per gemeente verschillend zijn.
[Fotocredits © chesky – Adobe Stock]
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024