De PAL-V Liberty klinkt futuristisch en is dat ook: het is een vliegende auto van Nederlandse makelij die deze week op de Autosalon in Genève te zien is en vanaf nu besteld kan worden. Nu is de term vliegende auto altijd lastig, dus laten we even specifiek zijn: dit is geen helicopter, maar een gyroplane waarvan je de wieken kunt inklappen en die daarna als auto gebruikt kan worden. Het verschil is dat je met een helicopter overal kunt opstijgen en landen en dat een gyroplane wel een rotor heeft maar ook gewoon een aanloopje nodig heeft om in de lucht te raken.
Het ding biedt plaats aan twee personen en kan op de weg 160 kilometer per uur halen. Ga je de lucht in, dan kun je nog twintig kilometer per uur sneller gaan dan op de weg. De PAL-V gaat tot 11.000 voet (3300 meter) hoog en effectief kun je dan zo’n 650 kilometer afleggen. Als je wilt switchen moet je dat helaas wel (deels) met de hand doen: een Transformer-stijl verandering zit er niet in. Volgens de makers is het wel binnen tien minuten te doen, dus dat valt dan nog mee.
Je zult wel gewoon een vliegbrevet moeten hebben om dit voertuig mee de lucht in te nemen. De PAL-V Liberty is gecertificeerd door de Europese en Amerikaanse luchtverkeersdiensten, dus het is allemaal legaal, maar je kunt dus niet zomaar gaan vliegen omdat je toevallig een half miljoen euro hebt gevonden die je kon spenderen aan dit voertuig. Gelukkig zitten vlieglessen in de prijs inbegrepen, althans in de eerste limited edition. Volgende versies van de PAL-V zullen met 300.000 euro een stuk betaalbaarder zijn, maar of daar alles bij zit is de vraag. Je zult rond de 35 vlieguren moeten maken voordat je het brevet in je zak kunt steken.
Dat terzijde is het natuurlijk wel een vet ding en als je nu één van de eerste 90 stuks van de PAL V weet te bestellen, heb je ook een stukje historie in handen. Dan gaan we niet moeilijk doen over de prijs, toch? Dan is het trouwens vast ook geen probleem om even nog een stukje grond aan te schaffen of te laten asfalteren. Je hebt namelijk ook je eigen start- en landingsbaan nodig om een PAL-V te kunnen gebruiken. Want het is geen helicopter, weet je nog. Dit is een vliegende auto, en hij komt er volgend jaar aan.
[Afbeeldingen © PAL-V]