De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als de handleiding maar beter is. Dat dachten we toen we hoorden van de OX, een kleine vrachtwagen die zo vernuftig bedacht is dat je ‘m in een (hele grote) doos kunt vervoeren en daarna, IKEA-style, in elkaar kunt zetten. Drie getrainde (maar niet per sé professionele) mensen kunnen de auto binnen een halve dag in elkaar zetten en dan heb je een voertuig dat volgens Top Gear niet kapot te krijgen is. Dat heeft een aantal oorzaken, maar de belangrijkste is de ontwerper van de auto: Gordon Murray. De goede man is een ex-Formule 1-ontwerper die ook bijvoorbeeld de McLaren F1 heeft ontworpen, een auto die bijna tien jaar lang de snelste productieauto ter wereld was.
De OX is lang niet zo snel, maar is ondanks het feit dat het een zelfbouwpakket in 60 delen is, blijkt de OX een vernuftig stukje techniek. Niet in de laatste plaats door het materiaal waar de auto van is gemaakt: hout. Niet zomaar hout, maar Wisa, een soort multiplex dat waterdicht en onverwoestbaar is. Dat is ook nodig, zo’n truck heeft bijvoorbeeld in Afrika nogal wat te verduren als transportmiddel, zowel qua lading als qua ondergrond. Ook de rest van het ontwerp is gemaakt op onbegaanbare wegen en moeilijke omstandigheden.
Afrika? Ja, want de OX is uitermate geschikt voor ontwikkelingslanden en dat verklaart meteen waarom de opdracht voor de auto bij philanthropist Torquil Norman en zijn bedrijf Global Vehicle Trust vandaan kwam. Er is al flink geïnvesteerd in de auto en binnenkort gaan de eerste containers (met zes OXen er in, in plaats van twee gewone auto’s) die kant uit. Murray weet echter zeker dat de innovaties die met dit enigszins koddig uitziende vehikel ook in de geïndustrialiseerde wereld van pas gaan komen.
iStream
De techniek die gebruikt wordt om de OX zo sterk maar toch zo licht te maken heet iStream en ondanks dat het in de racewereld al lang wordt toegepast is deze methode zoals gezegd een stuk robuuster en dat zou ook in andere auto’s kunnen worden toegepast. Het zou volgens de legendarische designer “fundamenteel kunnen veranderen hoe we auto’s maken”. Dat zijn flinke claims natuurlijk, maar hij is niet de eerste de beste en wie weet? Misschien rijden we over 20 jaar wel allemaal in houten auto’s. Of ja, rijden…
[Afbeeldingen © Global Vehicle Trust]
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024