Automotive07.03.2023

Doorstart Lightyear nog allerminst in kannen en kruiken


Zonneautomaker leed enorme verliezen

Het faillissement van de Nederlandse zonneautomaker Lightyear kwam enkele weken geleden als een donderslag bij heldere hemel. Kort daarna kwam het goede nieuws dat de eerste funding (8 miljoen Euro) voor een doorstart al binnengeharkt was. Echter, zo blijkt nu, die doorstart is nog lang niet in kannen en kruiken. De financiële chaos bij Lightyear is de afgelopen twee jaar namelijk veel groter geworden dan gedacht. Daarom wil de curator voorlopig nog niets van een doorstart weten.

Meer dan 85 miljoen euro verlies in twee jaar

Volgens het eerste faillisementsverslag van de curator leidde Lighryear in 2021 een verlies van 21 miljoen euro. Voor een startup, zeker in de automotive, is dat nog niet zo vreemd. De kosten gaan immers voor de baten uit. Een auto moet immers eerst ontwikkeld en geproduceerd worden voordat er geld kan worden verdiend.

Echter, in 2022 liepen de verliezen ineens wel erg hard op, naar zo’n 64 miljoen euro. Deze enorme verliezen weerhouden de curator er nu van om mee te werken aan een doorstart. De schuldeisers willen toch zeker een deel van hun geld terug en dat is ook de primaire taak van een curator.

Van hosanna naar chaos in een paar dagen

Tot het nieuws van het faillissement was er alleen nog maar goed nieuws over Lightyear te melden geweest. Vlak voor het slechte nieuws werd al besloten het eerste prototype uit productie te nemen om alle resources te kunnen inzetten voor de ontwikkeling en productie van de eerste betaalbare Ligtyear. Op zich geen vreemd besluit, want van de Lightyear 2 waren er al meer dan 20.000 besteld. En dat terwijl er nog eigenlijk niets over die EV bekend was. Geen design en geen specificaties. Alleen een indicatief prijskaartje en WLTP bereik.

Een paar dagen later kwam, volledig onverwacht, ineens het nieuws dat Lightyear met grote financiele problemen kampte en daarom uitstel van betaling aan moest vragen. Dat werd enkele dagen later gevolgd door het definitieve faillissement. En zoals het er nu dus uitziet, is de kans op een doorstart nog niet zo heel groot.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrische auto

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km.

Automotive27.08.2024

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap

Tesla heeft weer een recall, maar wederom gaat het om een software-update. Je hoeft dus niet naar de garage.

Automotive31.07.2024

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap