Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De nieuwe Opel Astra, inmiddels al de zesde generatie, is voor Opel misschien wel een van de belangrijkste introducties van de afgelopen jaren. Het is een van de populairste auto’s in zijn klasse, en dat al 30 jaar lang. De groep notoire Astra-rijders is nog steeds heel groot. Ze zijn meer dan waarschijnlijk ook trouw aan hun merk. Hun geduld is ook op de proef gesteld want vrijwel de gehele concurrentie, oud en nieuw, biedt al de keuze voor hybride uitvoeringen of volledig elektrische modellen. De keuze is wat dat betreft fors toegenomen. Goed voor de consument maar een uitdaging voor de gevestigde orde. Opel, en de zeker de Opel Astra, behoort tot deze laatste categorie.
De lat ligt wat dat betreft enorm hoog en dus ook voor de Opel Astra. Is deze populaire klassieker nog steeds in staat om die groeiende concurrentie die tegenwoordig vooral uit Azië komt te verslaan?
Opel Astra-e laat nog op zich wachten
De nieuwe Astra verbaast in ieder geval. Opel toont lef om de auto van een volledig nieuwe styling te voorzien en tevens met een verrassend bijna minimalistisch luxe ogend interieur. Het merk doet werkelijk zijn jasje uit en stapt met veel zelfvertrouwen de toekomst tegemoet met twee nieuwe plug-in hybride uitvoeringen. Helaas moeten de liefhebbers van de volledig elektrische Opel Astra-e nog (even) wachten tot 2023. Als je dit leest check je nog eens extra de geleverde persinformatie want dat laatste voelt als rijkelijk laat als je kijkt naar hoe die markt zich ontwikkelt.
Natuurlijk heeft Opel de fraai ontworpen Mokka-e als alternatief al in de markt maar of de Astra-rijder die graag naar een EV wil overstappen voor dit model gaat kiezen, is maar de vraag. De Astra-e en de Mokka-e vullen elkaar eerder aan en dan is het marketingtechnisch maar moeilijk uit te leggen dat je voor de Astra-e echt nog ruim 1.5 jaar moet wachten. Het is overigens iets wat alleen relevant is voor de Nederlandse en Scandinavische markt.
Design statement
De nieuwe Opel Astra is duidelijk een design statement voor het merk. De auto oogt dynamischer dan ooit met strakke oppervlakken die letterlijk ontdaan zijn van overbodige elementen. Nu al is duidelijk dat dit design het beste tot uiting gaat komen als je hem uitrust met zwarte elementen waardoor de basiskleur van de carrosserie juist het design als het ware versterkt. En dat geldt zeker voor de voorzijde van de Astra.
Een grijze uitvoering met de standaard velgen gaat een volledig andere uitstraling geven als de gepresenteerde ‘geel-gouden’ uitvoering met zwart dak, donkere velgen en een vrijwel volledig zwarte Vizor. Die kleurstelling weet de nieuwe Astra echt net nog even iets extra’s te geven.
Opel Vizor
Na de Mokka, Crossland en Grandland is de nieuwe Astra het vierde model met het nieuwe familiegezicht; de Opel Vizor die voor het eerst debuteerde op de Mokka. Herkenbaar aan de verticale en horizontale lijnen van de vouw in de motorkap en de vleugelvormige dagrijverlichting met het Opel Blitz-embleem met de geïntegreerde Intelli-Lux LED-koplampen. Die Vizor in een zwarte uitvoering geeft deze Astra duidelijk een iets cooler uiterlijk.
Aan de achterzijde vallen het centraal geplaatste logo, het verticaal uitgelijnde en hoog gemonteerde remlicht en de LED-achterlichten op. Het Blitz-embleem doet hier dienst als grendel voor de achterklep.
Digitale Pure Panel cockpit
Astra rijders gaan verrast worden door het volledig nieuwe interieur van de nieuwe Opel Astra. Het merk verlaat hier het zo herkenbare en altijd klassiek ogende design. Het nieuwe Pure Panel is een digitale cockpit die voorzien is van twee 10-inch HD-beeldschermen die naadloos op elkaar aansluiten en één geheel vormen met de ventilatieroosters aan de bestuurderszijde.
Dit nieuwe Pure Panel is volgens Opel een soort van optimale mix van digitalisering en intuïtieve bediening. Dat betekent zoveel als geen storende en vaak overbodige submenu’s en een minimum aan fysieke bedieningselementen. Deze zijn te bedienen d.m.v. aanraking of via voice-control. De nieuwe Astra is standaard uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Via een inductielader is je smartphone draadloos op te laden.
En dat kun je allemaal doen vanuit de voor Opelrijders prima zittende en altijd comfortabele AGR-gecertificeerde voorstoelen die inmiddels voorzien van een massagefunctie en ventilatie (alleen in een versie met nappa-lederen bekleding).
Breder en lager
De nieuwe vijfdeurs hatchback heeft net wat andere afmetingen als zijn voorganger. Hij meet 4 mm langer dan het vorige model (4.374 mm). De wielbasis is met 13 mm gegroeid naar 2.675 mm. Daarnaast is hij ruim vijf centimeter breder en meet hij nu 1.860 mm breed (+51 mm). De hoogte is afgenomen met 15 mm.
Uitgerust met veel technologie
De nieuwe Astra zit net als de nieuwe Grandland bomvol met technologie en geavanceerde rijhulpsystemen. Daarbij moet je denken aan o.a. een multifunctionele camera in de voorruit, radarsensoren en ultrasone sensoren vóór en achter. Die camera is dan weer uitgerust met een dosis extra connectiviteit en veiligheid. Zo wordt de snelheid aangepast in bochten, worden er snelheidsaanbevelingen gegeven en worden semi-automatische rijstrookwissels uitgevoerd.
Hierbij blijft het niet want we maken het lijstje maar even af met Rear cross-traffic alert, Long-range blind-spot detection, Active lane positioning, Adaptive Cruise Control, ‘Stop & Go’ met automatische transmissie. een Head-up display en een Parkeerassistent met Intelli-Vision camera en radar. De totale lijst met hightech is hierbij nog een stuk langer. Het geeft aan dat je als consument je tegenwoordig gerust kunt verdiepen in nieuwe technologieën om onderweg iets te gaan begrijpen van hoe auto’s vandaag de dag uitgevoerd zijn.
Opel maakt ook hier duidelijk nog een statement door vrijwel alle modellen rijk uit te rusten met de nieuwste technologie die vandaag beschikbaar is.
Astra line-up met twee plug-in hybrides
De nieuwe Astra komt op de markt met zowel benzine- als dieselvarianten al dan niet in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een 8-traps automaat. Naast deze modellen komt Opel nu ook met twee plug-in hybride varianten van de Astra (beschikbaar vanaf de marktintroductie begin 2022) Er is keuze uit een model met een systeemvermogen van 180 pk of 225 pk.
Beide plug-in hybrides zijn standaard uitgerust met een geëlektrificeerde 8-traps automaat die de voorwielen aandrijft. Met de 12.4 kWh-batterij zou je in het standje ‘Electric’ ergens tussen de 40 en 50 km kunnen afleggen, afhankelijk van je rijgedrag en omstandigheden. De 225 pk uitvoering sprint in 7.7 seconden naar 100 km/u en haalt een begrensde topsnelheid van 235 km/u (gelijk aan de Grandland).
Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2-liter driecilinder turbomotor en een handgeschakelde zesbak. Opel levert onder meer een variant met 110 pk naast een versie met 130 pk met eveneens een handgeschakelde zesbak. De benzinemotor levert maximaal 230 Nm aan koppel bij 1.750 toeren per minuut.
De 1.5-liter dieselversie heeft een vermogen van 130 pk en 300 Nm aan trekkracht vanaf 1.750 toeren per minuut. Deze versie is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een 8-traps automaat.
Het elektrificatie-offensief van Opel
Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan binnen Europa. Dat elektrificatie-offensief is inmiddels al in volle gang. Op dit moment zijn er al negen geëlektrificeerde modellen op de markt waaronder de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. In de loop van 2023 komt daar een volledig elektrische Astra-e bij. Plug-in hybrides zijn er inmiddels van de Opel Grandland en vanaf nu ook van de nieuwe Astra.
Marktintroductie Opel Astra
De zesde generatie Astra is ontworpen en ontwikkeld door Opels thuisbasis in Rüsselsheim, waar dit najaar ook de productie van start gaat. De orderboeken voor de nieuwe Opel Astra openen in oktober, dan maakt Opel ook de prijzen bekend. De levering start begin 2022.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Hybride auto
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenAutomotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandVerder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022