Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het gaat, toch wel redelijk onverwacht, dit jaar heel goed met de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. In het eerste half jaar zijn, vergeleken met 2022, bijna 50.000 meer auto’s op kenteken gezet, blijkt uit cijfers van Bovag-RAI. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de autofabrikanten die de afgelopen jaren de nodige uitdagingen voor de kiezen kregen. Corona, chiptekorten, logistieke problemen en de oorlog in de Oekraïne zorgden ervoor dat de autoverkopen enkele jaren op rij daalden. Nu lijkt het herstel toch wel ingezet. Tot nu toe zijn dit jaar, in Nederland in iede geval, elke maand meer auto’s verkocht dan in 2022.
‘Winnaars’ en ‘verliezers’
Van die aantrekkende verkopen profiteren echter niet álle merken. We weten dat autofabrikanten niet graag geconfronteerd worden met harde cijfers. Feit is wel dat Tesla, Hyundai, Kia, Mazda, Opel, Renault, Skoda, Volvo en Volkswagen het meeste garen spinnen bij de aantrekkende markt voor nieuwe auto’s. Dat betekent natuurlijk ook dat er ‘achterblijvers’ zijn.
Grote merken als Toyota, Peugeot, Ford, Fiat, BMW en Audi zien ook wel een groei, maar die is veel minder sterk dan het gemiddelde en die van de concurrenten. Er zijn zelfs twee toch wel grote automerken die in 2023 tot nu toe minder nieuwe bolides verkochten dan vorig jaar: Mercedes en Citroën.
Dalende vraag naar EV’s nog niet te zien
We zoomen niet in op de diverse modellen en exacte verkoopaantallen, maar een ding is wel het vermelden waard. Onlangs zei de baas van Volkswagen zich ongerust te maken over de dalende vraag naar elektrische auto’s. Dat is nu in de Nederlandse verkoopcijfers nog niet terug te zien. En dat heeft natuurlijk ook en vooral te maken met de langere levertijden bij sommige automerken. Veel van de nieuwe auto’s die in het eerste half jaar van 2023 op kenteken gezet zijn, werden al in 2022, of begin dit jaar, besteld.
Vooralsnog zien we bij vrijwel alle elektrische modellen van alle automerken een (forse) stijging van het aantal afgeleverde nieuwe EV’s ten opzichte van 2022. Tesla steekt overigens met kop en schouders boven de concurrentie uit. Dat merk wist in de eerste zes maanden van dit jaar al bijna 10.000 nieuwe EV’s te verkopen. Dat is ruim negen keer zoveel als een jaar geleden in dezelfde periode. Het (meermaals) verlagen van de prijzen van de Model 3 en Model Y zullen daarbij zeker van invloed geweest zijn.
Andere EV-modellen (en merken) die het dit jaar tot nu toe bovengemiddeld beter doen, zijn die Lynk&Co met een ruime verdubbeling en de ID.3 en ID.4 van Volkswagen, waarvan er bijna drie keer zoveel verkocht werden. Kia verkocht dit jaar ongeveer evenveel EV’s dan in 2022. Mede daardoor is Volkswagen Kia weer gepasseerd als bestverkopende automerk in Nederland. Een momentopname natuurlijk. De eindafrekening volgt pas op 31 december.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024