Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
DS Automobiles heeft deze week tijdens een online event de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld. Of de 4.4 meter lange het toonbeeld is van de avant-garde waarmee het Franse merk zich graag laat vergelijken is niet echt duidelijk. Deze DS 4 is een fraaie hatchback of moeten we zeggen cross-over met een geheel eigen identiteit die wel past in deze tijd. Een strak en modern design met forse 20 inch wielen. Vaak zie je deze alleen in de conceptfase maar DS heeft ze er echt onder gezet waardoor het allemaal nog wat ‘lekkerder’ oogt.
De DS 4 heeft op papier forse afmetingen. Met een breedte van 1,83 meter, een lengte van 4,40 meter en een hoogte van 1,47 meter inclusief de 20 inch wielen geven hem tevens een stoere en massieve uitstraling. De DS 4 is in alle opzichten nieuw en ontwikkeld op een evolutie van het EMP2-platform, met 70 procent nieuwe of exclusieve onderdelen. Dit nieuwe platform voldoet aan de nieuwste en strengste veiligheidsnormen, zonder daarbij afbreuk te doen aan het totale gewicht van de carrosserie-structuur,
Bij de introductie komt hij op de markt als een plug-in hybrid (165 kW (225 pk) met meer dan 50 km actieradius (WLTP) dankzij een 12.4 kWh accupakket in emissievrije modus, een infotainmentsysteem en volgens DS met rijhulpsystemen die nog niet eerder in dit segment van auto’s te vinden waren. Daarnaast zijn er nog twee versies met een PureTech benzinemotor.
Eigentijds design
De DS 4 ga je wel onthouden als je hem eenmaal hebt gezien. Opvallend is de nieuwe lichtsignatuur aan de voorzijde die is voorzien van projectiekoplampen die zijn voorzien van het DS Marix Led Visionn-systeem, dat matrix- en richtingslichten combineert. De carrosserie is strak met scherpe lijnen. De portiergrepen zijn verzonken. De verhoudingen zijn overgenomen van de DS Aero Sport Lounge conceptauto die zorgen voor deze voorla moderen uitstraling.
Van binnen heeft de DS 4 is fraai ogend deels digitaal, vloeiend gevormd en ergonomisch interieur met veel intuïtieve elementen die je qua functie uitnodigen om te gebruiken. De indeling van de bedieningselementen is nieuwe heeft drie interactiezones met als doel interactie eenvoudiger en de bediening gemakkelijker te maken. Verder ontbreekt natuurlijk ook bij deze DS het klokje ‘de guilloché van Clous de Paris’ niet.
Innovatie op veel fronten
De DS 4 en DS 4 Cross hebben nogal wat innovatie aan boord. Zo vinden we in de auto DS Air, een innovatief ventilatiesysteem met compacte centrale ventilatoren en onzichtbaar geplaatste lucht-uitstroom-openingen. De door een kegel gescheiden luchtstroom maakt het mogelijk om de richting van de ventilatie optimaal in te stellen.
Het interieur van de DS 4 heeft twee samenvloeiende zones: een contactzone voor comfort en een interactiezone voor de diverse interfaces. Als altijd bij DS is er extra aandacht voor de bekleding. De verwarmbare en ventileerbare stoelen hebben een unieke vorm, gebaseerd op die van een schelp die een uitzonderlijke mate van comfort moeten bieden. Het verlengde zitvlak en de vorm van de schaal zorgen voor een zeer innovatieve stijl.
Verder is er een instelbare, indirecte sfeerverlichting die zo is ontworpen dat ze de portierpanelen optisch laten zweven en de rust in het interieur versterken. Dit alles aangevuld met een 690 watt Focal Electra-audiosysteem met veertien speakers en akoestisch glas in de zijruiten.
Eerste stap naar augmented reality
Nieuwe technologie projecteert de voor het rijden essentiële informatie direct op de weg. Door een optisch effect verschijnen de gegevens als het ware vier meter voor de auto op het wegdek – iets wat nog niet eerder in dit segment is vertoond. Essentiële informatie – zoals snelheid, rijassistentiesystemen, navigatie- en waarschuwingsberichten en zelfs het muzieknummer dat wordt afgespeeld – worden op de weg geprojecteerd.
Deze technologie is onderdeel van een breder aanbod, dat de kern vormt van een volledig nieuw infotainmentsysteem met een 10-inch display: het DS Iris System. De nieuwe interface heeft de ergonomie van een smartphone, met een aanrakingsgevoelige interface. Het systeem maakt gebruik widgets en van volledig aanpasbare profielen. De instellingen en weergave-voorkeuren worden automatisch geladen wanneer de bestuurder instapt.
Spraakherkenning
Het DS Iris system is ook met stem en gebaren te bedienen en is tevens een persoonlijke assistent die herkent wat wordt gezegd en verzoeken direct uitvoert. Het infotainmentsysteem wordt ondersteund door een systeem van gebarenbediening, DS Smart Touch. Dit werkt met het scherm op de middenconsole. Het enige wat je moet doen, is gebaren naar jouw favoriete functies die vooraf zijn in te stellen. Het systeem herkent verder ook gebruikelijke bewegingen zoals in- en uitzoomen en handschrift. Om ervoor te zorgen dat het systeem en de navigatiekaarten altijd optimaal werken, worden updates realtime via de cloud uitgevoerd.
DS Drive Assist 2.0
DS maakt gebruik van semi-autonome rijfuncties op niveau 2, het hoogste niveau dat momenteel op de weg is toegestaan en al leverbaar is voor o.a de DS 3 Crossback en de DS 7 Crossback onder de noemer DS Drive Assist 2.0.
Zo past de cruisecontrol de snelheid automatisch aan het overige verkeer aan en kan de auto in een file tot stilstand brengen en weer laten wegrijden als dat weer kan. Ook zorgt het systeem voor een optimale positie binnen de gekozen rijstrook. Het stuurwiel is voorzien van een aanraaksensor, die continu controleert of de bestuurder nog actief en alert is – de bestuurder moet immers altijd de controle over de auto behouden.
De nieuwe Radar Corners maken andere functies mogelijk, zoals het met een groter bereik in de gaten houden van de dode hoek (met een bereik tot 75 m) en Rear Traffic Warning om aanrijdingen met obstakels in de dode hoek te vermijden.
DS Active Scan Suspension
Dit systeem is uniek in het segment en maakt gebruik van een bovenaan achter de voorruit geplaatste camera. Die registreert oneffenheden in het wegdek en meldt die aan de boordcomputer, zodat het onderstel hier alvast op kan anticiperen. Vier sensoren bepalen de positie van de auto ten opzichte van de weg en worden gecombineerd met drie versnellingsmeters.
Op basis hiervan stuurt het systeem de demping van alle wielen onafhankelijk aan. Het systeem maakt de demping afhankelijk van de situatie harder of zachter. Het resultaat is een nog beter comfort, ongeacht de staat van het wegdek.
DS 4 en Duurzaamheid
Leverbaar eind 2021
De DS 4 is leverbaar in zeven carrosseriekleuren, waarvan er twee nieuw zijn. De kleuren Copper Gold en Opper Gold en Laquered Grey vormen een aanvulling op de bestaande kleuren.
De DS 4 kan na de lancering op 3 februari al in alle DS Stores in Europa, ervaren worden. Op een luxe stoel kan je als klant zelf je eigen DS 4 samenstellen via een virtual reality-bril. De DS 4 en DS 4 Cross staan vanaf het vierde kwartaal van 2021 in de DS Store.
Verder lezen over DS Automobiles
Automotive23.05.2024
DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenAutomotive21.01.2024
Roadtrip door de Bourgogne en Beaujolais met een DS7 E-Tense PHEV
Automotive20.01.2024
The Art of Travel: Roadtrip met een DS 9 Esprit door de Beaujolais
Automotive02.01.2023
Dit is de vernieuwde DS 7, een plug-in hybride SUV
Automotive19.05.2022
De wereld van DS Techeetah tijdens de Formula E in Berlijn
Automotive27.06.2019
DS-X E-tense: supercar van de toekomst
Automotive05.03.2017