Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De Volkswagen Golf heeft imposante cijfers. In 45 jaar werden er maar liefst 35 miljoen exemplaren gebouwd. Daarmee is de Golf een van de populairste auto’s ooit en mag hij terecht een icoon worden genoemd. Sinds zijn geboorte in 1974 is het één lange successtory waarbij elke generatie een stukje unieke DNA heeft meegekregen. Ondanks dat je niet kunt spreken van een uitgesproken model heeft de Golf wel degelijk echte fans.
Er zijn mensen die gewoon nooit iets anders willen rijden. Wie er nooit in heeft gezeten zal die liefde waarschijnlijk niet helemaal begrijpen. Maar dat geldt voor iedere merkliefhebber. En ook al is het niet jouw auto, kennen doe je hem wel. De Golf is een begrip en er zijn geen voortekenen dat ze daar ooit bij Volkswagen anders over gaan nadenken.
Golf ID.3 luidt nieuw tijdperk in
Na de succesvolle presentatie (en wereldpremière) voor de elektrische Volkswagen ID.3 (eerste model van de nieuwe elektrisch aangedreven ID. Family) van enkele weken geleden gaan we vandaag de nieuwe Golf 8 zien. Waarschijnlijk zal deze niet bijster veel gaan afwijken van de ID.3 want één ding is zeker, Volkswagen gaat altjjd op safe als het om een nieuwe Golf gaat.
De eerste Golf, de geboorte van een icoon
1974 is het jaar waarin ABBA het Eurovisie Songfestival wint met Waterloo en Nederland de finale verliest van Duitsland in het wereldkampioenschap voetbal. Het is ook het jaar waarin Volkswagen de Golf 1 presenteert: de stap van de Kever naar de Golf. De verandering van een luchtgekoelde motor achterin naar een watergekoelde motor voorin maakte een compleet nieuwe vormgeving mogelijk. Het ontwerp van de allereerste Golf is tot op de dag van vandaag terug te zien in het design van de nieuwste generatie. Iconische kenmerken van de hatchback zijn de kenmerkende C-stijl, de karakteristieke wielkasten en de scherpe lijnen.
Golf 1 meest innovatieve in zijn segment
De Golf 1 was toen de meest innovatieve auto in zijn segment. Zo maakte hij vanaf 1976 als iconische GTI de sportauto bereikbaar voor een breed publiek. Niet veel later volgde de sportieve GTD met een zuinige dieselmotor. In 1979 was er de Golf cabriolet, in die tijd al snel de meest verkochte open auto ter wereld.
De Golf 2 krijgt introductie van ABS, katalysator én elektrische aandrijving
In 1983 wordt ‘Thriller’ van Michael Jackson het best verkochte album ter wereld en presenteert Apple zijn eerste computermuis. In de herfst van dat jaar komt Volkswagen met de tweede generatie van de Golf. De Golf 2 moest vooral een Golf blijven, dus het nieuwe ontwerp mocht niet afdwalen van het oorspronkelijke plan. De Golf was dan natuurlijk een evolutie op design-gebied, op technisch vlak heeft hij de lat in het segment op een voor toen ongekend hoog niveau gelegd.
Rally Golf G60 en Golf Citystromer
De tweede generatie van de Golf was uit te rusten met een katalysator (1984), ABS (1986) en 16-kleppen motoren (1987). Hij kwam er ook als Rallye Golf G60 met g-lader en als vierwielaangedreven, en opgehoogde Golf Country, de grondlegger van de cross-overs van nu. In 1989 zag de eerste elektrische rijdende Golf het levenslicht, de Golf Citystromer.
De Golf 3 zet in op veiligheid
Terwijl Michail Gorbatsjov in 1985 de macht grijpt in de Sovjet-Unie en de 17-jarige Boris Becker zijn opponent van de baan veegt op Wimbledon, wordt in Wolfsburg het startsein gegeven voor de ontwikkeling van de Golf 3. Hij was in 1991 klaar voor serieproductie en luidde een nieuw tijdperk in. De derde generatie is de eerste met airbags vóór en veel andere veiligheidsvoorzieningen.
De komst van de Golf VR6
Het is ook de eerste Golf met een wigvorm die even dynamisch als aerodynamisch is. Hoewel hij geen detail, vorm of afmeting van zijn voorganger erft, is het nog steeds duidelijk een Golf. In 1991 komt Volkswagen met de Golf VR6, de allereerste compacte hatchback met een dikke zescilinder motor.
De Golf 4 stijlicoon in 1997
In 1997 groeit tieneridool Robbie Williams uit tot wereldster met ‘Let me entertain you’, schrijven Kate Winslet en Leonardo DiCaprio film historie met ‘Titanic’ en presenteert Volkswagen de vierde generatie Golf. De Golf 4 is een stijlicoon, vooral vanwege de schone vormgeving en de brede C-stijl die nog steeds terugvoert naar de Golf 1. Maar niet alleen uiterlijk verlegde de Golf 4 grenzen, ook innerlijk: met baanbrekende techniek en een afwerkingsniveau dat ongekend was in zijn klasse.
De 6 zescylinder Golf R32
Het was de eerste Golf met een handgeschakelde 6-bak, directe injectie, ESP en een geavanceerd geïntegreerd navigatiesysteem met een kleurenbeeldscherm. De spectaculaire zescilinder R32 haalde een topsnelheid van 250 km/u. Hij was de eerste Golf met een DSG-transmissie
De Golf 5 en de terugkeer van de GTi
In het jaar 2003 beleeft Europa één van de heetste zomers ooit. Het is ook het jaar waarin Prinses Amalia het leven ziet. ‘Harry Potter en de Orde van de Feniks’ gaat 55 miljoen keer over de toonbank. Hét autonieuws van het jaar gaat over een andere bestseller, de Golf van de vijfde generatie. Met de komst van de Golf 5 in 2003 had menig rivaal in het hogere middensegment het nakijken als het gaat om comfort en dynamiek. Een jaar later luidde een 200 pk sterke Golf met zwarte grille en sportstoelen met de beroemde ruitbekleding de terugkeer van de GTI in.
Best verkochte hot hatch
Hij groeit in no-time uit tot de best verkochte Europese hot hatch ooit. De Golf 5 heeft nog steeds het DNA van de eerste generatie, al is het uiterlijk opnieuw uitgevonden. Het ontwerp, met de karakteristieke C-stijl, de indrukwekkende achterzijde, het sportieve front en het gespierde silhouet weerspiegelen pure dynamiek. Aan de voorzijde volgt de motorkap voor het eerst de contouren van de koplampen, zoals bij een sportauto.
De Golf 6 – scorend op het gebied van veiligheid
Barack Obama wordt in 2008 gekozen tot de 44e president van de Verenigde Staten en Apple introduceert de geavanceerde iPhone 3G. Volkswagen fleurt het jaar verder op met de zesde generatie Golf, die een grote hoeveelheid assistentiesystemen uit het luxesegment naar de middenklasse bracht. Slimme technologie, waaronder adaptieve cruise control, de automatische parkeerhulp en adaptieve chassiscontrole, maken van de Golf 6 de meest geavanceerde Golf ooit.
Golf 6 Auto van het jaar in 2009
Geen wonder dat hij in 2009 wordt uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Hij heeft ook zijn plekje in de Volkswagen-historie veroverd als één van de veiligste compacte auto’s van zijn tijd. Niet alleen vanwege alle hulpsystemen, maar ook door zijn negen airbags. De Golf scoorde dan ook de maximale veiligheidsscore van vijf sterren bij de EuroNCAP-crashtest.
De Golf 7 en 7.5 – connected en elektrisch
In 2012 draait Orkaan Sandy alle lichten uit in New York, wordt André Kuipers de ruimte in geschoten en lanceert Volkswagen de Golf 7. De nieuwste generatie Golf is gebaseerd op revolutionaire MQB-platform en is leverbaar met een enorme keuze in aandrijvingen, of het nu gaat om diesel, benzine of CNG. In 2013 wordt hij uitgeroepen tot Auto van het Jaar en in 2014 bestormt de GTE plug-in hybrid de Nederlandse markt. Deze snelle Golf met een deels elektrische aandrijflijn en een lage bijtelling domineerde in no-time de Nederlandse wegen.
e-Golf emissievrij en populair
In hetzelfde jaar ziet ook de e-Golf het levenslicht. De emissievrije rijdende Golf is inmiddels een van de meest verkochte elektrische auto’s in Nederland. In 2016 krijgt de Golf een update die zo groot is dat hij voortaan als Golf 7.5 door het leven gaat. Z’n ontwerp wordt verder aangescherpt en hij krijgt nog meer tech aan boord, waaronder het Active Info Display, het digitale instrumentarium, en een infotainmentsysteem dat met stem en handgebaren is te bedienen.
De Golf 8 – digitaler en meer verbonden dan ooit
In het jaar waarin Nederland eindelijk weer eens het Eurovisiesongfestival wint, en bekend is gemaakt dat de Formule 1 na 35 jaar weer terugkeert naar Zandvoort, trekt Volkswagen het doek van de nieuwste generatie, de Golf 8. Hij is digitaler en meer verbonden dan ooit. Volkswagen zal opnieuw verrassen met een ongekende hoeveelheid technologieën. Eén ding zal echter géén verrassing zijn… ook de 8ste generatie heeft het ontwerp en DNA van een échte Golf.
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023