Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Pininfarina is een naam die echte auto-enthousiasten wel al zullen kennen, maar verder misschien niet bekend (maar vooral raar) klinkt. Pininfarina is het Italiaanse designbureau dat topmodellen heeft ontworpen voor Ferrari zoals de Testarossa, de P5 en ook voor bijvoorbeeld Maserati en Lancia ontworpen heeft. Niet de minsten dus. De PFO is nog niet helemaal in beeld, helaas, maar de contouren beloven al veel en met een CV zoals dat van Pininfarina is het lastig om te geloven dat de nieuwe elektrische auto er niet fantastisch gaat uitzien.
Maar goed, de gesluierde ‘aankondiging’ is ook weinig meer dan een statement dat moet aangeven dat het designbedrijf aan de slag gaat met de elektrische auto. Hoewel de PFZ (Pininfarina Zero) vanaf eind deze zomer te bestellen is, geldt dat alleen voor de klanten die door het bedrijf zelf geselecteerd zijn. Daarna wordt begin 2019 de auto (dus ná het betalen van 2 miljoen dollar) gepresenteerd als concept en vanaf de tweede helft van 2020 zou de auto geleverd moeten gaan worden.
Niet alles zelf doen
Wat krijgen de gelukkigen dan voor hun geld? Een auto die tot nu toe bijna als science-fiction leest. De elektrische auto zou een topsnelheid hebben van 400 kilometer per uur en binnen twee seconden van 0 tot 100 kilometer kunnen gaan. Op een volle accu kun je ook met dat soort snelheden blijkbaar nog 480 kilometer rijden en binnen een kwartier kun je weer 80 procent van die batterij vullen. Waanzin.
Pininfarina gaat niet alles zelf doen aan de auto. Ze zijn hard bezig om partnerships te zoeken met bedrijven als Apple en Google voor de technologie die in de PFO zal komen. Het bedrijf heeft geen interesse in het maken van eigen systemen voor navigatie en andere dingen die niet om design draaien. Het design is alles en Pininfarina zegt daarover dat het niet over-ontworpen moet zijn, anders verliest het zijn puurheid. “we zoeken iets dat ontzettend ‘clean’ en onmogelijk simpel oogt” zeggen ze daarover tegen The Verge. Het is te hopen dat de ontwerpers het nog een keer gedaan krijgen, want deze keer is het geen werk voor Ferrari of een andere automaker: deze keer staat de naam Pininfarina zelf op het spel.
[Afbeeldingen © Pininfarina]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive29.10.2023
Onthulling van de Ferrari 296 Challenge
Automotive24.10.2023
Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive09.02.2023
Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving
Automotive10.08.2022