Automotive23.03.2023

Duitse wegenwacht ziet verdubbeling pechgevallen EV’s


In Duitsland rijden pakweg zes keer zoveel auto’s als in Nederland. De ‘lokale’ wegenwacht – die van de ADAC – rukt dus ook veel vaker uit dan de ANWB Wegenwacht hier in Nederland. Dat levert elk jaar weer leuke statistieken op. Al jaren zijn problemen met de accu de voornaamste reden dat de ADAC pechhulp gebeld wordt. In 2022 waren die goed voor 43 procent van alle pechhulp verzoeken, gevolgd door motor of motormanagement problemen (24%). Maar, de ADAC zag vorig jaar ook een verdubbeling van het aantal EV-rijders die een beroep deden op de Straßenwacht.

52.000 EV’s met pech

In totaal moest de ADAC vorig jaar 52.000 keer op pad om EV’s en Hybride auto’s te helpen. Een verdubbeling ten opzichte van 2021. Volgens de Duitse wegenwacht moet de oorzaak daarvoor op twee fronten gezocht worden. Ten eerste werden in Duitsland in 2022 maar liefst 1,3 miljoen nieuwe EV’s en Hybride’s geregistreerd. Bij onze Oosterburen is inmiddels ook een op de vijf nieuwe auto’s die verkocht wordt een elektrische of hybride model is.

Daarnaast speelt ook een rol dat sommige EV’s en Hybride’s inmiddels al een leeftijd bereiken waarop problemen en pech door ouderdom een factor wordt. Bijzonder is wel dat ook bij EV’s en Hybride’s de startaccu – dus niet het accupakket voor de aandrijving – in meer dan de helft van de pechhulp verzoeken de oorzaak van de problemen was.

De meest voorkomende oorzaken van pech in Duitsland (Bron: <a href=\
De meest voorkomende oorzaken van pech in Duitsland (Bron:

Ruim 9.300 pechhulp acties per dag

Onlangs schreef ik al over het feit dat bij onze Oosterburen maar twee voertuigen méér storingen (en garagebezoeken) kende dan de Tesla Model S. Dat waren de Dacia Duster en Sandero, waarvan je er vier kunt kopen voor de prijs van een Model S. In 2022 zijn de ADAC Straßenwacht, samen met Mobilitätspartner Autofahrenden, meer dan 3,4 miljoen keer uitgerukt om automobilisten te helpen die met pech langs de weg stonden. Dat komt neer op gemiddeld ruim 9.300 pechhulp acties per dag.

Overigens lijken auto’s in Duitsland wel steeds betrouwbaarder te worden. Zes jaar eerder (in 2016) moest de ADAC Straßenwacht nog bijna 4,1 miljoen keer uitrukken. 2020 was het rustigste jaar. Toen werd ‘slechts’ 3,38 miljoen keer een beroep gedaan op de pechhulp. Dat was natuurlijk ook het jaar van de vele corona-lockdowns.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden