Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Inmiddels is ruim een op de drie nieuwe auto’s die verkocht worden een elektrisch aangedreven bolide. Je kunt er dus op wachten dat er meer verkoopkanalen opduiken. Welnu, in Duitsland kun je binnenkort zelfs bij de Lidl terecht voor een nieuwe EV.
Elaris Finn
Uhm, ja… net zoals de Aldi ooit, in de hoogtijdagen van de PC, begon met het verkopen van computers naast de komkommers, start Lidl nu met de verkoop van een compacte EV. De Elaris Finn heeft nogal wat weg van een boodschappenkarretje. Wat op zich natuurlijk helemaal bij een discount supermarkt als de Lidl past.
Het prijskaartje van de Lidl-EV is overigens niet bepaald van het discount niveau. Private lease gaat het karretje 222 euro per maand kosten. Dat is niet veel minder dan, bijvoorbeeld, een Toyota Yaris (ICE). Duitsers die de Finn liever in eigen bezit hebben, mogen daarvoor iets meer dan 20.000 euro uit hun beurs trekken.
Daarvoor krijg je dan een EV met twee zitplaatsen, een 32kWh accu, 47pk en een topsnelheid van 115 km/h.
Prijs concurrent e.GO ook flink gesteigerd
Toen ik deze prijzen zag, herinnerde ik mij dat ik enkele jaren geleden – in 2019 – bij e.GO in Aken was voor een rondleiding. Daar werd ook een compacte EV gebouwd, de e.GO Life. Die kostte toen, in Duitsland dus, zo’n 13.000 euro. Dat was wel inclusief een ‘EV-stimuleringssubsidie’ van de Duitse overheid. Ruim 20.000 euro, vier jaar later, voor de vergelijkbare Elaris Finn is dus niet bepaald voordelig te noemen. Echter, ook e.GO heeft haar prijzen aardig laten steigeren. Voor een e.GO life mag je in Duitsland nu zelfs een kleine 27.000 euro ophoesten.
Nee, dat is niet echt voordelig. Zeker niet als je bedenkt dat je nauwelijks ruimte hebt en een WLTP bereik van 139 (Finn) of 171 (e.GO) kilometer. Dat laaste is overigens voor stadsgebruik verder prima.
Maar, als je dan op zoek gaat naar een compact en betaalbaar elektrisch karretje voor in de stad, dan is de Rocks-e van Opel echt een beter alternatief. Die heeft een prijskaartje van 8500 euro. Ok, dat is een 45km autootje met een WLTP bereik van 75 kilometer, maar als boodschappenauto heel wat voordeliger dan de Finn of e.GO van 20K+.
Foto’s: Elaris
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024