De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Achteruitrijden blijft een lastig iets in de auto, en zeker het verlaten van een parkeerhaven die relatief haaks op de weg staat is een crime. Je ziet niks, je weet niet of er iets aan komt en je probeert dan maar heel voorzichtig stukje bij beetje uit te draaien zodat je – hopelijk – niks raakt daarbij. Klinkt herkenbaar? Dat vond men bij Opel ook en daarom is er hard gewerkt om standaard in elke nieuwe auto ook in elk geval een 180-graden camera te zetten. Als je het helemaal spannend wilt maken kun je natuurlijk ook kiezen voor de Advanced Park Assist, maar dat is niet voor alle modellen (en budgetten) beschikbaar.
Veiligheid staat voorop bij het Duitse automerk en de Panoramic Rear View Camera is daar een mooi voorbeeld van. De 180-graden versie laat je letterlijk om de hoek kijken, zodat je nooit hoeft te raden wat er aan komt terwijl je probeert je auto goed de bocht achteruit te laten maken. Zo snel je auto achteruit rijdt krijg je via de rear view camera in beeld wat er aan komt op de weg. Zo weet je altijd of je uit kunt rijden of niet. De camera is in feite een soort fish-eye, die precies zo op de auto is geplaatst dat je kunt zien wat er aan komt terwijl je uitrijdt. Het is vergelijkbaar met de spiegels die je op sommige plekken in Nederland ziet waar het moeilijk te zien is of er iets aan komt, maar dan in je auto.
Panoramic Rear View Camera in beeld
De 360-graden Surround Vision-versie van de camera maakt het nog bonter: die geeft je een bovenaanzicht van je auto, zodat je kunt in- en uitparkeren met een ongekende precisie. Maar hoe werkt dat? Hoe kan een camera in vredesnaam een bovenaanzicht creëren vanuit een auto? We togen naar Rüsselsheim in Duitsland om antwoorden te krijgen op al die vragen. Daar, in het hoofdkantoor van Opel, spraken we met Group manager Active Safety Systems Danijel Pusic en vroegen hem naar het hoe en wat.
Het geheim blijkt te bestaan uit een combinatie van software en hardware. Er zitten aan alle kanten van de auto camera’s met een brede ‘field of view’ die daarna in software worden samengevoegd, waardoor je dus zelfs in de hoeken rondom de auto (waar geen fysieke camera zit) toch kunt zien wat er eventueel is. Dat maakt het makkelijk om obstakels als paaltjes, kliko’s en andere dingen die je kunt raken te kunnen ontwijken en doordat het op het scherm van je Opel in bovenaanzicht wordt getoond kun je het ook perfect gebruiken om in te parkeren in een parkeerhaven zonder iets te raken.
Kijken in het verleden
Dat is best indrukwekkend, maar bijna nog indrukwekkender is het feit dat je zelfs met een 180-graden camera ook dat bovenaanzicht kunt krijgen. Maar hoe dan? Pusic legt uit: “Onze software is daar heel slim in. Wat we namelijk kunnen doen is het beeld baseren op wat de camera’s al hebben gezien in het verleden. We nemen dus het beeld dat de auto al eerder gezien heeft en knopen dat aan het beeld dat de auto nu ziet.” De software in de Opels is slim genoeg om te zien waar dat knooppunt zit en zo kun je dus voor statische objecten – zoals paaltjes, hoeken in parkeergarages en andere dingen die niet bewegen – toch laten zien waar ze staan, zonder dat ze op het moment van kijken ook echt in de kijker staan. Handig!
Uiteindelijk zorgt het er voor dat je bij het parkeren of achteruit rijden altijd kunt zien waar de obstakels zitten. Als je dat weet hoef je alleen nog maar om je heen te kijken of er niets of niemand beweegt, want alle statische objecten kun je gewoon zien op je scherm, terwijl je er perfect omheen manoeuvreert. Probeer dat maar eens zonder camera.
[Afbeeldingen © Opel]
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022
Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024