Automotive13.07.2023

Dit is de snelst ladende elektrische raceauto ter wereld


In minder dan 4 minuten volledig opgeladen

Een elektrische raceauto opladen met de snelheid van een normale tankbeurt? Dat klinkt als iets uit een verre toekomst. Toch weet studententeam InMotion van de TU Eindhoven al akelig dichtbij te komen met de ontwikkeling van de Revolution. Het racemonster is in staat om in minder dan 4 minuten volledig op te laden, en is daarmee voor zover bekend de snelst ladende elektrische raceauto voor langeafstandsraces ter wereld.

Studenten van InMotion

InMotion startte in november 2022 met meer dan 30 studenten met het ontwerpen en produceren van het nieuwe batterijpakket in de raceauto. Bijzonder is dat dit batterijpakket in slechts 3 minuten en 56 seconden oplaadt, met 322 kW laadvermogen, een totale capaciteit van 29,2 kWh en een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De laadtijd omlaag brengen voor elektrische auto’s is belangrijk om het elektrisch rijden gemakkelijker en daarmee toegankelijker te maken voor de consument. InMotion pakt die handschoen op en komt nu daadwerkelijk dicht in de buurt van een pitstopwaardige laadtijd.

Innovatie: koelen op celniveau

Tijdens snelladen komt er veel warmte vrij en dat zorgt voor versnelde degradatie van de batterijcellen, legt teammanager Julia Niemeijer uit. “In het verleden hebben wij een innovatieve koeltechnologie ontwikkeld op module niveau, waarbij koelplaten gevuld met koelvloeistof tussen de modules met cellen zijn geplaatst. Hierdoor konden we al veel warmte uit het pakket krijgen. Als je de warmte zo goed mogelijk uit het batterijpakket wilt halen, dan wil je dat je zo dicht mogelijk bij de batterijcellen gaat koelen. De afgelopen tijd hebben wij daarom een methode ontwikkeld waardoor we op celniveau kunnen koelen, waarbij er ook daadwerkelijk koelvloeistof tussen elke cel stroomt. Dit betekent dat we nog meer warmte uit het pakket trekken. Dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen. Uit een test van 24 uur blijkt de degradatie van het batterijpakket dan ook minimaal.”

Op de markt is koelen op celniveau nog niet gebruikelijk, daarom heeft InMotion eigen modules ontwikkeld. Niemeijer: “Erg uitdagend was dat er maar enkele millimeters ruimte was tussen de cellen in de module om de koeltechnologie toe te passen. Hierdoor moesten we heel secuur te werk gaan. We zijn ontzettend blij dat we een methode hebben gevonden die dit mogelijk maakt.”

inmotion-revolution
inmotion-revolution

Inspiratie

Het doel van InMotion is aantonen dat het wel degelijk mogelijk is om de laadtijd van een elektrische auto omlaag te brengen, tot een niveau vergelijkbaar met een tankbeurt van benzineauto’s. Hierdoor hopen ze elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor de consument en de industrie uit te dagen om de wereld groener te maken. Als een groep extreem gemotiveerde studenten dit kan neerzetten, dan kan de industrie natuurlijk niet achterblijven.

“Studententeams als InMotion zijn belangrijk om, getriggerd door een uitdagende applicatie zoals in dit geval een elektrische raceauto, grenzen te verleggen en nieuwe technologieën in de praktijk uit te proberen. Het sneller kunnen opladen van de batterij in een elektrische auto is zeker niet triviaal. Het is belangrijk voor een nog snellere acceptatie in de markt, waarbij innovaties zoals een batterijpakket met sterk geoptimaliseerde koeling een belangrijke rol zullen spelen”, zegt Henk Jan Bergveld, deeltijdhoogleraar Electrical Engineering aan de TU/e.

Implementatie

De technologie is getest bij onderzoeksinstelling TNO en Prodrive Technologies. “Het mooie van de technologie is dat het mogelijk is om batterijpakketten te maken van verschillende formaten”, legt Stijn van de Werken, technisch manager bij InMotion, uit. “Vaak wordt gedacht dat kleinere batterijpakketten sneller opladen dan grotere pakketten. Dit is echter niet het geval. Hoe groot je het pakket ook zult maken, de laadtijd zal hetzelfde blijven, zolang de laadpaal maar voldoende energie kan toevoeren. Dit zorgt ervoor dat er veel mogelijkheden tot implementatie zijn.”

Het studententeam heeft de technologie geïmplementeerd in een LMP3 raceauto. De LMP3 is de prototypeklasse van de beroemde 24 uur van Le Mans, bedoeld om jonge coureurs en nieuwe teams in te laten stappen. Van de Werken: “We gaan de raceauto het aankomend jaar nog grondiger testen op het circuit.”

De droom

Uiteindelijk droomt InMotion ervan om de technologie te presenteren tijdens de 24 uur van Le Mans, zodat het batterijpakket getest wordt in de zwaarst denkbare omstandigheden, namelijk het langeafstandracen.

[Fotocredits – Charlie Acuna]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Studenten

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen

Het leek even moeilijk te worden voor de hyperloop, maar de studenten van TU Delft hebben nu een groot succes bereikt.

Technology10.06.2024

Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen

Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?

Social media Er zijn natuurlijk wel meerdere wegen naar Rome: zo kijken de studenten ook over wie het meest wordt gesproken op social media. Ook worden Instagram, X, Facebook en TikTok ingezet om te checken wat de kandid...

Online29.01.2024

Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?

​Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent

Studeren in Nederland is niet goedkoop. Zo betaal je bijvoorbeeld al snel een paar duizend euro aan collegegeld per jaar. Hiermee ben je er nog niet, want je hebt ook nog boeken nodig voor je studie. Studeer je op grote...

Lifestyle20.11.2023

​Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent

Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge

Het Brunel Solar Team is er niet in geslaagd een achtste wereldtitel aan hun palmares toe te voegen. De Delftse studenten moeten genoegen nemen met een derde plek in de Bridgestone World Solar Challenge. Het team heeft i...

Automotive26.10.2023

Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge

"keihard voor gevochten"
Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge

Van 22 t/m 29 oktober 2023 zal de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge gehouden worden. Een race die je kan bestempelen als hét wereldkampioenschap zonneracen. Meer dan 40+ teams van universitaire studenten...

Automotive19.10.2023

Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge