20.12.2023
Automotive

Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

In Nederland gaat het potje waaruit de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s betaald wordt, dit jaar niet leeg. Dat komt vooral doordat potentiële EV-kopers aan het twijfelen geraakt zijn vanwege de aanstaande afschaffing van de korting op de wegenbelasting en almaar stijgende bijtelling voor elektrische leasebakken. In Duitsland kampt de regering met een heel ander probleem. Door een begrotingstekort, waar de regerende partijen na weken onderhandelen geen gezamenlijke oplossing voor vinden, moet er flink bezuinigd worden. Daarom is dit weekend besloten om de subsidie op nieuwe elektrische auto’s per direct af te schaffen.

4.500 euro voordeel direct afgeschaft

De beslissing is zo abrupt genomen dat iemand die zaterdag het koopcontract voor zijn nieuwe elektrische bolide getekend heeft en vandaag van plan was de subsidieaanvraag af te handelen, daar nu naar kan fluiten. In Duitsland kregen EV-kopers tot voor dit weekend in totaal voor 6.750 euro aan financiële voordelen.

Het leeuwendeel daarvan, 4.500 euro, werd betaald door de overheid. De rest (2.250 euro) werd door de autofabrikanten verrekend als korting op de initiële aanschafprijs. Daaraan verandert vooralsnog niets, meldt de Duitse krant Handelsblatt.

Overigens was de Duitse overheid al langer bezig met het beperken van de financiële voordelen bij de aanschaf van een EV. In 2022 betaalde de overheid nog 6.000 euro voor elke nieuwe EV. Dat was dit jaar dus al gedaald naar 4.500 euro en zou tegen het eind van dit jaar naar 3.000 euro gaan. Die laatste stap is echter een veel grotere geworden… van 4.5K naar 0. De aanschafsubsidie werd in Duitsland ingevoerd in 2016. Sindsdien heeft de overheid daar al zo’n 2.1 miljard euro uitbetaald voor ruim 2.1 miljoen elektrische auto’s. Sinds 1 september konden overigens alleen nog particulieren van deze regeling gebruikmaken.

ev-parking.jpeg

Verkoop nieuwe EV’s gaat ook in Duitsland inkakken

Net als in Nederland, waar de vraag naar nieuwe EV’s keldert door de angst voor extra kosten vanaf 2025, verwachten marktonderzoekers dat de EV-markt ook in Duitsland, door het afschaffen van de subsidie, in zal kakken. Tegenover de Duitse krant stellen een marktonderzoeker en brancheorganisatie ‘Verband der Automobilindustrie’ dat het doel dat de Duitse overheid enkele jaren geleden stelde – 15 miljoen EV’s in 2030 – nu waarschijnlijk niet gehaald zal worden.

Daarvoor heeft Duitsland weliswaar nog zes jaar, maar er moet ook nog heel wat gebeuren. Eind 2022 reden er in het land van de bratwurst namelijk net iets meer dan 1 miljoen EV’s rond. Om het doel van 15 miljoen in 2030 te kunnen halen zouden er vanaf dit jaar dus gemiddeld twee miljoen nieuwe elektrische bolides per jaar op de weg moeten verschijnen. Dat doel was ook mét de aanschafsubsidie, erg ambitieus.

Share this post