Automotive03.08.2023

Een derde EV-rijders voor het eerst met elektrische bolide op vakantie


Het is momenteel in Nederland en grote delen van België, Duitsland en zelfs Frankrijk niet bepaald vakantieweer. Daardoor is er al dagen een run op last-minutes. Mensen die na een paar goede zomers in ons eigen land nu toch maar besluiten om alsnog de zon op te zoeken. Veel mensen doen dat natuurlijk ook met hun eigen auto. Veel EV-rijders vinden dat nog altijd een spannende onderneming.

Wij hebben al diverse keren laten zien dat het allemaal niet zo spannend hoeft te zijn, maar vooral een bijzondere ervaring is. Het is vooral een kwestie van planning en mindset. Ook als je vakantiebestemming in de Alpen, aan de Cote d’Azur of Spaanse Costa’s ligt. Sterker nog, zelfs als je naar de Algarve in Portugal gaat, kun je je bestemming – zoals gezegd met de juiste planning en mindset, maar ook voldoende verschillende laadpassen en/of apps – probleemloos met je elektrische auto bereiken.

Voor het eerst met EV op vakantie

Onderzoek heeft aangetoond dat dit jaar negen op de toen EV-rijders met hun elektrische bolide op vakantie gaat. Voor een groot deel van hen, een derde, is dat voor het eerst. Laadpalen vind je tegenwoordig meer dan voldoende op de wegen naar het zonnige zuiden. Ook wij hebben dat al meerdere keren getest en ondervonden.

Het is vooral een kwestie van goed plannen en niet de illusie koesteren dat je, net als met je ‘oude’ benzine of diesel slurper 1000 kilometer in één dag kunt afleggen. Het is nu eenmaal een feit dat een EV, ook als je een zogenoemde long-range model hebt, elke paar honderd kilometer (afhankelijk van je bereik is 250 tot 350 kilometer een goed gemiddelde) tussen de twintig minuten en drie kwartier aan een snellader moet ‘bijtanken’. Op drukke vakantiereisdagen, zoals de bekende ‘zwarte zaterdagen’, moet je bovendien rekening houden met drukte bij laadstations. Dan kan het zomaar een paar uur duren voordat je weer met een volle accu verder kunt reizen.

Tesla heeft een geweldig Supecharger netwerk, maar die liggen meestal niet langs de snelwegen.
Tesla heeft een geweldig Supecharger netwerk, maar die liggen meestal niet langs de snelwegen.

Nog altijd laadstress en ‘range anxiety’

Elektrische Autovakanties heeft onderzoek gedaan onder 900 Nederlandse vakantiegangers met een elektrische auto naar het gebruik van apps en routeplanners door EV-rijders die op vakantie gaan. Daaruit blijkt dat meer dan de helft (52%) van hen daarvoor de routeplanner app ‘A Better Routeplanner’ gebruikt.

Ondanks een goede planning ervaart nog altijd zo’n 20 procent van elektrische vakantiegangers range anxiety; de angst om met een lege accu te komen te staan. Zoals gezegd, laadpalen zijn er inmiddels meer dan voldoende. Daarbij komt dat heel veel Tesla Superchargers – Tesla heeft een geweldig goed netwerk in Europa – tegenwoordig ook gebruikt kunnen worden voor het opladen van niet-Tesla’s. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat de Tesla Superchargers, in tegenstelling tot de laadstations van Fastned, Ionity, Shell Recharge en Total Energies, vaak niet langs de autosnelweg liggen, maar net daarbuiten. Ook dat is een kwestie van plannen. Echter, veel vakantiegangers willen tijdens de reis toch vooral op de snelweg blijven. Wellicht dat mede daarom nog maar een kwart (27,9%) van de niet-Tesla rijders zegt onderweg ook wel eens bij een Tesla Supercharger te laden.

Met een EV leg je hoe dan ook tijdens een reisdag minder kilometers af. Laden (plus eventueel het op je beurt moeten wachten) kost nu eenmaal tijd. Daarom is een overnachting bijna altijd aan te raden als de reis naar je vakantiebestemming langer is dan 1000 kilometer. Kies dan het liefst voor een hotel met een laadpaal. Inmiddels geeft 95 procent van de EV-vakantiegangers aan daar ook rekening mee te houden bij het boeken van een overnachting.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit