Mark schrijft en fotografeert al sinds 1992 over auto’s, motoren, fietsen, brommers, bedrijfswagens, kortom over vrijwel alles dat over de openbare weg beweegt. En meer: niks rondom mobiliteit is hem vreemd.
In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.
Wie ooit Frans in het pakket heeft gehad, heeft zijn werk mogelijk gelezen: Le petit prince. Of, zoals gebruikelijk met de leeslijst, de Nederlandse vertaling ervan, De kleine prins. Het boek is immers, na de bijbel, zo’n beetje het meest vertaalde boek ter wereld.
Inspiratie putten
Het is lang niet het enige boek van De Saint-Exupéry. Andere bekende werken zijn Nachtvlucht en Postvlucht naar Dakar (Vol de nuit en Courrier sud voor de examenkandidaten die wél de originelen willen lezen). Uit deze drie boeken heeft DS inspiratie geput om DS 3, DS 4 en DS 7 naar een nog hoger luxeniveau te tillen: de Antoine de Saint-Exupéry Collection.
Tweede Collection
Het is de tweede Collection die het luxe Franse merk in het leven roept: de vorige stond onder de naam ‘Esprit de Voyage’ in de prijslijsten. Net zoals bij die collectie, staat het reizen ook bij nieuwe serie centraal: de geschiedenis van De Saint-Exupéry is namelijk doorvlochten met reizen. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw vloog hij over grote delen van Europa en Afrika, met de nodige avonturen als gevolg. Vandaar de presentatielocatie Le Bourget. Helaas is de lijn- en oorlogsvlieger uiteindelijk voor de kust van Marseille neergeschoten. In 1943. Door de Duitse bezetter. Mede hierdoor werd hij een held in Frankrijk.
Avontuurlijk
Zijn avonturen pende hij neer in boeken die tot op de dag van vandaag veel fans kennen en weinig inboeten aan lading. Avontuurlijke verhalen en vooral mooi poëzie kenmerken zijn werk. Juist met deze kenmerken voelt DS zich verbonden. Het was dan ook de reden om contact op te nemen met de erfgenamen met de vraag of ze de naam mogen gebruiken. Dat mocht, zo vertelt achterneef Olivier D’Agay tijdens de onthulling op Le Bourget. En D’Agay mag dat toezeggen, want hij is verbonden aan de stichting die de belangen van De Saint-Exupéry behartigt.
Night Flight
De Collection-modellen hebben elk hun eigen eigenschappen, maar een grote gemeenschappelijke deler is de exterieurlak, Night Flight. Dit is een donkere parelmoerlak met verschillende tinten die met het omgevingslicht mee kleuren. “In totaal bestaat de lak uit zo’n tien componenten, waaronder goudkleur dat zorgt voor gespikkelde reflecties die doen denken aan de nachtelijke sterrenhemel”, zegt Thierry Métroz, directeur design bij DS. Overigens zijn er voor de speciale modellen ook andere kleuren leverbaar: Crystal Pearl en Perla Nera Black. DS 7-kopers hebben met Sapphire Blue een extra kleurkeuze.
Echte samenwerking
De designer vertelt ook over de samenwerking met de nazaten van De Saint-Exupéry: “Er was meteen enthousiasme. De Franse cultuur van ons merk sprak aan en de familie heeft daadwerkelijk meegedacht over de ontwikkeling van de modellen. Het was een echte samenwerking”. Dat de naam van de schrijver in ons land misschien niet meteen een ‘oh ja’-beleving oproept, hoeft volgens Métroz geen drempel op te werken. “DS-rijders kiezen juist vanwege de Franse cultuur en touch voor ons merk en zullen zeker geïntrigeerd worden door in het verhaal. En door de extra luxe van de Collection”, aldus de designer.
Succes
De eerste Collection bleek al een succes, de nieuwe moet daar nog overheen. “De Esprit de Voyage-modellen waren goed voor 11 procent van de totale mix. Wij gaan ervan uit dat de Collection Antoine de Saint-Exupéry hier overheen gaat. Zijn roem speelt hierin mee. Maar hoeveel? Dat vertel ik volgend jaar wel. Heb je meteen een reden om dan weer terug te komen”, lacht Agnès Tesson-Faget, productverantwoordelijke bij DS.
Geen DS 9
Een opvallend verschil met de vorige Collection is het ontbreken van de DS 9. Die is nu niet vertegenwoordigd en dit zal ook niet meer gebeuren. “Dit zou te zwaar op de productielijnen drukken. Ook al omdat we snel van start willen met de verkoop van deze Collection. De orderboeken zijn al open”, verklaart Tesson-Faget.
Sfeer van vliegeniers
Naast de speciale lak – ook op de naafkappen – zijn het vooral details in het interieur die de geest van Antoine de Saint-Exupéry laten voortleven in de DS Collection-modellen. Het Criollo Brown nappaleder ziet er stoer uit en ademt de sfeer van vliegeniers uit de jaren twintig. Meer vliegfascinatie is te vinden op het dashboard, waar met speciaal stikwerk het dampspoor van een vliegtuig wordt verbeeld.
Citaten op de dorpellijsten
Elk model heeft vanzelfsprekend de badge met de vermelding Antoine de Saint-Exupéry. Maar meer dan dat heeft elk model bovendien een citaat met afbeelding uit een van de boeken op de voorste dorpellijsten. In het geval van de DS 3 komt dit citaat uit De Kleine Prins: ‘For those who travel, the stars are guides’. Bij de DS 4 is uit Postvlucht naar Dakar geput: ‘The stars determine true distances for us’. De DS 7 heeft Wijsheid in de woestijn gelezen: ‘It is the pathway of dialogue between the stars and us’. De handtekening van de vliegenier, een speedline-schets die verwijst naar de romp van een vliegtuig en de propeller in het midden, die doet denken aan de ster die vliegeniers en reizigers gebruiken als gids, maken de dorpelversiering compleet.
Gebaseerd op Opéra
Of iedereen nu naar de bibliotheek of boekhandel rent om een exemplaar van een van de boeken te bemachtigen, dat zal de toekomst leren. Wat wel gaat gebeuren, is dat kopers gecharmeerd zullen zijn van de speciale uitvoeringen, niet in het minst vanwege de extra chique uitstraling en luxe touch in het interieur. Per model komen er bovendien extra accessoires mee, op de toch al riante uitrusting, gebaseerd op de Opéra-uitvoering.
Prijzen
Waarbij de prijs van de exclusieve modellen interessant blijft: de DS 3 Antoine de Saint-Exupéry, leverbaar als elektrische E-TENSE en HYBRID 136, is er vanaf € 42.890. De DS 4 Antoine de Saint-Exupéry is er in eerste instantie als E-TENSE 225 plug-in hybride, met een vanafprijs van € 54.740. Het vlaggenschip van deze Collection, de DS 7 Antoine de Saint-Exupéry, is verkrijgbaar als E-TENSE plug-in hybride met 225 pk, 300 pk of 360 pk. Twee laatstgenoemde versies zijn standaard voorzien zijn van vierwielaandrijving. Prijzen beginnen voor dit model bij € 62.590.
Meer weten?
Wie alle details wil hebben over de uitrusting en de technische gegevens van de Antoine de Saint-Exupéry-modellen – of er een wil samenstellen en bestellen – kan terecht op deze speciale DS-pagina.
Verder lezen over Design
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024
Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin
Verder lezen over DS Automobiles
Automotive23.05.2024
DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23
Automotive21.01.2024
Roadtrip door de Bourgogne en Beaujolais met een DS7 E-Tense PHEV
Automotive20.01.2024
The Art of Travel: Roadtrip met een DS 9 Esprit door de Beaujolais
Automotive02.01.2023
Dit is de vernieuwde DS 7, een plug-in hybride SUV
Automotive19.05.2022
De wereld van DS Techeetah tijdens de Formula E in Berlijn
Automotive05.02.2021
DS introduceert de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback
Wel als Hybrid nog niet volledig elektrischAutomotive27.06.2019
DS-X E-tense: supercar van de toekomst
Automotive05.03.2017
Wereldpremière DS 7 Crossback in Parijs
Avant-première van nieuwe SUV van DS en primeur voor echte avant-gardistenVerder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Hybride auto
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive01.02.2024