Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Europese Commissie heeft onlangs overeenstemming bereikt over het besluit dat er vanaf 2035 binnen de EU alleen nog emissievrije nieuwe auto’s verkocht mogen worden. Een lobby van met name makers van Italiaanse supercars heeft daar niets aan kunnen veranderen. Er is wel een uitzondering gemaakt, maar alleen voor fabrikanten die minder dan 1000 bolides per jaar produceren.
Uitzondering voor eco-brandstoffen
Nu wil Duitsland ook dat er een uitzondering gemaakt wordt zodat ook na 2035 nog nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verkocht mogen worden. In tegenstelling tot de Italiaanse supercar fabrikanten, willen de Duitsers dat die uitzondering gaat gelden voor verbrandingsmotoren die met eco-brandstoffen aangedreven worden.
Met die uitzondering doelen de Duitsers onder andere op waterstof en synthetische brandstoffen die geen CO2-uitstoot hebben. Puur theoretisch zijn auto’s met verbrandingsmotoren die door dergelijke brandstoffen aangedreven worden ook emissievrij. Er is echter ook kritiek op het feit dat de productie van deze brandstoffen niet altijd even ‘groen’ genoemd mag worden. Maar ja, dat geldt ook voor de productie van elektriciteit die nodig is voor het opladen van BEV’s.
Hoe dan ook, de discussie is inmiddels weer aangewakkerd. De regel dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2035 binnen de EU verkocht worden, emissievrij moeten zijn, staat. Hoe dat ingevuld gaat worden? Daar willen de Duitsers nog over bakkeleien. Verkeersminister Volker Wissing heeft al geroepen dat zonder de uitzondering Duitsland van plan is het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met brandstofmotoren niet te onderschrijven
Politieke macht Duitse autofabrikanten
Duitsland is al tientallen jaren de Europese bakermat van de automobielindustrie. De macht van grote fabrikanten en merken als BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Opel en Porsche strekt zich ook uit tot het politieke toneel, zowel regionaal, in de verschillende Bundesländern als nationaal.
Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat tot nu toe alle pogingen om een landelijk geldende maximumsnelheid op autosnelwegen in te voeren, gestrand zijn. Er zijn dus nog steeds snelwegen waar je zo hard mag rijden als je wilt. Maar of de invloed van de Duitse automerken ook tot in Brussel zal reiken? Die kans lijkt niet zo heel erg groot als je het mij vraagt.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024