Elektrisch rijden is de toekomst, maar het is wel een toekomst waar je wat meer voor moet sparen. Er zijn nu veel extra’s vanuit de overheid om elektrisch rijden te stimuleren, maar die vallen weg in 2026. Dan wordt het een stuk minder leuk om te investeren in een elektrische auto, al is het kopen van een nieuwe auto natuurlijk uiteindelijk altijd wel een leuk proces. Dromen, uitzoeken, vergelijken, proefritten en dan straks die mooie auto op de oprit.
Je gaat straks sowieso motorrijtuigenbelasting betalen voor je Tesla of andere elektrische auto, iets wat nu niet aan de orde is (al wordt het in 2025 wel ingevoerd, maar betaal je slechts een kwart van het bedrag). Je krijgt ook nog andere subsidies van de overheid op elektrische auto’s, waardoor het heel aantrekkelijk is om er nu een te kopen. Daarnaast is er voor zakelijke rijders een lagere bijtelling. Het is anno 2023 al minder aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen dan eerder, omdat de overheid de subsidies al langzamerhand verlaagt. Het was ooit 4.000 euro (!) en nu is daar nog 2950 euro van over.
Je kunt je afvragen of het een goed idee was van de overheid om de subsidies nu al te verlagen: Marina van Helvoort van de Vereniging Elektrisch Rijden vindt sowieso van niet, zegt ze in de Telegraaf. Het potje subsidie dat er is dit jaar nog hartstikke vol. Bovendien staat er veel op het spel: de overheid moet bepaalde klimaatdoelstellingen behalen en daar is het uitbannen van de auto die op fossiele brandstof rijdt een belangrijke factor in. En de wegenbelasting voor een elektrische auto is mede door het flinke gewicht van die auto’s vrij hoog. Je moet voor een Renault Clio jaarlijks 524 euro betalen en voor een Tesla Model 3 zo’n 1.200 euro.
Het voordeel is wel dat je aan een elektrische auto over het algemeen minder onderhoud hebt en dat scheelt kosten. Qua ‘tanken’ is het helaas niet per se goedkoper om op elektriciteit te rijden. Volgens de overheid is het voor mensen die 15.000 kilometer per jaar rijden 20 tot 200 euro duurder om elektrisch te rijden dan in een auto op brandstoffen zoals gas of benzine. Ook zelf elektriciteit opwekken via zonnepanelen en je auto op die manier opladen is niet per se goedkoop, omdat de investering in zonnepanelen erg hoog is en binnenkort terugleveren naar het net ook geen optie meer is.
Kortom, elektrisch rijden wordt wel belangrijker in een wereld die 2030 steeds dichterbij ziet komen, wat toch wel een omschakeling moet gaan betekenen voor duurzaamheid. Maar het wordt dus ook aanzienlijk duurder en het is afwachten hoe de regering daarmee omgaat. Houdt het voet bij stuk of luistert het naar organisaties zoals de Vereniging Elektrisch Rijden en wordt 2026 toch wat minder hels voor mensen die naar een elektrische bolide willen overstappen?