Formule E word tnog niet helemaal serieus genomen door autosportliefhebbers. Enigszins terecht, want de technologie is nog nét niet helemaal waar ‘ie moet zijn om het spektakel van een Formule 1 te evenaren. Belangrijk aspect daarin is het geluid dat Formule E-auto’s maken: meer pieptoon dan oorverdovend geweld. Een ander, misschien wel groter, probleem is dat de auto’s simpelweg niet genoeg batterij hebben om een hele race uit te rijden, waardoor coureurs halverwege moeten wisselen van auto.
Dat probleem zou met dit chassis tot het verleden moeten behoren. Spark heeft de superfuturistisch uitziende SRT05e zo gemaakt dat een nieuwe batterij (gemaakt door McLaren) van 54 kWh er in past. De oude batterij was 28 kWh, oftewel net niet de helft van de nieuwe variant. Dat gaat de auto’s wel zo’n 10% zwaarder maken, maar daar is in voorzien door de aerodynamische aspecten van de auto te verbeteren en de aandrijving efficiënter te maken.
Ook zal het voor coureurs veiliger zijn in de nieuwe bolide door verbeteringen van de cockpit en het glazen windscherm. Als de renders van de nieuwe auto representatief zijn zou de cockpit helemaal dicht kunnen, maar of dat de norm wordt is niet duidelijk.
De productie van de auto’s gaat in samenwerking gebeuren met chassis-maker Dallara. Die waarschuwt dat de uiteindelijke versie van de SRT05e er best nog eens anders uit zou kunnen zien dan dit concept. Het goede nieuws: als er veranderingen zijn worden die vermoedelijk nog futuristischer dan het concept nu al is. Nice!
[Afbeelding © Spark]