We rijden in Nederland steeds meer elektrisch. Enerzijds door dikke subsidies waardoor je bijna 3000 euro terugkreeg als je een nieuwe elektrische auto kocht en ook nog 2000 als het een tweedehands was. Die potjes gingen in 2024 op en komen niet meer terug in 2025. De cijfers rondom de bestverkochte elektrische auto’s in Nederland zou er wel eens heel anders uit kunnen gaan zien. Dit zijn de cijfers van 2024.
In Nederland werden er 132.166 elektrische auto’s geregistreerd en het marktaandeel steeg naar 34,7 procent, wat in 2023 nog 30,8 procent was. De Tesla Model Y is de gedoodverfde winnaar als meestverkochte bolide, maar de Volvo EX30 is ook erg in trek. Tellen we hybrides er trouwens ook nog bij, dan komen er nog eens 159.705 registraties bij. Puur elektrisch is dit de lijst:
1. Tesla Model Y (19.058 registraties, 14,4% marktaandeel)
2. Volvo EX30 (10.802 registraties, 8,2% marktaandeel)
3. Tesla Model 3 (10.702 registraties, 8,1% marktaandeel)
4. Kia Niro (5.402 registraties, 4,1% marktaandeel)
5. Volvo XC40 (4.873 registraties, 3,7% marktaandeel)
De BOVAG zegt: “Het is bemoedigend dat elektrische auto’s (EV’s) hun positie in de markt hebben weten te versterken, ondanks aanhoudende onzekerheid. Terwijl Europese CO2-normen onder vuur liggen en Nederland nog steeds een lange termijnvisie voor elektrisch rijden mist, is voor 2025 een consistente koers onmisbaar om groei vast te houden en onze klimaatdoelen binnen bereik te houden.”
Dat wordt lastig, want elektrisch rijden wordt dit jaar juist wat duurder. Je moet nu motorrijtuigenbelasting te betalen, al zit er nog wel een korting op van 75 procent. Daarnaast gaat de bijtelling naar 17 procent, dat is 1 procent meer dan vorig jaar. Als je bij een openbare laadpaal laadt, dan wordt dat waarschijnlijk 7 cent per kilowattuur. Wil je juist een auto aanschaffen in 2025, dan betaal je 200 euro meer bpm.
Brandstof zou eigenlijk al veel duurder zijn, maar de overheid houdt de accijns laag. Deed het dat niet, dan was benzine 21 cent duurder. Er wordt uiteindelijk dus veel aan touwtjes getrokken door onder andere de politiek, waardoor we erg nieuwsgierig zijn of de Volvo’s en de Tesla’s het zo goed blijven doen.