De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het is alweer de derde generatie van de Porsche Cayenne GTS, die op 19 november tijdens de Los Angeles Auto Show voor het eerst te zien zal zijn. Het grote verschil met de vorige Cayennes is dat deze meer kracht heeft bij een lager gebruik. Daarnaast kom er ook een nieuwe basisversie van de Porsche Cayenne, voorzien van een efficiënte 3,6-liter V6-benzinemotor.
De GTS is een populaire auto onder de Cayenne-fans. Zo’n elf procent van de Cayenne-clientèle kiest voor de GTS, die het gat tussen de S en de Turbo opvult. De echte fans weten dan ook dat de letters GTS staan voor kracht en souplesse van motor, zo ook in de nieuwe generatie. Kijk je naar de vorige versies, dan zie je dat het vermogen van de nieuwe V8-motor met 20 pk is gestegen tot 440 pk, en is het koppel met 85 Nm toegenomen tot 600 Nm. Het verbruik is gedag met 0,9 l/100 km. Meet vermogen gaat bij Porsche dus samen met minder verbruik. Accelereren kan de wagen nu van 0-100 km/h in 5,2 seconden (met Sport Chrono-pakket: 5,1 seconden) en behaalt een top van 262 km/h. Een sportuitlaat zorgt weer voor de kenmerkende GTS-sound.
De demping van de Porsche Cayenne GTS is lekker sportief, het onderstel heeft Porsche Active Suspension Management (PASM). De Cayenne GTS is maar liefst 24 millimeter lager dan de Cayenne S waarmee je als bestuurder meer rijdynamiek kunt ervaren. Neem je een kijkje vanbinnen dan herken je direct een échte GTS, maar ook aan de buitenkant zie je dat direct. De neus stamt van de Cayenne Turbo, een aantal onderdelen is in contrasterend zwart gespoten en de SUV is voorzien van sideskirts, bredere wielkasten en 20 inch RS Spyder-Design wielen. In het interieur is de lederen bekleding afgezet met alcantara.
Het basismodel
Porsche heeft voor de Cayenne-liefhebbers dus ook een nieuw basismodel ontwikkeld. Deze versie is voorzien van een 3,6-liter V6 met 300 pk. Daarmee accelereert de SUV in 7,7 seconden naar de 100 km/h en bereikt hij een top van 230 km/h. De Cayenne basisversie verbruikt 9,2 l/100km en stoot hij 215 gram CO2 per kilometer (-21 g/km) uit.
Los Angeles Auto Show
Op 19 november is de auto voor het eerst te bewonderen op de Los Angeles Auto Show. Wie de auto in Nederland wil zien, moet geduld hebben tot eind februari, dan staat de auto in de Nederlandse Porsche Centra. De prijzen zijn nog niet bekend.
Verder lezen over Porsche
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive10.08.2022
Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife
Taycan pakt record van S Plaid afAutomotive19.03.2022
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030
Automotive31.01.2022
Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld
Automotive08.07.2021
Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking
Nieuws04.05.2021
Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?
Technology16.12.2019