In Praag werd deze week zowel de nieuwe Škoda Octavia als de Octavia Combi (stationwagen) onthuld. Deze lancering was een mijlpaal voor het merk want het is precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia werd verkocht. Inmiddels staat de teller op ruim 6,1 miljoen verkochte exemplaren en kun je dus wel van een ongekend succes spreken. Maar nu staat dus alles in het teken van de vernieuwde Skoda Octavia. Het duurt wel nog even voordat we ze in Nederland zien rondrijden. De verwachting is dat de eerste auto’s rond de zomer 2020 worden geleverd. Hopelijk net op tijd voor de zomervakantie…
De Octavia is voor Škoda een van de belangrijkste modellen. Het is al jaren de bestsellers als het gaat om de zakelijke rijder. Het gaat natuurlijk, zeker voor ons in Nederland, om de Octavia Combi. De vernieuwde Octavia Combi heeft behoorlijk wat voordelen en is vrij compleet. Zo is hij langer en breder geworden, is hij uitgerust met tal van technologische features en is hij qua design positief vernieuwd. De Octavia is een van de auto’s met de laagste luchtweerstand ter wereld en dat is gunstig voor het brandstofverbruik en de CO2-emissies. Maar wat misschien nog wel het meeste opvalt is het feit dat de Octavia toegankelijk en gewoon normaal is gebleven.
De Octavia is zoals gezegd langer en breder geworden. Dit resulteert in onder andere meer bagageruimte. Zo heeft de hatchback 600 liter en de Octavia Combi maar liefst 640 liter bagageruimte. De Octavia stationwagen staat natuurlijk bekend om zijn bagageruimte hetgeen een van de succesfactoren is. Ook op de achterbank zit je bij de vernieuwde Octavia net wat ruimer.
Wat leuk is, is dat je de vernieuwde Octavia vrij uitgebreid kunt aankleden. Zo is het nieuwe model leverbaar met ergonomische stoelen die verwarmen, ventileren én masseren. Met het vernieuwde climatic airconditioning systeem kun je verschillende zones instellen. Nieuw bij Skoda is het head-up display dat informatie projecteert op de voorruit. Ook kun je Apple Carplay draadloos gebruiken en heb je binnen maar liefst 5 USB-C-poorten en een 230V-aansluiting. Mooi en duidelijk is de vernieuwde cockpit met een groot 10-inch touchscreen.
De vernieuwde Octavia is uitgerust met tal van innovatieve features en veiligheidssystemen die het comfort- en veiligheidsniveau aanzienlijk vergroten. Zo zijn de voor- en achterlichten uitgerust met moderne LED-technologie. Met de optionele full-LED Matrix koplampen kan continu met ‘groot licht’ worden gereden, zonder tegenliggers te verblinden. Zodra de camera achter de voorruit auto’s, fietsers of voetgangers detecteert, past het intelligente systeem de lichtbundel razendsnel aan. De full-LED achterlichten zijn nu ook leverbaar met dynamische richtingaanwijzers.
Qua Innovatieve veiligheidssystemen moet je denken aan een systeem dat bestuurders ondersteunt met een stuuringreep bij het voorkomen van ongevallen. Het Exit Warning systeem waarschuwt voor langskomend verkeer wanneer de bestuurder wil uitstappen. De Hands-on-Detect functie houdt nauwkeurig in de gaten of de bestuurder de handen op het stuur houdt en Emergency Assist kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen wanneer de bestuurder daartoe niet meer in staat is. De Octavia heeft ook een keyless entry en een elektronische handrem. Zoals gezegd is hij verder compleet uitgerust met systemen zoals lane keep assist, adaptive cruise control en city braking.
Skoda staat bekend om zijn Simply Clever approach. Het gaat hierbij om slimme en handige features hetgeen de Skoda onderscheidend, leuk en handig maakt. Denk hierbij aan het zogenaamde slaap pakket dat bestaat uit extra comfortabele hoofdsteunen op de achterbank en zachte dekentjes. Wat mij handiger lijkt, is de geïntegreerde parapluhouder in het voorportier van de bestuurder of de ruimte voor een eventuele sneeuw borstel bij het zijportier van de passagier.
Je hebt de keuze uit 4 soorten aandrijving. Naast de bekende benzinevarianten worden er ook CNG-versies (aardgas), plug-in hybrids én mild-hybrids leverbaar. De plug-in hybrid koppelt een 1.4 TSI benzinemotor aan elektrische aandrijving en komt in twee vermogensvarianten: 150 kW/204 pk of 180 kW/245 pk. Beide varianten worden geleverd met een 6-traps DSG-automaat.
Er komen twee mild-hybrids: de 81 kW/110 pk sterke 1.0 TSI en 115 kW/150 pk sterke 1.5 TSI met 7-traps DSG. Beide zijn gekoppeld aan een 48 volt mild-hybrid systeem dat energie recupereert tijdens het afremmen op de motor en vervolgens de 48-V lithium-ion batterij voedt met de vrijgekomen energie.
De 140 kW/190 pk sterke 2.0 TSI wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving en de 7-traps DSG-automaat.
De bestseller van Škoda komt er ook in een CNG-versie. Die is voorzien van de 96 kW/130 pk sterke 1.5 TSI-motor en is uitgerust met een compacte benzinetank en drie CNG tanks voor een extra lange actieradius.
Medio mei zullen we rond gaan rijden in de nieuwe Octvia en zullen we onze eerste ervaringen delen.