Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het doek van de nieuwe Peugeot 508 is er af. Peugeot omschrijft hem zelf als de ‘radicale berline’. Het moet de vaandeldrager van het merk worden worden in een markt die steeds meer wordt gedomineerd door SUV’s. Dat sedan modellen nog steeds bestaan is eigenlijk vooral te danken aan de premiummerken die nog steeds een markt zien voor dit soort meer klassiek gelijnde auto’s. De nieuwe Peugeot 508 First Edition is wat dat betreft wel een frisse nieuwkomer; in alle opzichten anders dan al zijn voorgangers en kunt ‘m beter omschrijven als een vijfdeurs coupé. Met een lagere constructie, strakke lijnen, sportieve looks, met ‘inside’ een volledig vernieuwde i-Cockpit en uitgerust met veel technologie die het autorijden veiliger en nog leuker moeten maken. Kortom een auto waar je weer blij van gaat worden.
Peugeot 508 traditionele sedan versus vijfdeurs coupé
De nieuwe Peugeot heeft een lengte van 4,75 meter en door z’n hoogte van 1,40 meter – wat behoorlijk laag is – lijkt hij aanzienlijk compacter dan zijn voorganger. Het design en interieur zijn duidelijk gebaseerd op het Instinct Concept van Peugeot. Met de leeuw in de grille en de modelaanduiding op de motorkap wordt een knipoog gemaakt naar de 504 (coupé). Maar daar houdt verder iedere vergelijking op. Deze 508 is een echte vijfdeurs coupé en zeker geen traditionele sedan, mede door de ‘handsfree’ te bedienen vijfde deur (de kofferklep bevat ook de achterruit).
Peugeot 508 met vernieuwde i-Cockpit
Peugeot heeft de 508 uitgerust met de door ons geliefde i-Cockpit die ook al te zien was in het Instinct-concept. Het volledig digitale dashboard onderscheidt zich op een aantal details duidelijk van zijn voorganger uit onder andere de Peugeot 3008 en 5008. Zo zien we dat het 10 inch HD-touchscreen een ander formaat (8/3) en ook een andere positie heeft gekregen. Verder kenmerken zoals het compacte stuurwiel en het high resolution digitale 12,3 inch head-up instrumentenpaneel zijn gebleven, net als de zeven pianotoetsen met daaronder de belangrijkste functies zoals radio, airconditioning en navigatie.
Rijhulpsystemen
Je kunt er niet meer omheen; moderne auto’s in 2018 zijn uitgerust met een indrukwekkend aantal rijhulpsystemen. Zonder verder nu een uitvoerige uitleg te geven over wat dit allemaal betekent toch even een korte opsomming. De nieuwe Peugeot 508 is uitgerust met onder andere:
- Active Safety Brake (ziet voetgangers en fietsers zowel overdag als in het donker, tot 140 km/u) en Forward Collision Alert
- Night Vision (met infraroodcamera die levende wezens vóór de auto waarneemt in het donker of bij slecht zicht)
- Active Lane and Road edge Departure Warning
- Vermoeidheidsherkenning
- Grootlichtassistent
- Herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking
- Verkeersbordherkenning (stopteken, eenrichtingsverkeer)
- Adaptieve Cruise Control met Stop & Go-functie (i.c.m. automatische transmissie EAT8)
- Lane positioning assist (gekoppeld aan ACC met Stop & Go)
- Actieve dodehoekbewaking
Peugeot 508-motoren
De Peugeot 508 First Edition wordt uitgerust met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren. Bij de benzinemotoren zijn er twee nieuwkomers die ontwikkeld zijn op basis van de 1.6 PureTech-motor, de PureTech 180 S&S EAT8 en een PureTech 225 S&S EAT8 (alleen in de GT-versie). Deze laatste motor zorgt in combinatie met de sportmodus van de Active suspension control dat er duidelijk meer power zit in de GT uitvoering.
Daarnaast zijn er vier dieselmotoren leverbaar die gebaseerd zijn op de 1.5 en 2.0 BlueHDi-motoren te beginnen met een BlueHDi 130 S&S met handgeschakelde 6-versnellingsbak, de basisversie van het gamma en de enige motor met handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Een Hybride Plug-In aandrijflijn met benzinemotor wordt verwacht vanaf het najaar van 2019.
Peugeot 508 First Edition sneak preview
Deze nieuwe First Edition is volledig gebaseerd op het hoogste uitrustingsniveau van de GT-modellen en wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 1.500 exemplaren. Hiervan is helaas slechts een beperkt aantal voor de Nederlandse markt beschikbaar.
Speciaal voor de lancering van de 508 First Edition wordt er van 16 tot 19 mei een Sneak Preview event gehouden op congreslocatie de Veerkracht te Klarenbeek. Een bijzondere locatie in Midden-Nederland die goed past exclusieve karakter van deze nieuwe 508. Via een speciale actie-website kan je je hier aanmelden voor de dag en het dagdeel dat jouw het beste schikt. Wacht niet te lang want volgens Peugeot Nederland zijn er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Prijzen nieuwe Peugeot 508 bekend
Vandaag heeft Peugeot de de specificaties en prijzen van de nieuwe Peugeot 508 Grande Berline bekendgemaakt. Het gamma van de nieuwe Peugeot 508 is compact en overzichtelijk. En is zoals gebruikelijk verdeeld in een regulier gamma en een Blue Lease gamma. Alle versies zijn royaal uitgerust, voorzien van efficiënte en toch krachtige motoren die in de meeste gevallen standaard zijn voorzien van de EAT8 automaat.
Vanafprijs van de Peugeot 508
De vanafprijs van de nieuwe Peugeot 508 wordt gevormd door de Blue Lease Active voorzien van de BlueHDi 130 met handgeschakelde versnellingsbak. Deze staat in de prijslijst voor € 37.690,- (consumentenadviesprijs incl. afleverkosten). De EAT8 meerprijs is € 2.800,-
Deze Blue Lease Active is standaard voorzien van ondermeer Distance alert, Active Safety Brake tot 140 km/u, Active Lane and Road edge Departure Warning, Alarmsysteem, Adaptieve Cruise control, parkeerhulp voor, camera achter, 3D Connected Nav, digitale radio en een bestuurdersstoel met AGR- kwalificatie.
De Blue Lease Active is ook beschikbaar met een PureTech 180 EAT8 benzinemotor met een vanafprijs van € 41.290,-. Deze auto is standaard voorzien van elektronisch gestuurde vering (Active Suspension Control) en een zichtbare uitlaat met sierstukken links en rechts. Een Blue Lease Allure voegt daar aan toe Full LED koplampen en achterlichten, beide stoelen met AGR-kwalificatie en verwarmbaar, Keyless Entry & Start en een draadloze telefoonlader. De meerprijs voor dit niveau bedraagt € 2.450,-
Blue Lease GT Line
De Blue Lease GT Line vormt de top van het Blue Lease gamma en is uitsluitend leverbaar als BlueHDi 130 EAT8 en BlueHDi 160 EAT8. De extra uitrusting bestaat uit talloze stijlgerelateerde elementen, zoals een donkere hemelbekleding, andere velgen, RVS instaplijsten, grille met dambordpatroon en zwarte sierlijsten aan de buitenzijde. De meerprijs voor dit niveau bedraagt € 1.300,-.
In het reguliere gamma is er naast de Active en Allure uitvoeringen met PureTech 180 EAT8 en BlueHDi 130, ook een GT Line PureTech 180 EAT8 en een GT met de motorisaties PureTech 225 EAT8 en BlueHDi 180 EAT8 opgenomen in het gamma. Deze GT is standaard voorzien van 18 inch lichtmetaal, bekleding uit leder met alcantara en een Focal HIFi audiosysteem. Op deze GT zijn de beide versies van de First Edition gebaseerd.
Preview event
Klanten en andere relaties kunnen daarnaast de auto in levende lijve bewonderen tijdens een groots opgezet preview event in Klarenbeek.
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023