Automotive25.07.2018

Dit is de nieuwe generatie Audi Q3


Audi presenteert de tweede generatie van de Audi Q3. Hij heeft inmiddels een digitale cockpit gekregen en de nieuwste rij-assistentie-systemen die moeten zorgen voor meer comfort en veiligheid.

De nieuwe Q3 is 4,48 meter lang, 1,85 meter breed en 1,58 meter hoog. De wielbasis groeide met 7,8 centimeter tot 2,68 meter. Dit komt het ruimteaanbod voor passagiers en bagage ten goede. De Q3 heeft nieuwe vlakke LED-koplampen, een nieuwe singleframe-grille en een grote achterspoiler met een knipoog naar Audi’s quattro-DNA.

Interieur

De nieuwe Audi Q3 is ruimer geworden. De achterbank is over een lengte van 15 cm verschuifbaar, terwijl de leuning verstelbaar is (7 standen) en in drie delen neer te klappen. De bagageruimte heeft afhankelijk van de stand van de achterbank een inhoud van 530 of 675 liter. Neergeklapt bedraagt de capaciteit 1.525 liter. De hoogte van de laadvloer is instelbaar.

Elke nieuwe Audi Q3 heeft een naar eigen wens te configureren digitaal instrumentenpaneel. De Q3 heeft standaard een touchscreen op het dashboard. Er is keuze uit diverse uitvoeringen met schermgroottes variërend van 10,25 – 12,3 inch. Bij de laatste versie is ook stembediening inbegrepen. MMI navigatie plus biedt onder meer realtime verkeers- en parkeerinformatie, snelle LTE-internetverbinding, een wifi-hotspot. Ook digitale radio (DAB+) en Google Earth navigatie zijn leverbaar. Via de myAudi app zijn veel functies van de Q3 met de smartphone te bedienen. Uiteraard is zowel Apple Carplay als Android Auto beschikbaar.

Gebruiksgemak, comfort en veiligheid

De Audi Q3 is uitgerust met een aantal assistentiesystemen waaronder adaptieve cruise control (in combinatie met S tronic). In deze cruise control komen adaptieve snelheidsregeling, de fileassistent en de active lane assist samen.

Park assist maakt het mogelijk dat de Q3 automatisch in- en uitparkeert. Via de achteruitrijcamera krijgt je een 180-graden-view. Audi pre sense front is standaard op elke Q3. Dit systeem herkent mogelijk gevaarlijke situaties waarbij voetgangers, fietsers en/of andere voertuigen zijn betrokken. Het systeem waarschuwt hiervoor met optische en akoestische signalen en kan indien nodig zelfstandig een noodstop uitvoeren. Ook lane departure warning is standaard.

Rijgedrag

De langere wielbasis zorgt er voor dat hobbels met wat meer comfort kunnen worden genomen. Demperregeling is optioneel. Hierbij wordt de demping automatisch aangepast aan het wegdek en de rijomstandigheden. De Audi Q3 wordt tevens leverbaar met een stijver afgeveerd sportonderstel in combinatie met progressive steering. Met het optionele Audi drive select kun je uit zes rijinstellingen kiezen, waaronder ‘auto’, ‘comfort’, ‘offroad’ en het zelf te configureren ‘individual’. De Q3 is er met wielmaten variërend van 17 tot en met 20 inch.

Drie TFSI-motoren en een TDI

Bij de marktintroductie eind dit jaar is de Audi Q3 leverbaar met keuze uit drie TFSI-benzinemotoren en een TDI-diesel. Alle viercilindermotoren zijn uitgevoerd met turbotechnologie en directe inspuiting. Het basismodel is de Audi Q3 35 TFSI met de 1,5-liter benzinemotor met 110 kW/150 pk en een koppel van 250 Nm. Cilinderuitschakeling zorgt bij dit model voor extra efficiency. De Audi Q3 40 TFSI beschikt over een tweeliter benzinemotor met 140 kW/190 pk en een koppel van 320 Nm. De Audi Q3 45 TFSI heeft een 169 kW/230 pk sterke tweeliter (350 Nm). quattro vierwielaandrijving is standaard op de 2.0 TFSI-versies.

De Audi Q3 35 TDI heeft een 2.0 TDI met 110 kW/150 pk en een koppel van 340 Nm. Om te beginnen is deze er in combinatie met quattro – later volgt ook een versie met voorwielaandrijving. Ook de 140 kW/190 pk sterke 2.0 TDI staat op de planning.

q3-0300004-ab-28
q3-0300004-ab-28

Marktintroductie eind dit jaar

De nieuwe Q3 komt eind dit jaar op de markt. Elke nieuwe Q3 is standaard uitgevoerd met een digitaal instrumentenpaneel, MMI radio plus met Bluetooth, een multifunctioneel stuur, airco en LED-koplampen. Ter introductie presenteert Audi ook een extra complete, sportieve versie. De exacte specificaties hiervan en van de andere modellen worden evenals de prijzen in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.

q3-0300013-ab-28
q3-0300013-ab-28
q3-0300015-ab-28
q3-0300015-ab-28
q3-0300016-ab-28
q3-0300016-ab-28
q3-0300017-ab-28
q3-0300017-ab-28
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy