Automotive15.11.2019

Dit is de volledig nieuwe Renault Captur


Met al meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren in ruim 90 landen sinds de introductie in 2013 is de Renault Captur een van de bestverkochte modellen in zijn klasse. In Nederland rijden er dan ook meer dan 45.000 van rond.

Maar de Captur heeft zichzelf opnieuw uitgevonden in een SUV-klasse die de afgelopen jaren erg concurrerend is geworden. Het getransformeerde model heeft nog altijd een duidelijke SUV-uitstraling maar oogt atletischer en dynamischer. De Captur is even veelzijdig als ooit, en aanpassingen in het interieur zorgen voor een nieuwe dimensie ten aanzien van technologie en kwaliteit.

Drive the Future

De marktintroductie van de volledig nieuwe Captur is onderdeel van het strategische plan Drive the Future (2017-2022) van Renault. De nieuwe Captur beschikt over een internationaal karakter. De nieuwe generatie komt dus op alle continenten onder dezelfde naam op de markt. Ook dus in Zuid-Korea, en dit nieuwe model zal ook in China geproduceerd worden, een strategisch belangrijke regio voor Renault.

Het belang van de Captur binnen de autogroep wordt ook benadrukt met de grote hoeveelheid technologie aan boord, waarmee hij voldoet aan de 3 pijlers voor toekomstige mobiliteit:

  • Elektrisch aangedreven: tegen het einde van het plan heeft Renault 8 volledige elektrische modellen en 12 geëlektrificeerde modellen in het aanbod. De nieuwe Captur is het eerste Renault model dat profiteert van de nieuwe E-TECH plug-in hybride aandrijflijn die door Renault in samenwerking met de Alliantie ontwikkeld is.
  • Connected: rond dezelfde periode moeten ook alle voertuigen op de belangrijkste markten volledig connected zijn. De nieuwe Captur loopt hierop vooruit met een nieuw multimediasysteem het Renault EASY LINK systeem.
  • Autonoom: tegen het einde van het strategische plan biedt Renault 15 modellen met autonome rijtechnologie. De Captur is daarbij een van de pioniers. Met de nieuwe Clio worden geavanceerde hulpsystemen nu al standaard aangeboden in het B-segment.
<i>De vernieuwde Captur</i>
De vernieuwde Captur

CMF-B-platform

De nieuwe Captur vormt de kern van de strategie om het synergievoordeel binnen de Alliantie te versterken. Dit wordt met name gerealiseerd door de ontwikkeling van gemeenschappelijke technologie en door het gebruik van nieuwe platforms, zoals het CMF-B-platform waarop de nieuwe Captur gebouwd is.

De nieuwe architectuur maakt het mogelijk om de nieuwste technologische ontwikkelingen toe te passen en daarmee te voldoen aan de nieuwste eisen in verschillende werelddelen.

Comfort en rijdynamiek

Als een van de koplopers in het segment van de stads-SUV heeft de Captur altijd al indruk weten te maken op gebied van veelzijdigheid, ook wat betreft zijn weggedrag. De geheel nieuwe Captur behoudt zijn rustgevende houding op elk type wegdek, terwijl ieder aspect op het gebied van besturing, chassis en wielophanging verbeterd is. Dit is bereikt dankzij de vele innovaties van de Alliantie met betrekking tot het nieuwe modulaire CMF-B platform, plus een specifieke ontwikkeling. De nieuwe Captur biedt een hoge mate van comfort voor alle inzittenden, maar de lat is een stuk hoger gelegd als het gaat om rijdynamiek.

De Captur maakt gebruik van het nieuwe CMF-B platform dat voor het eerst werd toegepast op de nieuwste generatie Clio. Het rijplezier is bij de Captur van vergelijkbaar niveau, terwijl specifieke aanpassingen zorgen voor eigen karakter. Het model voelt zich net zo thuis in stedelijk gebied, waar behoefte is aan een soepel rijgedrag, als op buitenwegen, waar een vleugje dynamiek geëist wordt.

De technici die het chassis ontwikkelden, hebben elke parameter onder de loep genomen om het gevoel van responsiviteit en veiligheid te verbeteren, vooral bij de versie met de TCe 155 EDC GPF motorisering. De achteras biedt meer stabiliteit in bochten met een constante snelheid en de laterale bewegingen zijn beperkt. Verder wordt het chassis gekenmerkt door de preciezere en directere besturing. De wendbaarheid is verbeterd door de 10% reductie in de stuurverhouding rond het nulpunt en de draaicirkel die nu nog maar 11,0 meter bedraagt (tussen stoepranden). Het comfort is verhoogd dankzij speciaal ontwikkelde schokdempers.

Het CMF-B platform is ook deels verantwoordelijk voor de verbeterde geluidsisolatie. Er is extra aandacht besteed aan verschillende componenten om het akoestische comfort voor de inzittenden te vergroten, zoals de versterkte carrosseriestructuur, nieuwe isolatiematerialen, extra isolatie in de motorruimte, nieuw ontworpen afdichtingen, een akoestische voorruit en ga zo maar door. Uiteindelijk is het geluidsniveau in het interieur met 2 dB verlaagd bij snelheden tot zo’n 130 km/u.

<i>Een stoere SUV look.</i>
Een stoere SUV look.

Exterieurdesign

Het design van de nieuwe Captur is onmiskenbaar met zijn welvingen aan de zijkant en visueel zwevende dak. Maar hij oogt ook wat gespierder, met uiteraard nog de duidelijke SUV-kenmerken en expressievere lijnen, zonder de meer sensuele aspecten van het door Renault gekoesterde ‘French Design’ te vergeten.

De nieuwe Captur is met een lengte van 4,23 meter 11 cm langer geworden dan zijn voorganger, wat visueel extra versterkt wordt dankzij de 2 cm langere wielbasis (2,63 m) en de 18-inch wielen (afhankelijk van uitvoering). Het vernieuwde ontwerp met full-LED-koplampen, nieuwe C-vormige lichtsignatuur, slankere achterlichten en verchroomde sierdelen dragen bij aan de verhoogde waarneembare kwaliteit.

Interieurkwaliteit

De verandering aan het interieur van de nieuwe Renault Clio is duidelijk doorgetrokken naar de Captur. Hiermee staat de stads-SUV aanmerkelijk hoger in het segment. De licht op de bestuurder gerichte ‘Smart Cockpit’ wordt gecombineerd met een zwevende console. Behalve de bestuurderspositie wordt ook de rest van het passagierscompartiment gekenmerkt door een hoger niveau van comfort en kwaliteit. Luxe materialen, zacht aanvoelende delen voor het dashboard, zorgvuldig afgewerkte fittingen en een nieuwe stoelarchitectuur zorgen op alle fronten voor een merkbare vertering.

Een belangrijk onderdeel van de ‘Smart Cockpit’ is het 9,3-inch touchscreen. Dit licht gebogen beeldscherm in portretformaat zorgt voor een aanzienlijk modernere uitstraling in het interieur, terwijl de lichte kromming de leesbaarheid vanuit de bestuurdersstoel optimaliseert. Het nieuwe EASY LINK multimediasysteem van Renault biedt toegang tot alle functies met betrekking tot multimedia, navigatie, (online) diensten en de instellingen van Multi-SENSE en assistentiesystemen.

Evenals bij de nieuwe Clio is de subwoofer van het premium BOSE audiosysteem ingebouwd in de linkerzijde van bagageruimte, zonder het volume negatief te beïnvloeden. De inhoud van de bagageruimte is verder vergroot tot maximaal 536 liter, naast de 27 liter aan opslagruimte in het passagierscompartiment.

Verkrijgbaar

De nieuwe Renault Captur is vanaf begin december bij de Renault dealer te bezichtigen. Je hebt de keuze uit drie motoren en vijf uitvoeringen. Prijzen beginnen bij € 21.590,-. Uiteraard volgt later nog onze eerste rijimpressie.

<i>De Smart Cockpit.</i>
De Smart Cockpit.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Renault

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Automotive16.10.2024

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

De Renault Symbioz staat voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen compactheid en ruimte en prestaties.

Automotive02.10.2024

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen.

DC Business17.09.2024

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Alpine heeft vandaag officieel de nieuwe A290 onthult, het eerste model uit de Alpine Dream Garage. Het concept dat door Alpine is geïntroduceerd om een complete en exclusieve beleving te bieden aan autoliefhebbers en klanten van het merk.

Automotive19.06.2024

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met d...

Automotive17.03.2024

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Wie kent hem niet, de Renault 5, het charmante autootje dat in 1972 werd geïntroduceerd. En vandaag, op de autoshow van Genève, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric gepresenteerd. In short: een moderne, volledig elek...

Automotive27.02.2024

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen...

Automotive11.07.2023

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’s