De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Op de autotentoonstelling van Genève heeft Porsche vandaag de 911 R onthuld. De nieuwe Porsche 911 R is de spirituele opvolger van de 911 R uit 1967, een raceauto waarmee ook op de openbare weg gereden mocht worden. De in gelimiteerde oplage gebouwde 911 R (R van Racing) nam destijds deel aan rally’s, de Targa Florio en wereldrecordpogingen.
Net als zijn stamvader uit 1967 maakt de nieuwe 911 R gebruik van een lichtgewicht constructie. De speciale editie, die in een oplage van 991 exemplaren wordt gebouwd, weegt 1.370 kg en is daarmee de lichtste versie binnen de huidige 911-reeks. Ook zijn aandrijflijn laat zien dat Porsche blijft inzetten op krachtige sportwagens. De bij Porsche Motorsport ontwikkelde 911 R komt in het programma naast twee andere topsporters met atmosferische motor: de 911 GT3 en de 911 GT3 RS.
De nieuwe 911 R beschikt over de 4,0-liter boxermotor uit de 911 GT3 RS. Deze racemotor levert een vermogen van 368 kW/500 pk bij 8.250 tpm en koppel van 460 Nm bij 6.250 tpm. De sprint van 0-100 km/h duurt 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 323 km/h. Het puristische karakter wordt nog eens onderstreept door de achterwielaandrijving en doordat de 911 R uitsluitend leverbaar is met een handgeschakelde sporttransmissie met zes overbrengingen. De korte schakelwegen dragen bij aan de sportieve beleving. Het gemiddelde verbruik volgens de NEDC-norm komt uit op 13,3 l/100 km.
Rijdersauto met technologieën uit de autosport
De Porsche 911 R is gemaakt voor bochtige trajecten. Achterasbesturing is standaard. De speciale afstemming moet zorgen voor een scherp instuurgedrag, een precieze handling en bij dat alles optimale stabiliteit. Een mechanisch sperdifferentieel achter is eveneens standaard. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) is inbegrepen op de 911 R. Dit remsysteem omvat 410 mm grote keramische schijven vóór en exemplaren met een diameter van 390 mm achter. De 20-inch lichtmetalen velgen in mat aluminium met centrale sluiting zijn voorzien van ultra high performance banden. Vóór bedraagt de breedte 245 mm, achter 305 mm.
Speciaal aangepast PSM
Porsche Motorsport heeft het Porsche Stability Management (PSM) speciaal voor de 911 R aangepast. Het beschikt nu over een inschakelbare tussengasfunctie bij het terugschakelen. Een vliegwiel met enkele massa is optioneel. Dit zorgt voor extra gretigheid van de hoogtoerige boxermotor. Om de alledaagse bruikbaarheid van de 911 R te vergroten, is een liftsysteem voor de vooras beschikbaar. Een druk op de knop zorgt dan voor 30 mm extra bodemvrijheid.
Pure sport: interieur
In het interieur springen de kuipstoelen van koolstofvezel in het oog. Het centrale deel is bekleed met stof in Pepita-ruitdesign. Dit doet denken aan de bekleding van de eerste Porsche 911 uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. De 911 R heeft een specifiek GT-sportstuur met een diameter van 360 mm. Ook de korte versnellingspook is een typisch R-kenmerk. Het interieur is afgewerkt met accenten van koolstofvezel. Aan de passagierszijde is daarin een aluminium badge met het serienummer verwerkt. De lussen die worden ingezet om de deuren te openen, verraden veel over het speciale karakter van de 911 R. Ze zijn gewichtsbesparend en worden ook gebruikt in GT-racewagens.
Verder lezen over Porsche
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive10.08.2022
Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife
Taycan pakt record van S Plaid afAutomotive19.03.2022
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030
Automotive31.01.2022
Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld
Automotive08.07.2021
Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking
Nieuws04.05.2021
Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?
Technology16.12.2019