Het is momenteel in Nederland en grote delen van België, Duitsland en zelfs Frankrijk niet bepaald vakantieweer. Daardoor is er al dagen een run op last-minutes. Mensen die na een paar goede zomers in ons eigen land nu toch maar besluiten om alsnog de zon op te zoeken. Veel mensen doen dat natuurlijk ook met hun eigen auto. Veel EV-rijders vinden dat nog altijd een spannende onderneming.
Wij hebben al diverse keren laten zien dat het allemaal niet zo spannend hoeft te zijn, maar vooral een bijzondere ervaring is. Het is vooral een kwestie van planning en mindset. Ook als je vakantiebestemming in de Alpen, aan de Cote d’Azur of Spaanse Costa’s ligt. Sterker nog, zelfs als je naar de Algarve in Portugal gaat, kun je je bestemming – zoals gezegd met de juiste planning en mindset, maar ook voldoende verschillende laadpassen en/of apps – probleemloos met je elektrische auto bereiken.
Onderzoek heeft aangetoond dat dit jaar negen op de toen EV-rijders met hun elektrische bolide op vakantie gaat. Voor een groot deel van hen, een derde, is dat voor het eerst. Laadpalen vind je tegenwoordig meer dan voldoende op de wegen naar het zonnige zuiden. Ook wij hebben dat al meerdere keren getest en ondervonden.
Het is vooral een kwestie van goed plannen en niet de illusie koesteren dat je, net als met je ‘oude’ benzine of diesel slurper 1000 kilometer in één dag kunt afleggen. Het is nu eenmaal een feit dat een EV, ook als je een zogenoemde long-range model hebt, elke paar honderd kilometer (afhankelijk van je bereik is 250 tot 350 kilometer een goed gemiddelde) tussen de twintig minuten en drie kwartier aan een snellader moet ‘bijtanken’. Op drukke vakantiereisdagen, zoals de bekende ‘zwarte zaterdagen’, moet je bovendien rekening houden met drukte bij laadstations. Dan kan het zomaar een paar uur duren voordat je weer met een volle accu verder kunt reizen.
Elektrische Autovakanties heeft onderzoek gedaan onder 900 Nederlandse vakantiegangers met een elektrische auto naar het gebruik van apps en routeplanners door EV-rijders die op vakantie gaan. Daaruit blijkt dat meer dan de helft (52%) van hen daarvoor de routeplanner app ‘A Better Routeplanner’ gebruikt.
Ondanks een goede planning ervaart nog altijd zo’n 20 procent van elektrische vakantiegangers range anxiety; de angst om met een lege accu te komen te staan. Zoals gezegd, laadpalen zijn er inmiddels meer dan voldoende. Daarbij komt dat heel veel Tesla Superchargers – Tesla heeft een geweldig goed netwerk in Europa – tegenwoordig ook gebruikt kunnen worden voor het opladen van niet-Tesla’s. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat de Tesla Superchargers, in tegenstelling tot de laadstations van Fastned, Ionity, Shell Recharge en Total Energies, vaak niet langs de autosnelweg liggen, maar net daarbuiten. Ook dat is een kwestie van plannen. Echter, veel vakantiegangers willen tijdens de reis toch vooral op de snelweg blijven. Wellicht dat mede daarom nog maar een kwart (27,9%) van de niet-Tesla rijders zegt onderweg ook wel eens bij een Tesla Supercharger te laden.
Met een EV leg je hoe dan ook tijdens een reisdag minder kilometers af. Laden (plus eventueel het op je beurt moeten wachten) kost nu eenmaal tijd. Daarom is een overnachting bijna altijd aan te raden als de reis naar je vakantiebestemming langer is dan 1000 kilometer. Kies dan het liefst voor een hotel met een laadpaal. Inmiddels geeft 95 procent van de EV-vakantiegangers aan daar ook rekening mee te houden bij het boeken van een overnachting.