Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Land Rover heeft op de IAA in Frankfurt hun meest extreme model ooit onthuld, de Discovery SVX. Deze SVX is de productierijpe voorloper van de nieuwe en ultieme all‑terrain Land Rover Discovery met een386 kW 525 pk sterke 5,0-liter supercharged V8-benzinemotor.
De Discovery SVX komt in het gamma naast de Range Rover Sport SVR en de Range Rover SVAutobiography. Het model is de eerste Land Rover die met de hand wordt gebouwd in het SVO Technical Centre, waar de productie in 2018 van start gaat.
De SVX moet de veelzijdigheid van de Land Rover Discovery naar een nog hoger niveau brengen door de verdere ontwikkeling van zijn terreincapaciteiten. Deze versie wordt uitsluitend met Jaguar Land Rovers 5,0‑liter supercharged V8‑benzinemotor leverbaar. Die levert 386 kW (525 pk) vermogen en 625 Nm koppel. De aangepaste wielophanging geeft de bestuurder extra vertrouwen wanneer hij het ruigste terrein in gaat.
Hydraulic Active Roll Control (H‑ARC) is nieuw voor de SVX‑versie. Het geeft de wielen meer bewegingsvrijheid en biedt meer stabiliteit. Daardoor neemt de tractie onder extreme terreinomstandigheden toe en helt de carrosserie minder over voor meer stabiliteit op de weg.
Ook de aan‑ en afrijhoeken zijn groter dan voorheen, dankzij de hogere plaatsing van de carrosserie en de wielophanging met luchtvering op alle vier wielen, met langere veerweg en dempers met een langere slag en gewijzigde draaipunten. Bovendien zijn gesmede lichtmetalen wielen gemonteerd met hogere Goodyear Wrangler all‑terrainbanden in de maat 275/55 R20.
De Land Rover Discovery SVX is verder voorzien van een actief middendifferentieel en een elektronisch sperrend achterdifferentieel. Die werken samen met het aangepaste Terrain Response 2‑systeem voor optimale tractie op elke ondergrond. De software voor de automatische achttrapstransmissie met twin‑speed tussenbak is aangepast, net als die voor Hill Descent Control, Electronic Traction Control (ETC), Adaptive Dynamics, Dynamic Stability Control (DSC), all‑terrain Progress Control (ATPC) en de elektrische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging (EPAS).
De Discovery SVX is als eerste model van Land Rover voorzien van een zogenoemde Pistol Shifter in plaats van de Drive select‑draaiknop waarmee de bestuurder de optimale controle over de transmissie heeft wanneer hij off‑road gaat.
Super Bowl 2018
De Super Bowl commercials zijn fameus en ongeëvenaard. Anders dan de reguliere tv-commercials en soms verhalen op zich waarbij je in sommige producties niet altijd direct de link met het merk of product te pakken hebt. Tja en dan maakt Land Rover onderstaande video. Je voelt de plot al lang van te voren aankomen, en in dit geval is het ook niet erg. Dit is wat deze extreme SUV wil zijn, dit is wat Land Rover heeft te vertellen over de SVX. Hopelijk zien we hem terug bij de Super Bowl 2018, want jeetje wat een een geweldige video. Compliments Land Rover well done!
Verder lezen over Land Rover
Technology12.09.2024
Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR
Automotive28.08.2024
Land Rover Classic Defender V8 van Works Bespoke
debuteert op Goodwood RevivalGadgets17.03.2023
Must have: de LEGO Icons Classic Land Rover Defender 90-set
Automotive22.02.2023
Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs
verdere ontwikkeling autonome rijsystemenAutomotive25.11.2020
Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen
Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigenAutomotive07.11.2018
Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers
Automotive29.08.2018
Jaguar Land Rover test ‘ogen’ op zelfrijdende auto’s
Voetgangers weten dat de auto hen gezien heeft en dat helptMobile15.05.2018