One-Shot is Fiat’s eerste docufilm over de New Fiat 500 en geeft een kijkje achter de schermen bij de creatie en presentatie van de z.g. ‘One-Offs’. Met aan het roer het crème-de-la-crème van de modewereld – drie exclusieve interpretaties van de New Fiat 500 – door niemand minder dan Armani, Bvlgari en Kartell.
Olivier François, President Fiat Brand Global en FCA Chief Marketing Officer, drijvende kracht achter het One-Off-project, begeleidt je als kijker op deze ‘reis’ en vertelt over het creatieve proces waaruit deze drie unieke 500 creaties zijn voortgekomen. De korte film is gewijd aan ‘drie meesterwerken’ die zijn geproduceerd in samenwerking met drie “Made in Italy”-bedrijven: Armani, Bvlgari en Kartell. De als tijdloos omschreven creaties zijn gemaakt gedurende een ‘reis van zes maanden’. Van de eerste ontmoetingen in het Fiat Style Center in Turijn tot aan de onthulling afgelopen maart in Milaan.
De korte film toont een aaneenschakeling van ontmoetingen en processen. Een docu over teamwerk, affiniteit tussen ontwerpers uit verschillende vakgebieden en over emoties die bij dit bijzondere project komen kijken en laat de creatie van iets unieks zien. Het resultaat zijn de drie ‘One-Offs’. Belichamingen van de stijl, creativiteit en vakmanschap die kenmerkend zijn voor “Made in Italy”.
De reis begon in Turijn, de bakermat van het merk Fiat, en gaat via Rome -met zijn zonsondergangen, kleuren en lijnen die Bvlgari over de hele wereld symboliseren-, om in Milaan -de wereldhoofdstad van mode en design- aan te komen. De regio van Armani en Kartellen en tevens het decor van de onthulling van The New 500.
Tijdens het filmen wordt het introductieplan ernstig verstoord. De film toont deze gespannen tijd waarin de Geneva International Motor Show werd afgelast en een plan B moest worden bedacht en in gang gezet. Het onthullingspresentatieplan van de New 500 en de One-Offs werd volledig herschreven en het decor werd verplaatst naar Milaan.
In een authentieke, realistische stijl opent de docufilm de deuren van het Style Center in Turijn. We krijgen een exclusief kijkje in de afdeling ‘Kleur en materiaal’ – een mix van een geavanceerd onderzoekscentrum en een elegant modeatelier- onder leiding van Rossella Guasco. De beelden documenteren hun bijna obsessieve aandacht voor elk detail, de “knowhow” die typisch is voor Italiaanse creativiteit, en staan stil bij de emoties van het hele team.
De reis gaat verder met een interview met Klaus Busse, Head of Design. Hij legt uit wat er schuilgaat achter het creatieve proces van stijl en vormen, en de rol van de 500 in de geschiedenis van industrieel ontwerp en in het collectieve onbewuste.
Het was het stijlcentrum dat een legende uit de jaren 50, de legendarische “Cinquino”, nam en het in 2007 opnieuw uitvond om het dagelijks leven en de straten over de hele wereld te “kleuren”. Het was een authentiek, uniek en opvallend antwoord op de eisen van internationale stedelijke mobiliteit.
Bij de lancering van de One-Offs in Milaan afgelopen maart werd Fiat 500 zelfs benoemd tot ‘Italiaans Icoon’ en ‘Erelid’ van Altagamma, het genootschap dat sinds 1992 de beste ondernemingen uit de culturele wereld en creatieve industrie verenigt met als doel de uitmuntendheid van Italiaanse producten wereldwijd uit te dragen.
Nu, in 2020, is nieuw tijdperk aangebroken en is het tijd dat de Fiat 500 al zijn populariteit gebruikt om ‘ de verandering’ te inspireren en deel uit te maken van de oplossing. Maar het pad van verandering kan niet alleen worden genomen. We hebben partners nodig met eenzelfde positieve kijk, die willen meewerken aan het verbeteren van de toestand van de aarde. Dit is de natuurlijke habitat van de drie spectaculaire eenmalige creaties, die dienen als duurzamheidstestament om de aarde te verbeteren. Armani, Bvlgari en Kartell namen deel aan het New 500-project om de verandering te stimuleren en om de komst van de eerste volledig elektrische FCA-auto te vieren.
Toch hoort er nog wel een opmerking bij. Fiat wil de nieuwe elektrische Fiat 500 omdopen in The New 500. Het merk is op dit punt al jaren het spoor bijster. Type aanduidingen komen bij Fiat voort uit emotie. Niemand zal het ooit toegeven, maar een van de grootste fouten die Fiat de afgelopen jaren heeft gemaakt is om de Fiat 500 X.. precies. De 500 X was niet de zoveelste Fiat 500, net zo goed als dat de nieuwe Fiat 500 tekort wordt gedaan om deze The New 500 te noemen.
Want die omschrijving past iedere nieuwe Fiat 500 daarna en daarna. One more thing Fiat, gebruik je gezond verstand en noem vanaf nu de The New 500 gewoon de Fiat 500-e. De elektrische Fiat 500 die overigens geeneens in letterlijke zin nieuw is. Be smart, je krijgt maar één kans om dit voor nu en altijd goed te doen.
De docu ‘One-Shot’ kan worden bekeken via de sociale mediakanalen van Fiat, op YouTube, Facebook en Instagram. Bovenstaande film van 15 minuten laat aspecten zien die normaal verborgen zijn voor het grote publiek en worden op een directe en effectieve manier getoond. Een aanrader!