Automotive07.03.2023

Doorstart Lightyear nog allerminst in kannen en kruiken


Zonneautomaker leed enorme verliezen

Het faillissement van de Nederlandse zonneautomaker Lightyear kwam enkele weken geleden als een donderslag bij heldere hemel. Kort daarna kwam het goede nieuws dat de eerste funding (8 miljoen Euro) voor een doorstart al binnengeharkt was. Echter, zo blijkt nu, die doorstart is nog lang niet in kannen en kruiken. De financiële chaos bij Lightyear is de afgelopen twee jaar namelijk veel groter geworden dan gedacht. Daarom wil de curator voorlopig nog niets van een doorstart weten.

Meer dan 85 miljoen euro verlies in twee jaar

Volgens het eerste faillisementsverslag van de curator leidde Lighryear in 2021 een verlies van 21 miljoen euro. Voor een startup, zeker in de automotive, is dat nog niet zo vreemd. De kosten gaan immers voor de baten uit. Een auto moet immers eerst ontwikkeld en geproduceerd worden voordat er geld kan worden verdiend.

Echter, in 2022 liepen de verliezen ineens wel erg hard op, naar zo’n 64 miljoen euro. Deze enorme verliezen weerhouden de curator er nu van om mee te werken aan een doorstart. De schuldeisers willen toch zeker een deel van hun geld terug en dat is ook de primaire taak van een curator.

Van hosanna naar chaos in een paar dagen

Tot het nieuws van het faillissement was er alleen nog maar goed nieuws over Lightyear te melden geweest. Vlak voor het slechte nieuws werd al besloten het eerste prototype uit productie te nemen om alle resources te kunnen inzetten voor de ontwikkeling en productie van de eerste betaalbare Ligtyear. Op zich geen vreemd besluit, want van de Lightyear 2 waren er al meer dan 20.000 besteld. En dat terwijl er nog eigenlijk niets over die EV bekend was. Geen design en geen specificaties. Alleen een indicatief prijskaartje en WLTP bereik.

Een paar dagen later kwam, volledig onverwacht, ineens het nieuws dat Lightyear met grote financiele problemen kampte en daarom uitstel van betaling aan moest vragen. Dat werd enkele dagen later gevolgd door het definitieve faillissement. En zoals het er nu dus uitziet, is de kans op een doorstart nog niet zo heel groot.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden