Voor alle automerken is elektrisch rijden een actueel onderwerp. Wereldwijd is een echte transitie aan de gang, er worden ieder jaar meer elektrische auto’s verkocht. DutchCowboys sprak over de toekomst van elektrisch rijden met Anne-Lise Ricard, Brand Manager EV bij Peugeot worldwide.
Elektrisch rijden wordt steeds populairder en er komen meer modellen op de markt. We zitten echt in een transitie, want het aandeel elektrische auto’s neemt hard toe. Ook voor Peugeot is elektrisch rijden een actueel onderwerp. Anne-Lise licht toe: “In Noorwegen bijvoorbeeld zijn twee derde van de verkochte auto’s inmiddels elektrisch, terwijl dit 5 tot 6 jaar geleden nog maar een paar procent van de markt was. De veranderingen gaan dus enorm snel en wat in Noorwegen is gebeurd zal ook in andere landen plaatsvinden. Bovendien wordt dit ondersteund door de doelen die veel landen hebben gesteld op het gebied van verlaging van de CO2-uitstoot. De infrastructuur wordt aangepakt en in meer en meer steden zijn auto’s die op diesel rijden al niet meer welkom.”
Peugeot heeft op dit moment 5 geëlektrificeerde modellen en de vraag onder klanten hiernaar neemt toe. Volgens Anne-Lise is de stap naar elektrisch rijden eerst groot, maar zijn klanten daarna al snel overtuigd. Mensen die een elektrische auto aanschaffen maken namelijk niet snel meer de switch terug naar een auto die op fossiele brandstof rijdt. In Frankrijk bijvoorbeeld is dit percentage nu nog maar 2 procent. Consumenten wennen volgens haar al snel aan de stilte van de auto en het gemak en plezier van het opladen.
Peugeot merkte dat onder veel consumenten de angst leeft dat elektrisch rijden saai is. We zijn benieuwd op welke manier het Franse automerk hierop inspeelt. Anne-Lise vertelt: “Veel mensen doen de aanname dat elektrisch rijden helemaal niet leuk is, maar ervaren uiteindelijk dat het juist wel leuk is of zelfs nog veel leuker. Voor Peugeot is rijplezier onderdeel van het DNA. Elektrische auto’s hebben een lineaire acceleratie en de auto’s liggen stabiel op het wegdek wat het ideaal maakt om bijvoorbeeld mee door bochten te rijden. Het rijdt heel comfortabel en je hebt minder vibraties in de auto, wat het rijplezier vergroot. Dit is niet alleen marketing, wij lanceren een lijn met ‘high performance vehicles’ voor het einde van 2020. Wat ons betreft betekent elektrificering dat er zelfs meer rijplezier wordt ervaren. Bovendien hoeven consumenten zich niet langer schuldig te voelen over CO2-uitstoot.”
Ook zelfrijdende auto’s zijn al jarenlang onderwerp van gesprek. Diverse autofabrikanten doen hier testen mee, maar de infrastructuur lijkt er nog niet klaar voor te zijn. We horen dus al jaren dat autonoom rijden de toekomst heeft, maar zijn benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren en voor wie dit geschikt is. Anne-Lise vertelt ons hoe Peugeot hierover denkt:
“Peugeot installeert op nieuwe auto’s steeds meer zogenaamde ‘ADAS systemen’ (Advanced Driver Assisted Systems). Dit maakt de weg vrij naar steeds meer autonoom rijden. Er zijn 4 levels voor autonoom rijden bepaald, waarbij het laatste level (4) betekent dat je volledig autonoom rijdt en alle verantwoordelijkheden van het rijden bij de auto komen te liggen. Wij werken bij Peugeot nu aan level 3. Volledig autonoom rijden, zoals bij level 4 wordt bedoeld, zien wij vooral weggelegd voor voertuigen die openbaar worden gebruikt, zoals shuttlebussen. Voor gebruik door consumenten is dit een veel grotere stap en het is enorm kostbaar. Wij zijn bezig om in onze auto’s zoveel mogelijk te bieden, terwijl je als bestuurder nog steeds de controle hebt. In 2022 rollen we dit uit en in 2024 completeren we level 3. We willen er zeker van zijn dat iedereen in de auto veilig is en blijft, daarom zoeken we naar de beste toepassingen om te implementeren.”
We zien steeds vaker nieuwe toepassingen om energie op te wekken om het rijbereik van elektrische auto’s te vergroten. Zonnepanelen op het dak van een auto bijvoorbeeld. We zijn benieuwd hoe Peugeot denkt over andere energiebronnen, zoals zonnepanelen. Anne-Lise legt uit dat zonnepanelen implementeren lastiger is dan je misschien denkt: “Zonnepanelen implementeren ervaren wij nu nog als lastig, want de auto wordt er een stuk zwaarder door. Als je dat doet gaat het juist ten koste van het rijbereik omdat er meer energie nodig is om de auto te verplaatsen. We moeten de juiste technologie gebruiken en dan ook nog veel zon hebben om misschien een paar kilometer extra af te kunnen leggen. We zien nu geen voordelen hiervan voor consumenten. We houden wel allerlei ontwikkelingen in de gaten rondom energiebronnen, ook andere bronnen die minder gewicht bevatten. Misschien in de toekomst, maar dan moet het wel echt veel rijbereik toevoegen én niet ten koste gaan van de aerodynamica. We kijken ook kritisch naar de energie die we nu hebben en hoe we daarvan optimaal gebruik kunnen maken. En op welke manier we de batterijen kunnen hergebruiken of recyclen. Op dit moment testen we welke voordelen oude batterijen ons opleveren en wat er mogelijk is met opgeslagen energie.”
Het beperkte rijbereik van elektrische auto’s is nog steeds een veelgehoord argument om niet elektrisch te gaan rijden. We weten inmiddels dat het rijbereik steeds groter wordt. Ook die ontwikkelingen gaan immers snel. Maar om nog meer mensen elektrisch te laten rijden, moeten meer mensen overtuigd worden van dat prima rijbereik. Hoe doet Peugeot dit? “Op dit moment hebben we de beste batterijen in onze elektrische auto’s zitten en zorgen we er op verschillende manieren voor dat het rijbereik wordt vergroot. Dat kan door het plaatsen van een grotere batterij, maar die is een stuk duurder (levert wel 40% meer rijbereik). We willen de juiste balans vinden tussen een rijbereik dat voor de meeste consumenten acceptabel is en betaalbare en goede technologie. Een andere mogelijkheid is het verbeteren van de energiedichtheid van de batterij. Voor klanten die lange afstanden rijden, bieden we een mobiliteitspas waarmee ze tijdelijk in een auto op fossiele brandstof rijden. Dat is ideaal wanneer ze op vakantie gaan. Of ze kiezen voor een hybride auto, waarin het mogelijk is te wisselen naar verschillende energiebronnen.”
Nu we langzaam aan de switch maken naar meer elektrisch rijden en dit bovendien gestimuleerd wordt met allerlei fiscale voordelen, zijn we benieuwd hoe Peugeot aankijkt tegen de toekomst van auto’s die nog op benzine en diesel rijden. ”Het is een feit dat meer mensen elektrisch gaan rijden, zeker in Europa en China. We willen een internationaal merk blijven, maar sommige landen zijn nog niet klaar voor elektrisch rijden. Wij verwachten dan ook dat er plek blijft voor alle soorten auto’s, zelfs diesel. Bij Peugeot bieden we klanten altijd keuzemogelijkheden aan: benzine, diesel of elektrisch. We zijn er nog niet klaar voor om afscheid te nemen van fossiele brandstoffen.”
We zijn benieuwd op welke manier Peugeot denkt meer mensen over te kunnen halen om elektrisch te gaan rijden. Volgens Anne-Lise is dit een kwestie van je goed verdiepen in de klant: “We hebben ons bij Peugeot aangepast aan de klant en onderzoeken of een elektrische auto wel geschikt is voor iemand. Daarom willen we weten hoeveel kilometers ze per jaar rijden, wat voor trips dat zijn en of ze de mogelijkheid hebben om de auto op te laden. Als toevoeging hierop geven we antwoorden op alle vragen die te maken hebben met laden. Zo nemen we zoveel mogelijk bezwaren weg. We bieden daarnaast een ‘Charge my car service’ aan, waarbij de bestuurder terecht kan bij 150.000 laadstations in Europa. Onze mobiliteitspas maakt ook onderdeel uit van onze strategie en de reisplanner die laat zien op welke manier je zo efficiënt mogelijk rijdt en waar je kunt stoppen om op te laden.
Elektrische auto’s worden goedkoper, maar consumenten zien nog steeds beren op de weg om over te stappen. Hoewel het aanbod toeneemt en bezwaren worden weggenomen, zijn we benieuwd wat de strategie van Peugeot is de komende jaren. Op dit moment wordt
“We nemen zoveel mogelijk bezwaren op voorhand weg en willen echt laten ervaren dat het niet saai is om elektrisch te rijden. We moedigen klanten aan om een testrit te maken, want we merken dat dit hen vaak al overtuigd. We maken gebruik van de beste technologie die er is en hebben een speciale aanpak om de pricing te verduidelijken. In de aanschaf zijn elektrische auto’s namelijk nog steeds behoorlijk duur. We gaan voor klanten op individueel niveau berekenen wat de onderhoudskosten zijn van een auto die op fossiele brandstof rijdt versus een elektrische auto. En we laten zien hoeveel iemand betaalt aan benzine versus energiekosten. En dan zijn er ook nog fiscale voordelen, zeker wanneer het om zakelijk rijden gaat. Op dit moment heeft Peugeot dus 5 elektrische auto’s en dat wagenpark wordt uitgebreid met een elektrische van. Bovendien komt er een sportieve lijn elektrische wagens.”