Renault presenteerde in september tijdens de Autosalon van Parijs de nieuwe ZOE, Europa’s bestverkochte elektrische auto tot nu toe. De magic van deze nieuwe ZOE is de nieuwe Z.E. 40-batterij die volgens de industrienormen van het NEDC (New European Driving Cycle) goed moet zijn voor een actieradius van 400 kilometer. Dat is een verdubbeling van het huidige model.
Wanneer je die normkilometers vertaalt naar het rijden in stedelijk omgevingen, komt dit neer op een actieradius van zo’n 300 kilometer. En dat is als je naar de markt van elektrische auto’s kijkt een prima score. Zeker als je bedenkt dat de ZOE (in de buurt van Parijs geproduceerd) ook nog eens relatief gunstig geprijsd is in een segment dat de komende jaren sterk zal groeien. Bij een actieradius van 300 km hoef je bij normale ritjes je dan ook geen zorgen te maken. Gemiddeld leggen we een slordige 60 km per dag af met de auto. Dit getal geeft alleen maar aan dat de markt voor elektrische auto’s zeer groot is. Alles valt of staat verder met de aanwezigheid van laadpunten en slimme software die ervoor gaat zorgen dat je meer en meer zorgeloos kunt rijden.
De impact van een grote actieradius is daarom essentieel voor het succes en de uitrol van deze voordelige en energiezuinige auto’s. De angst voor stil komen te staan met je auto zonder een laadstation in de buurt is eigenlijk het belangrijkste argument om juist niet elektrisch te gaan rijden. De introductie van deze nieuwe generatie van elektrische auto’s is voor Renault en een zich steeds meer energie bewuste consument redelijk essentieel. Uiteindelijk zal er tijd komen dat we definitief afscheid nemen van het traditionele rijden benzine en diesel.
Autorijden in Nederland is duur, dankzij extreme belastingen zijn auto’s soms twee keer duurder dan in andere landen. Dit nog los van het bijtellingsspook dat we hier kennen en wat in grote mate de keuze van autorijdend Nederland (heeft) bepaald. Vanaf 2017 gaan we niet voordeliger rijden maar heeft de overheid wel de markt voor leaserijders meer transparant gemaakt. Bizarre subsidies voor bepaalde auto’s zijn over en wie besluit zakelijk te gaan rijden met een elektrische auto betaalt 4 procent bijtelling. Deze laatste moet een extra impuls geven aan het rijden met meer voordelige en schonere energie.
De verwachting is dan ook dat elektrische auto’s als de ZOE straks steeds vaker in het straatbeeld te vinden zijn. Wat een tweede impuls kan zijn is de toename van het aantal laadpunten. De ZOE kan op dit punt naast de eigen Caméléon-oplader ook gebruik maken van de snelladers langs de rijkswegen. Dertig minuten laden zou goed moeten zijn voor 120 km actieradius. In praktijk laden echter maar liefst 90 procent van de bezitters van een elektrische auto deze thuis op, veelal gebruik makend van klassieke stroom. In west-Europa zijn inmiddels al 80.000 laadpunten te vinden naast 5.000 super-chargers. Beide type laadpunten zullen de komende jaren snel in aantal toenemen.
De Renault ZOE is uitgerust met een de nieuwe Z.E. 40-batterij. Deze levert 41 kWh energie wat volgens opgave van Renault een verdubbeling moet zijn van de eerste generatie van deze batterij met een energiecapaciteit van 22 kWh. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Z.E. batterij is vooral gekeken naar de energiedichtheid. Renault is erin geslaagd om de opslagcapaciteit van de batterij te verdubbelen zonder deze fysiek groter en zwaarder te maken. Naast een grotere opslagcapaciteit is de tweede variabele het energiegebruik van de auto. De verbeterde R90 elektromotor levert vervolgens 30 km extra actieradius op volgens de metingen van NEDC. De nieuwe batterij en veel slimmere software op het gebied van energiemanagement moeten uiteindelijk zorgen voor een beduidend verbeterde actieradius.
Elektrisch rijden is onlosmakelijk verbonden aan het gebruik van slimme software en het begrip always connected. Daarnaast zijn informatieve schermen en het gebruik van apps op je smartphone net zo vanzelfsprekend. ZOE biedt twee toepassingen. Z.E. Trip en Z.E. Pass. De eerste helpt je bij het plannen van je autoritten waarbij ook wordt gekeken waar laadstations zich bevinden. Helaas is deze software pas beschikbaar in de tweede helft van 2017. Met Z.E. Pass kun je je energie-lading (met je smartphone) betalen bij de meeste laadstations in Europa. Ook deze applicatie staat gepland voor de tweede helft van volgend jaar. De reguliere Z.E. app zorgt voor het plannen van je autoritjes en helpt je ook bij terugvinden van je auto. Wanneer je de auto parkeert helpt de app je verder met de navigatie naar je eindbestemming ook als dit te voet is. De functie toezicht op afstand zorgt ervoor dat je altijd alle nodige informatie over je ZOE kunt opvragen. Ook kun je zien wanneer de laadprocedure begint en weer wordt beëindigd.
Een van de grootste innovaties die wij in ons dagelijks leven de komende 10 jaar gaan ervaren is het einde van bezit. Iets alleen zelf bezitten is een luxe en wanneer je er kritisch naar kijkt ook redelijk kostbaar. En misschien is het zelfs in 2017 al wel behoorlijk ouderwets. In Nederland heeft Renault hiervoor een nieuw project opgestart onder de naam ‘We Drive Solar’. Deelnemers van dit pilot-project in Utrecht kunnen vanaf 100 euro per maand (bij 6 deelnemers) gezamenlijk een Renault ZOE bezitten. Ook hier bepaald de software afhankelijk van het individuele gebruik wat uiteindelijk je werkelijke kosten worden. Het nieuwe project is in eerste instantie gericht op bedrijven en particulieren die gezamenlijk gebruik willen maken van een auto. Bijkomend voordeel is dat er ook minder auto’s in een stad terecht komen, minder energiegebruik en een verbeterde leefbaarheid. De auto’s in het ‘We Drive Solar’ worden zoals de naam al zegt opgeladen door middel van zonne-energie (stroom).
Met de komst van de nieuwe ZOE worden er ook een aantal extra uitvoeringen gelanceerd. Zo krijgen de Intens modellen nieuwe carrosseriekleuren waaronder Rouge Intense en Gris Titanium, elektrisch inklapbare buitenspiegels en nieuwe 16-inch lichtmetalen velgen. In het interieur is gebruikt gemaakt van zwarte materialen met verchroomde accenten. Naast zwart kun je kiezen voor een Color Pack Bleu waarbij er wat blauwe accenten in de ZOE worden aangebracht.
De nieuwe ZOE Bose uitvoering heeft een lederen interieur en een Bose-audiosyteem met zeven luidsprekers. De auto is tevens te leveren in de kleur Gris Yttrium. Bose heeft de bass-speakers in de voorportieren geplaatst. De tweeters in het dashboard en de subwoofer in de bagageruimte zorgen voor een vol geluid. De ZOE Bose oogt binnenin iets meer luxueus dankzij de Brun-Pailleté lederen stoelen en een glanzende Gris Fumé afwerking voor de omlijsting van o.a. de deurgrepen en de omlijsting van de ventilatieopeningen. Verder zul je aan de nieuwe ZOE geen uiterlijke verschillen gaan ontdekken.
De ZOE kent twee prijsmodellen waarbij je kunt kiezen voor het huren van de batterij of in het andere geval ook het kopen (of mee-leasen) van de batterij. Tussen beide zit nogal een fors prijsverschil van bijna 8.000 euro wanneer je zelf de batterij aanschaft. Voor privérijders lijkt het huren van een battery-pack beduidend interessanter dan kopen. Voor lease-rijders die graag exact weten waar zij aan toe zijn lijkt het kopen een betere optie. Renault gaat de ZOE ook zelf in de lease aanbieden tegen een prijs van 489 euro per maand.
De ZOE Z.E. 40 met de nieuwe 41 kWh-batterij is inmiddels per direct te bestellen, de eerste levering start ergens begin 2017. De prijzen beginnen bij 23.990 euro in combinatie met batterijhuur welke begint vanaf 69 euro/jaar tot 7.500 km. Dit bedrag gaat oplopen naarmate er maandelijks meer km’s wordt gereden. Zo bedraagt de prijs 109 euro bij 17.500 km/jaar en 119 euro bij een onbeperkt aantal kilometers. Wordt de batterij gekocht, dan beginnen de prijzen bij 31.890 euro.
Omdat de ZOE Z.E. 40 geen uitstoot heeft, mogen zakelijk rijders rekenen met 4 procent fiscale bijtelling. Daarnaast is de auto komende jaren vrijgesteld van wegenbelasting.