Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.
De Toyota Land Cruiser heeft een upgrade gekregen en is inmiddels van de fabriek onderweg naar de dealers en eigenaren. Tijdens de IAA in Frankfurt eerder dit jaar, presenteerde Toyota de vernieuwde Land Cruiser.
65 Jaar lang hebben de Japanners met de Land Cruiser een ijzersterke auto in het portfolio zitten en Sadayoshi Koyari (Chief Engineer Toyota Land Cruiser) heeft met de vernieuwde Land Cruiser de traditie van een oersterke 4×4 auto die door moeilijk begaanbaar gebieden kan rijden voortgezet.
Van Toyota’s vrachtwagen divisie werd het ladderchassis ‘gepikt’ wat al jaren lang het onderstel is van de Land Cruiser. Dankzij dit ladderchassis is de bodemvrijheid enorm en de veerweg van de wielen lang, ideaal voor in het zware terrein. Toyota zegt zelf het enige automerk te zijn dat het ladderchassis nog steeds gebruikt als onderstel voor de Land Cruiser en de Toyota Hilux.
Uitvoering vernieuwde Toyota Land Cruiser
Het leveringsprogramma van de Toyota Land Cruiser is breder dan de vorige programma’s. Zo zijn er 3 uitrustingsniveaus van het 3-deurs model en 4 uitrustingsniveaus van het 5-deurs model met 5 zitplaatsen en 3 uitvoeringen met 7 zitplaatsen. De standaarduitrusting omvat onder meer permanente 4WD met centraal Torsen limited slip sperdifferentieel, airconditioning, cruise control, keyless entry en een alarmsysteem.
– De Challenger uitvoering (vanaf 77.100 euro) is standaard voorzien van onder andere 17- inch lichtmetalen velgen, een 6-trapsautomaat, climate control, Full Map navigatie, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
– De Professional uitvoering (vanaf 85.965 euro) heeft als toevoegingen 19-inch i.p.v. 17- inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, lederen bekleding, stoelverwarming en – ventilatie, een JBL-audiosysteem en de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense.
– En dan is er nog de Executive uitvoering (vanaf 100.175 euro) die als toevoegingen luchtvering met automatische niveauregeling en een groot glazen schuif/kanteldak heeft.
Offroad-pakket
De Land Cruiser Professional kan ook nog worden uitgerust met een speciaal offroad-pakket, met daarin een inschakelbaar sperdifferentieel op de achteras, kinetische vering (KDSS), Crawl Control en 5 camera’s voor een uitzonderlijk goed zicht rond de auto waarvan één camera zich onder de voorwielen bevindt.
En dan zijn er ook nog voor zowel de 3- als de 5-deursuitvoering van de Land Cruiser uitvoeringen op grijs kenteken verkrijgbaar. De 3-deurs is voorzien van een volledig vlakke laadvloer en een verhoging in het dak. De 5-deursuitvoering heeft 4 versies: met een tussenwand aan de B- of C-stijl en met een standaard of verhoogd dak. De prijzen van de grijs kenteken uitvoeringen starten vanaf 31.895 euro.
Om alle informatie compleet te maken, heeft de Toyota Land Cruiser een 2,8-liter D-4D (2.755 cc) DOHC-viercilinder dieselmotor. De 16-kleppenmotor levert een vermogen van 130 kW/177 pk bij 3.400 toeren per minuut en is gekoppeld aan een handbediende 6-bak of 6-trapsautomaat. Het maximumkoppel bedraagt 420 Nm bij 1.400-2.600 toeren per
minuut (automaat: 450 Nm bij 1.600-2.400 toeren per minuut). Bij 1.200 toeren per minuut is een koppel van 370 Nm beschikbaar. De Land Cruiser 2.8 D-4D accelereert in 12,1 seconden (automaat: 12,7 seconden) vanuit stilstand naar 100 km/uur met een topsnelheid van 175 km/uur.
Rijden in de vernieuwde Toyota Land Cruiser
Onlangs werd er door de Nederlands importeur van Toyota een 4×4 evenement in de Beekse Bergen georganiseerd waar de vernieuwde Land Cruiser ervaren kon worden. Hoewel de tijd niet toereikend was om alle mogelijkheden van de nieuwe 4×4 uit te proberen was het meteen duidelijk dat het een auto is om mee te reizen en hij z’n mannetje staat op moeilijk begaanbare wegen.
Het interieur is niet super spannend maar alles zit er op en aan zoals een 4,2-inch TFT- kleurendisplay voor de weergave van de rijdersassistentie en navigatie. Er zijn 3 kleurstellingen voor het interieur. Er kan gekozen worden voor een zwart interieur met donker hout-look accenten, ivory beige interieur met lichte hout-look accenten of het brown redwood interieur.
Multi Terrain Monitor
Het spannendste van de vernieuwde Land Cruiser zit onder de auto. Middels de eerder genoemde camera’s kan de bestuurder zien wat er onder de auto gebeurt, of eigenlijk wat er eerder gebeurde. Het Multi Terrain Monitor systeem heeft onder andere camera’s rondom de auto, maar de camera aan de voorkant van de auto kan 5 seconden video opnemen en dit beeld vertraagd weergeven op het display in het dashboard. Daarbij wordt de actuele stand van de voorwielen middels lijntjes geprojecteerd zodat er om obstakels of ander oneffenheden gemaneuvreerd kan worden.
Crawl Control
Een andere krachtig functie van de Land Cruiser is Crawl Control. Toyota vergeleek deze tijdens de presentatie met een pasgeboren zeeschildpad die op het land uit hun ei komen en zich dan kruipend naar de zee weten te verplaatsen.
Hoewel Crawl Control al wat langer in de Land Cruiser geïntegreerd is, laat het wel zien hoeveel (reken) kracht de auto heeft. Alle bewegingen van de vier wielen worden continue geregistreerd en de kracht wordt verdeeld over deze wielen. Als je in de auto zit en Crawl Control geactiveerd hebt, hoef je geen gas te geven als je een berg op wil rijden, ook remmen in niet nodig, alleen het sturen is in principe nog een menselijke taak.
Een slimmigheidje wat de bestuurder helpt bij het zicht op de weg is een inham in de motorkap. Misschien niet het eerste wat in je zou opkomen als nieuw of baanbrekend, maar het kan enorm helpen om over de motorkap heen te kijken. Deze is, gebruikelijk bij een 4×4, hoger dan bij een andere auto waardoor over de auto heen kijken lastig is.
Werkpaard
Tot slot: dit werkpaard met comfort kan ook door het water rijden (tot 70 cm diep maximaal), heeft een maximale zijdelingse hellingshoek van 42 graden, een maximale klimhoek van 45 graden. De minimale bodemvrijheid is 21,5 cm en om de terreinprestaties van de Land Cruiser af te maken is de vrijloophoek vóór 31 graden, achter 25 graden en de overklimhoek 22 graden.
De vernieuwde Land Cruiser is inmiddels leverbaar en met de rijke historie van de auto voor zowel particulier als professional zal ook deze uitvoering velen eigenaren een hoop plezier leveren.
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023