Automotive26.07.2023

Een kwart meer nieuwe auto’s in het eerste half jaar van 2023


Maar niet alle merken profiteren daar evenveel van

Het gaat, toch wel redelijk onverwacht, dit jaar heel goed met de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. In het eerste half jaar zijn, vergeleken met 2022, bijna 50.000 meer auto’s op kenteken gezet, blijkt uit cijfers van Bovag-RAI. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de autofabrikanten die de afgelopen jaren de nodige uitdagingen voor de kiezen kregen. Corona, chiptekorten, logistieke problemen en de oorlog in de Oekraïne zorgden ervoor dat de autoverkopen enkele jaren op rij daalden. Nu lijkt het herstel toch wel ingezet. Tot nu toe zijn dit jaar, in Nederland in iede geval, elke maand meer auto’s verkocht dan in 2022.

‘Winnaars’ en ‘verliezers’

Van die aantrekkende verkopen profiteren echter niet álle merken. We weten dat autofabrikanten niet graag geconfronteerd worden met harde cijfers. Feit is wel dat Tesla, Hyundai, Kia, Mazda, Opel, Renault, Skoda, Volvo en Volkswagen het meeste garen spinnen bij de aantrekkende markt voor nieuwe auto’s. Dat betekent natuurlijk ook dat er ‘achterblijvers’ zijn.

Grote merken als Toyota, Peugeot, Ford, Fiat, BMW en Audi zien ook wel een groei, maar die is veel minder sterk dan het gemiddelde en die van de concurrenten. Er zijn zelfs twee toch wel grote automerken die in 2023 tot nu toe minder nieuwe bolides verkochten dan vorig jaar: Mercedes en Citroën.

De Tesla Model Y is de best verkochte auto in het eerste half jaar van 2023 in Nederland.
De Tesla Model Y is de best verkochte auto in het eerste half jaar van 2023 in Nederland.

Dalende vraag naar EV’s nog niet te zien

We zoomen niet in op de diverse modellen en exacte verkoopaantallen, maar een ding is wel het vermelden waard. Onlangs zei de baas van Volkswagen zich ongerust te maken over de dalende vraag naar elektrische auto’s. Dat is nu in de Nederlandse verkoopcijfers nog niet terug te zien. En dat heeft natuurlijk ook en vooral te maken met de langere levertijden bij sommige automerken. Veel van de nieuwe auto’s die in het eerste half jaar van 2023 op kenteken gezet zijn, werden al in 2022, of begin dit jaar, besteld.

Vooralsnog zien we bij vrijwel alle elektrische modellen van alle automerken een (forse) stijging van het aantal afgeleverde nieuwe EV’s ten opzichte van 2022. Tesla steekt overigens met kop en schouders boven de concurrentie uit. Dat merk wist in de eerste zes maanden van dit jaar al bijna 10.000 nieuwe EV’s te verkopen. Dat is ruim negen keer zoveel als een jaar geleden in dezelfde periode. Het (meermaals) verlagen van de prijzen van de Model 3 en Model Y zullen daarbij zeker van invloed geweest zijn.

Andere EV-modellen (en merken) die het dit jaar tot nu toe bovengemiddeld beter doen, zijn die Lynk&Co met een ruime verdubbeling en de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, waarvan er bijna drie keer zoveel verkocht werden. Kia verkocht dit jaar ongeveer evenveel EV’s dan in 2022. Mede daardoor is Volkswagen Kia weer gepasseerd als bestverkopende automerk in Nederland. Een momentopname natuurlijk. De eindafrekening volgt pas op 31 december.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden