“Waar technologie en poëzie elkaar vinden: Een opwindende en gepassioneerde auto met een ontwerp zo licht als een veertje, zo stil als een zuchtje adem voor adembenemende prestaties.”
Dat schrijft DS Automobiles over het ontwerp van dit nieuwe asymmetrische model Supercar: de DS X E-tense. Deze elektrische drie-zitter zou rond het jaar 2035 op de weg moeten rijden en kan je dit weekend bewonderen in Frankrijk.
De auto wordt 100% elektrisch aangedreven, de elektromotoren die in het voorwiel geplaatst worden zorgen voor een vermogen van 400 kW (540 pk). Op het circuit kan er zelfs overgeschakeld worden naar een speciale modus met een vermogen van 1000 kW (1360 pk). Dit maakt de auto niet alleen geschikt voor Formule-E races, maar ook een lekkere sportwagen voor op de weg. Wanneer je de benodigde spaarpot hebt natuurlijk (althans, dat gokken we zomaar, een prijs hebben we nog niet kunnen ontdekken).
De chauffeur zit in de DS in een open cockpit en wordt door niets anders beschermd dan een klein windscherm. Passagiers hebben het iets beter bekeken. Met een vleugeldeur opent de rechterzijde van de auto, waar plaats is voor twee passagiers. De ligstoel heeft een massagefunctie en speciale zachte bekleding op het bovenste gedeelte. Het interieur is een akoestische ruimte waarin het draait om luisterplezier dankzij FOCAL.
Medelijden met de chauffeur hoef je echter niet te hebben. De piramidevormige bestuurdersstoel past zichzelf aan de bestuurder aan en dat ziet er erg comfortabel uit.
De voor- en achterlichten zijn een ander bijzonder detail. Een soort spinnenweb zorgt voor een bijzonder lichteffect. Hoewel het er vrij kwetsbaar uit ziet, zegt DS dat nieuwe technologie ervoor moet zorgen dat de E-tense zichzelf kan repareren na een (kleine) botsing. Er is verder geen informatie over beschikbaar, maar als het waar is klinkt het als een heel bijzondere ontdekking (die hopelijk in meer auto’s gebruikt gaat worden).
De auto in het echt bewonderen? Een eerste versie van de DS X E-tense is komende zondag (30 juni) te bewonderen tijdens de Chantilly Arts & Elegance concours. De auto is nog niet in zijn uiteindelijke vorm, als in: nog niet alle hightech features zijn voor deze auto ontwikkeld, maar hij gaat de weg op.