Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hoe ontwerp je een nieuwe en liefst een in het oog springende compacte SUV in het zo populaire B-segment? Deze modellen zijn overduidelijk favoriet voor een brede doelgroep. Wie als automerk ambitieus is kan aan de bak, want zie maar eens met een auto op de markt te komen die in deze klasse nog onderscheidend genoeg is.
Nieuwe compacte SUV
En net als je denkt dat er in dit marktsegment inmiddels meer dan voldoende keuze is introduceert Hyundai een volledig nieuwe compacte SUV: de Kona. Een fraai ogende auto met een vanaf prijs van 22.000 euro. Nu staat Hyundai van oudsher niet bekend om, laten we ons voorzichtig uitdrukken, opvallende auto’s. De kwaliteit was er, maar het uiterlijk was nou niet echt mindblowing. Inmiddels kun je zeggen dat na de komst van topontwerper Peter Schreyer (de voormalig design-guru van Audi en Volkswagen) het roer behoorlijk om is. Waren we over de Hyundai i30 N al meer dan enthousiast, de nieuw Kona by Hyundai gaat er wat ontwerp betreft op én over. Niet in sportieve prestaties, want daarvoor is de -N- veel te bruut.
Made by Hyundai
Met de introductie van de Kona wil Hyundai overduidelijk het roer omgooien. Dat begint al bij de naam waarbij Kona als merk wordt gepositioneerd, made bij Hyundai. Het is een nuance maar wel een die past bij de ambities. Hyundai wil de komende jaren meer en meer doorgroeien naar een van de populairste merken in Europa en daarbij moet deze Kona duidelijk gaan helpen. De echte big hit komt meer dan waarschijnlijk volgend jaar op de markt als er een volledig elektrische Kona met een actieradius van rond de 500 km wordt geïntroduceerd. En als dit model hetzelfde afwerkingsniveau heeft als het zojuist geïntroduceerde model dan klopt Hyundai heel hard aan de deur. Zeker als ze de prijs ook nog eens concurrerend gaan houden.
Stoer en stylish
De volledig nieuwe Kona ziet er stoer en stylish uit als we hem vergelijken met de concurrentie in dit segment. Hij heeft duidelijk de ‘looks’, oogt robuust en is overduidelijk ontworpen voor de Europese markt. Dat hij nu eenmaal beter oogt met 18-inch velgen hoeven we eigenlijk niet meer uit te leggen, omdat dit voor de meeste auto’s geldt. De neus geeft hem zeker het eerdergenoemde stoere uiterlijk. Hier zit nog wel het Hyundai logo in de grille. Het was nog duidelijker geweest als op de neus de letters Kona zouden hebben gestaan en dan op de achterzijde ‘made by Hyundai’. Dan neem je alle twijfels over een nieuwe positionering gelijk weg. Over de grote grijze wielschilden (andere omschrijving hebben we even niet) kun je van mening verschillen. Maar blijkbaar is er een optie om deze een kleur te geven. De achterzijde bevat heel veel details, maar heeft daardoor wel een onderscheidend uiterlijk gekregen.
Naast de fraaie looks blijven er maar twee zaken over: hoe rijdt deze Kona en oogt hij van binnen net zo goed als aan de buitenkant? We doen niet mee aan de dooddoeners van hoe gaat de Kona het doen in de lease? Net als dat we al eerder de discussie over: hoe oud je moet zijn voordat je een nieuwe auto gaat kopen, hebben geparkeerd. Wat ons betreft is de die-zou-ik-best-willen-gaan-rijden-nu-ik-hem-zie factor is minstens zo belangrijk. Wat dat betreft zou je weer eens gewoon een dagje moeten gaan ‘autoboulevaren’ (staat waarschijnlijk niet in de Van Daele). Het komt er op neer dat ja na het lezen van een recensie beter even in het echt kunt gaan kijken om te zien of alle lovende woorden ook echt kloppen.
50 shades of grey auto’s
De Hyundai Kona is sowieso een auto waarmee je kunt spelen wat kleur en uitvoering betreft. Een positieve ontwikkeling die de straten hopelijk weer eens wat vrolijkheid gaan geven, in plaats van al die ‘50 shades of grey’ auto’s die het volgens de oude economie beter doen als je ze wilt verkopen. Wees daar dan snel mee want de trend wordt echt meer kleur! Daarin is Hyundai niet de eerste die toon zet, maar er wel duidelijk op inspeelt. Het Blue Lagoon blauw is fraai, het Acid Yellow (zelfs de dames waren het er niet over eens of dit in werkelijkheid toch groen is) oogt gedurfd en speels en het Pulse Red is rood genoeg om op te vallen. Wie het rustiger aan wil blijven doen kan nog steeds kiezen uit (in totaal 20) meer behoudende kleuren.
Wat geldt voor de looks aan de buitenkant vind je ook terug in de Kona. Goed zittende stoelen, een zowel strak als speels interieur met een goed werkende (en snelle) display. Alles lijkt wel te kloppen en al hadden we nog nooit gehoord van een Krell Premium-audiosysteem, de acht luidsprekers doen echt hun werk want het geluid klinkt gewoon super. Je kunt gerust stellen dat deze Kona (made by Hyundai) de lat in het B-segment een stukje hoger legt.
Kona uitvoeringen
De Kona wordt in Nederland in eerste instantie geleverd met voorwiel of met vierwiel aandrijving. Daarnaast kun je kiezen uit een 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk) en een koppel van 172 Nm of een 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) en 265 Nm trekkracht. De 1.0 T-GDI zal zeker in Nederland met z’n gunstige prijs en uitrustingsniveau hoog scoren. De 1.6 T-GDI met een rappe motor (sprint naar 100 in 7 seconden) kost aanzienlijk meer. Maar daar krijg je ook behoorlijk wat voor terug. De vierwielaandrijving op deze versie kan tot 50 procent van het koppel naar de achteras sturen, waardoor je onder alle omstandigheden een maximale grip krijgt.
De luxe uitvoering is zeer volledig uitgerust en heeft o.a. 205/60 R16-banden met 16-inch stalen velgen, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor- en achter, centrale deurvergrendeling, verwarmbare en elektrisch verstelbare buitenspiegels, cruise control, projectieverlichting, een armsteun, een radio met zes luidsprekers plus USB-/AUX-aansluiting en stuurwielbediening. Het Lane Keeping Assist System en de Drivers Attention, de Hill-Assist Control (die achteruitrollen op een helling voorkomt) en de Downhill Brake Control vergroten samen met de LED-dagrijverlichting en de LED-achterlichten in de achterspoiler de veiligheid van bestuurder en passagiers.
Samenvatting
Hyundai is er in geslaagd om een meer dan voortreffelijke compacte SUV te ontwerpen in een populair segment met een uiterst scherpe prijs. Dit hebben ze ook nog eens gedaan op een geheel nieuw platform waarop waarschijnlijk de komende jaren meerdere modellen worden gelanceerd. Het is ook de voorloper van de Kona EV waar nu al naar wordt uitgekeken. Als je zegt dat je de ambities hebt om in Europa de #3 autofabrikant te willen worden dan lost deze Kona zeker een stuk van deze verwachting in. De Kona heeft ons prettig verrast en zal na de introductie een geduchte concurrent worden voor heel wat vergelijkbare en meer compacte SUV’s.
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023