Onderzoekers aan de Carnegie Mellon Universiteit in Pittsburgh zeggen een “slimme koplamp” ontwikkeld te hebben die zorgt voor een heldere verlichting van de rijbaan, zonder de bestuurders van tegemoetkomende voertuigen te verblinden.
De nog altijd experimentele koplampen werken door het tegemoetkomend verkeer in de gaten te houden, als dat er is dimmen gelijk de (specifieke) lichtstralen die anders in de ogen van de tegenligger schijnen, zo is te lezen in een schriftelijke verklaring vrijgegeven door de universiteit.
“With our programmable system…we can actually make headlights that are even brighter than today’s without causing distractions for other drivers on the road,” aldus Dr. Srinivasa Narasimhan, associate professor van robotics aan de universiteit en lid van het team dat de ‘smart headlights’ ontwikkeld heeft.
Als de lampen in het echt werken zoals de ontwikkelaars denken dan kunnen ze mogelijk veel levens gaan sparen. Want hoewel er s’nachts zo’n 60% minder verkeer op de weg is, gebeuren 40% van alle fatale ongelukken wel in de nacht.
Wanneer we de koplampen kunnen verwachten in nieuwe wagens? Narasimhan denkt dat dit op z’n vroegst over 3 tot 5 jaar zal zijn.
[Afbeelding via Fotolia]