Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Renault heeft deze maand een nieuwe SUV onthuld, de Austral. Deze naar eigen zeggen atletisch en sensueel ogende mild hybrid is de eerste ‘Nouvelle Vague’ Tech SUV van het Franse merk. Afgelopen weekend togen wij naar Madrid voor een eerste rijervaring met de Austral.
We kruisten in twee dagen zo’n 400 kilometer door het binnenland ten noorden van de Spaanse hoofdstad. Afwisselend over konkelende binnenwegen en door bergachtig terrein. Nee, niet offroad, maar daar is de Renault Austral ook niet voor gebouwd. Het is een comfortabele asfalt SUV met enkele bijzondere technische vernieuwingen.
Elektrische aandrijving voor lage versnellingen
Ik zal meteen met de deur in huis vallen en de twee meest opvallende features van de Austral: de 4Contol vierwielbesturing en de nieuwste generatie van de 1.2 liter driecilinder hybride motor. Die heeft naast de elektrische aandrijving voor meer vermogen (67 pk en 205 Nm) en comfort in de laagste versnellingen. Pas vanaf de derde versnelling schakelt, indien nodig de brandstofmotor bij. Daarvoor heeft de Austral een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 2 kWh/400V en een versnellingsbak met zeven versnellingen – twee voor de elektrische modus en vijf voor de hybridemodus.
Dit betekent dat de Austral tijdens het wegrijden, in de eerste en tweede versnelling dus, te allen tijde elektrisch aangedreven wordt. Dat zorgt voor en krachtigere, lineaire start; soepele acceleratie door de versnellingen en schokvrije overgangen zonder koppelverlies. Daarbij draait de verbrandingsmotor continu in zijn optimale vermogensbereik. Dit geeft aanmerkelijk meer rijcomfort. Je mist – maar niet heus – het ‘bokkerige’ gedrag waar veel kleine driecilinder motoren, met name in de lagere versnellingen als je ‘gas geeft’ last van hebben.
Derde generatie vierwielbesturing
Tijdens het rijden viel ons ook meteen de relatief kleine draaicirkel op. Je kunt de Austral op net iets meer dan 10 meter laten keren. Dat is minder dan veel (kleinere) stadsauto’s. Die kleine draaicirkel is mogelijk dankzij de 4CONTROL vierwielbesturing. Renault heeft de Austral voorzien van de derde generatie van deze technologie. Daarmee kunnen de achterwielen, dankzij een stuuractuator op de multi-link achteras, nu tot maximaal 5 graden meesturen. En dat zorgt dus voor een nog kleinere draaicirkel (10,1 meter).
Hoe klein de draaicirkel is, wordt nog duidelijker als je kijkt naar de afmetingen van de Renault Austral. Met zijn lengte van 4,51m, breedte van 1,83m en hoogte van 1,62 m – en de wielbasis van 2,67m – is de Austral immers een behoorlijk ruim bemeten SUV.
Strak interieur met veel beenruimte en OpenR-scherm
Van binnen oogt de Austral ook als een ruime SUV. Door de forse wielbasis en de compacte nieuwe hybride motor heeft hij voor een auto in zijn klasse ook bijzonder veel beenruimte voor de passagiers die achterin plaatsnemen. De knieruimte is met maximaal 27,4 centimeter, zeker voor een relatief compacte SUV, uitmuntend te noemen. Samen met de hoofdruimte van meer dan 90 centimeter hebben ook lange passagiers voldoende zitcomfort achterin.
De blikvanger van het dashboard is het OpenR-scherm, dat zijn debuut in de nieuwe Megane E-Tech Electric maakte. Het is een van de grootste schermen in de autowereld en het kroonjuweel in het interieur van de Renault Austral. Het scherm, in de vorm van een ondersteboven gedraaide L, geeft zowel het digitale instrumentenpaneel weer als de multimedia-interface van de middenconsole. Beide elementen zijn samengebracht in één scherm en zijn het kenmerk van de ‘Nouvelle Vague’ van Renault.
Voor het ontwerp van elegante en verstelbare handsteun die tussen de twee voorstoelen geplaatst is, heeft Renault zich onder andere laten inspireren door de luchtvaart. Ik had echter eerder het idee dat de inspiratie ook van Gene Roddenberry’s fantasie ‘geleend’ is. Ik kreeg, evenals andere passagiers die meereden tijdens de testritten, namelijk toch vooral een deja-vu van de Warp-drive bediening van de Enterprise uit Star Trek.
MULTI-SENSE technologie
Met de nieuwste generatie MULTI-SENSE-technologie kan kun je bij de nieuwe Austral de rijmodus aanpassen aan je stemming en wensen. Deze technologie biedt een keur van aanpassingsmogelijkheden en is toegankelijk via het OpenR-scherm.
De instellingen beïnvloeden van alles, van rijsensaties (weerstand in het stuurwiel, reacties van motor- en onderstel enz.) tot aan de sfeer in het interieur (binnenverlichting, temperatuur, instrumentenpaneel, weergave en kleur). Drie voorgeprogrammeerde modi (Eco, Comfort en Sport) bieden het beste niveau voor elke instelling, resp. om het brandstofverbruik te beperken, een aangepast rijregime voor veelvoorkomende situaties of juist voor extra gevoel en sensatie. Een vierde modus (Perso) geeft de bestuurder vrij spel voor elke instelling.
De Renault Austral is ook voorzien van een proactieve functie om het brandstofverbruik te reduceren, door automatisch te adviseren om over te schakelen naar de Eco-modus. Dat gebeurt op basis van de gewoonten van de bestuurder en real-time analyse van de omstandigheden door de ingebouwde kunstmatige intelligentie. Het advies verschijnt op het centrale scherm.
32 rijassistentie functies
De Austral beschikt over 32 ADAS functies. Die zijn verdeeld in drie categorieën: ‘rijden’, ‘parkeren’ en ‘veiligheid’. Adaptive Cruise Control, een Heads-up display, Lane-centering (aka. Lane-assist) en Park-assist zijn enkele van de 32 ADAS die de Austral bestuurder helpen zo comfortabel en veilig mogelijk de weg op te gaan en te helpen om te allen tijde de controle over de auto te behouden.
Verder heeft de Austral naast Autonomous Emergency Braking (AEBS), waarbij het voertuig automatisch afremt als een botsing dreigt te ontstaan, ook Rear Autonomous Emergency Braking (Rear AEB). Die doet hetzelfde, maar dan als je achteruitrijdt.
Dit jaar nog in de showroom
De Renault Austral is vanaf nu al te bestellen en verschijnt voor het eind van dit jaar ook al in de showrooms. Hij is leverbaar in zeven elegante carrosseriekleuren: Blanc Glacier, Blanc Nacré, Rouge Flame, Blue Iron, Noir Etoile, en Gris Schiste. De esprit Alpine-uitvoering is er ook in het exclusieve Gris Schiste Satin, dat zijn atletische vormen accentueert.
Verder lezen over Renault
Automotive16.10.2024
De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden
Automotive02.10.2024
Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht
DC Business17.09.2024
Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof
Automotive26.08.2024
Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!
Automotive19.06.2024
Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch
Automotive17.03.2024
Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje
Automotive27.02.2024
De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto
Automotive11.07.2023