Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Duitse krant Die Welt bracht gisteren het nieuws naar buiten dat Volkswagen in de VS eigenaren van een Volkswagen met de inmiddels veel besproken sjoemelsoftware 5000 dollar schadevergoeding moet uitbetalen. Met 600.000 verkochte auto’s betaald Volkswagen in dat geval de hoofdprijs en lopen de kosten in de miljarden.
Wat het bizar maakt is het hier om een schikking gaat met de rechtbank in San Francisco waarmee een rechtszaak die voor deze zomer stond gepland wordt vermeden. Het had dus nog erger kunnen zijn. Toch blijft er onduidelijkheid hangen rond de zaak omdat er altijd over is gesproken dat alleen bepaalde modellen van Volkswagen die op diesel rijden software aan boord hebben die de uitstootwaarden kunnen manipuleren. Of daadwerkelijk dus al deze auto’s zijn uitgerust met de gewraakte software is niet duidelijk.
De NOS meldt ook dat een bron van persbureau AP weet aan te geven dat Volkswagen ‘slechts’ 1 miljard dollar gaat uitkeren aan Volkswagenbezitters in de VS omdat de uitspraak een principeovereenkomst is en nog niet vast staat hoeveel iedere eigenaar daadwerkelijk zal krijgen. Zo zouden eigenaren ook de mogelijkheid krijgen de auto een software-update te geven of hun auto terug te verkopen aan Volkswagen.
Amerika is het land van extreme rechtszaken waarbij soms ongekende bedragen worden betaald in zaken die in Europa geeneens de rechtszaal zouden hebben gehaald. Dat Volkswagen daarom tevreden kan zijn met de uitspraak lijkt haast onmogelijk. Het trotse Duitse automerk heeft zijn glans verloren met misschien wel het grootste autoschandaal in de geschiedenis van de auto-industrie.
Wat er in Europa gaat gebeuren blijft gissen. Met het naar buiten komen van de uitspraak van de rechter in de VS zullen ook Europese Volkswagenbezitters zich misschien 5000 euro rijker rekenen en wachten op een vergelijkbaar bericht. Is dat realistisch om te denken, waarschijnlijk niet omdat er verder geen enkele onderbouwing is van de uit te keren schade. Duidelijk is wel dat voor Volkswagen het einde van dieselgate nog niet in zicht is en lijkt deze ook met de uitspraak van de rechtbank in de VS nog steeds even ver weg.
Inmiddels zou Volkswagen volgens persagentschap DPA voor 2015 ruim 16 miljard euro opzijgezet hebben om de kosten te vergoeden die te maken hebben met het schandaal rond de gewraakte software. Dat bedrag ligt bijna 10 miljard hoger dan de vorige schatting die Volkswagen al had gereserveerd in het derde kwartaal.
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023