28.03.2015
Automotive

De Turini Challenge met een Nissan Leaf

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

De legendarische Col du Turini, onderdeel van ondermeer de
Rally van Monte Carlo, was vorige week het strijdtoneel voor de Nissan Électrique Turini Challenge. Met een volledig elektrisch voertuig, de Nissan Leaf dus. Dit om aan te tonen dat er steeds meer mogelijk is op het gebied van elektrisch rijden!

De uitdaging was niet om zo hard mogelijk naar boven te rijden, de weg was immers niet afgesloten zoals dat bij de Rally van Monte Carlo wel het geval is. Maar de bedoeling was om met een gemiddelde snelheid van 46,1 km/u naar de top van de Col du Turini te rijden, en dat op een zo zuinig mogelijke manier. Iets dat dus zeker een uitdaging was!

Mooi weer bij de start!
Mooi weer bij de start!
Keuze uit de verschillende Leaf`s
Keuze uit de verschillende Leaf`s
start-challenge-3
start-challenge-3
Onze Nissan Leaf voor deze dag!
Onze Nissan Leaf voor deze dag!
Met startnummer 2
Met startnummer 2

Voor iedereen die de Col du Turini niet kent, op onderstaande foto’s zie je goed om wat voor soort wegen het gaat. Smalle bergweggetjes met een groot aantal haarspeldbochten.

turini-challenge-2
turini-challenge-2
turini-challenge-3
turini-challenge-3
turini-challenge
turini-challenge
turini-challenge-1
turini-challenge-1

Zoals op de foto’s te zien is deze omgeving eigenlijk veel te mooi om daar met veel geweld naar boven (en beneden) te scheuren! Maar het was toch ook de bedoeling de minimale gemiddelde snelheid te halen. Met dermate veel bochtenwerk was dat een leuke challenge! Die uiteindelijk een derde plek opleverde.

Plaats 3, samen met Driving Dutchman Rob Blom.
Plaats 3, samen met Driving Dutchman Rob Blom.

Onderweg naar de top verbruik je met de Leaf (en het stevige door peddelen) natuurlijk de nodige power. Maar dat maak je op diezelfde prachtige weg, maar dan naar beneden, weer helemaal goed. De Leaf laadt dan in de zogenaamde B-aandrijfmodus weer flink bij.

De B-modus is een bijkomende aandrijfmodus die de Normal- en Eco-aandrijfmodi aanvult. Hiermee is het mogelijk regenererend te remmen terwijl je snelheid vermindert en zo dus energie bespaart.

Halverwege naar boven, driver switch!
Halverwege naar boven, driver switch!
En ook nog sneeuw onderweg naar boven.
En ook nog sneeuw onderweg naar boven.
De Leaf uitgerust met de Michelin Energysaver band.
De Leaf uitgerust met de Michelin Energysaver band.
leaf
leaf

Het doel van Nissan voor deze challenge was uiteindelijk om aan te tonen dat je met een elektrische auto gewoon een onderdeel van een rally kan rijden zonder de accu op te hoeven laden. Elektrisch rijden is de toekomst, staat nu nog in de kinderschoenen, maar Nissan heeft een duidelijke visie en laat hiermee zien dat er steeds meer mogelijk is!

Share this post