Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In Nederland krijgen voertuig eigenaren een kenteken toegewezen. Welk kenteken je krijgt, dat hangt af van het type voertuig (zoals auto, bromfiets, vrachtwagen, bedrijfsauto of landbouwvoertuig) en waar de RDW op het moment van aanvraag ‘gebleven’ is met de uitgifte van kentekens. Op dit moment (11 april 2023) zijn we voor gewone personenauto’s aan het eind van de ’S’ bij de reeks die bestaat uit 1 letter, drie cijfers en twee letters. Op de site van de RDW kun je precies zien wat het laatst uitgegeven kenteken op enig moment is.
Persoonlijk kenteken
Er zijn ook landen waar je je kenteken helemaal of deels zelf kunt kiezen. Daar hangt meestal wel een prijskaartje aan. Zeker wanneer je op zoek bent naar een bijzondere combinatie. In Duitsland, waar je na de stadscode (AC = Aken, K = Keulen, etc) zelf de combinatie van 1 of 2 letters en 2 tot 4 cijfers die daarop volgen kunt kiezen, is dat verreweg het goedkoopst. Veel Duitsers kiezen voor hun intialen, gevolgd door de geboortedatum (dag/maand bijvoorbeeld). Als ik in Keulen zou wonen, dan was mijn kenteken, als het beschikbaar was, dus K-RS-1009. In Duitsland betaal je daarvoor nog geen 13 euro.
In België kun je, als je ervoor betaalt, kiezen voor een volledig gepersonaliseerd kenteken. Ik zou daar dus met de nummerplaat ‘Ronny’ kunnen rondrijden. Mits die nog vrij is en ik in België woon uiteraard. En dergelijke kentekenplaat is wel iets duurder dan in Duitsland. Belgen betalen hiervoor 1000 euro plus 30 euro voor het maken en de levering van de kentekenplaten.
Ook aan de andere kant van de Oceaan, in de VS, kunnen kentekens helemaal gepersonaliseerd worden. Daar is ook een levendige handel ontstaan in bijzondere kentekens. Zo wordt de waarde van het kenteken ‘New York’ in de gelijknamige staat geschat op 20 miljoen dollar. Dat kenteken zit momenteel op een 20 jaar oude Volvo. In de UK is het kenteken ‘F1’ te koop voor hetzelfde bedrag (20 miljoen dollar). Daar is nog geen koper voor gevonden, voor zover bekend. Maar, het kan nog ‘erger’. Het kenteken ‘MM’ in California wordt een waarde van ruim 24 miljoen dollar toegedicht.
En dan Dubai. Daar is onlangs het kenteken ‘7’ geveild voor omgerekend ruim 13,7 miljoen euro. Dat was wel voor een goed doel. Tijdens die veiling, waarvan de opbrengsten ten goede kwamen van het “1 Billion Meals Endowment”, een initiatie voor voedselhulp. Tijdens de veiling werden meer bijzondere kentekenplaten en ook telefoonnummers verkocht. In totaal werd daarmee meer dan 23 miljoen euro opgehaald voor het goede doel.
Kenteken tik
Voor wie het nog niet door had… ik heb iets met kentekens. Dat is ontstaan toen ik, begin jaren 80, bij een tankstation werkte. Ook toen gebeurde het nogal eens dat een klant ‘vergat’ te betalen nadat hij of zij de tank volgegooid had. Als pompbediende werd dat van je ‘salaris’ afgetrokken. Wanneer je echter het kenteken, merk en model (en liefst ook kleur) van de auto van de wegrijder had genoteerd, en dat bleek te kloppen, werd het bedrag kwijtgescholden.
Ja, het was een andere tijd. Camera’s kenden we nog niet en de lokale gemeentepolitie – die ook bij hetzelfde tankstation hun auto’s vulden – waren bereid om kentekens van wegrijders te controleren en effe langs te gaan. Geen gedoe met aangifte doen dus. Vrijwel altijd kwam de benzinedief binnen een a twee dagen alsnog afrekenen. Uiteraard met het excuus ‘Goh, ik was het in de haast helemaal vergeten.’ Tuurlijk…
In de jaren dat ik als bijbaantje bij een tankstation werkte, heb ik een kentekentik ontwikkeld. Van elke klant die het plein opreed sloeg ik direct het kenteken, merk, model en kleur van zijn of haar auto op. Meestal was een korte blik op het voertuig daarvoor al voldoende.
Het tankstation lag dicht bij de Duitse grens, in een tijd dat LPG en Diesel hier veel goedkoper was. Zo werd ik ook ‘expert’ in het herkennen van Duitse kentekens, en de lettercodes van de verschillende Duitse steden op die kentekens (MG = Mönchengladbach, BO = Bochum, BN = Bonn, etc).
Maar, er kwamen ook auto’s uit andere Europese landen. Franse auto’s, met het departement nummer aan het eind van elk kenteken (75 = Paris Centre, 06 = Alpes Maritimes, 59 = Lorraine, etc). Tegenwoordig is dat nummer overigens geen onderdeel meer van het kenteken zelf, maar staat het op een blauw bandje aan de rechterzijde van de kentekenplaat.
Enfin, zo zou ik nog even door kunnen gaan over de Zwitsers kantons, Oostenrijkse provincies en andere landen waar kentekens locatie-gebonden zijn. Maar dat zal ik nu niet doen.
Verder lezen over Auto
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete
Verder lezen over Nederland
Nieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024