Jeep zet vol in op elektrificatie van zijn modellen. Het is een belofte die alweer een tijdje geleden is gemaakt. De eerste stappen waren een hybride Jeep Compass en een hybride Jeep Renegade. Het werd allemaal net een tikkie serieuzer toen ook de epische Jeep Wrangler een elektrische aandrijving kreeg, naast de toch al krachtige motor van de moeder aller Jeep’s. De Jeep Wrangler 4Xe Plug-In Hybrid, mijn persoonlijke definitie van de ultieme wannahave.
Het is inmiddels 8 september 2022, de dag waarop Jeep daadwerkelijk Jeep fans, EV rijders en iedereen die toch al eens hoopte een Jeep te gaan rijden, blij maakt met de aankondiging van vier volledig elektrische modellen: de Jeep Avenger, Jeep Recon en een Jeep Wagoneer S. Nummer vier blijft nog even onder de radar. Het zijn de eerste contouren van die claim naar de markt. Jeep wil immers de wereldwijde marktleider worden op het gebied van elektrificatie, zeg maar het groenste merk ter wereld.
Er zullen genoeg autoliefhebbers zijn die daar zo hun eigen gedachte over hebben. Meer dan waarschijnlijk gebaseerd op de rijke historie van het merk waarbij maximale power, noem het bruut vermogen, bij voorkeur off-road nu eenmaal voor alles ging. Maar wat is geweest komt nooit meer terug en nu zeker bij Jeep.
Het is de dag waarop de keuzes al zijn gemaakt en er drie nieuwe Jeeps worden gepresenteerd. De Jeep Avenger, een naam die vooral jongeren en miljoenen filmliefhebbers moet aanspreken, de Recon, dat moet een ultieme verkenner worden en dus bruter dan een Wrangler, maar dan elektrisch en de Wagoneer S, groter dan de grootste Jeep die nu op de markt is. We kijken er naar uit.
Jeep Avenger, zijn naam klinkt bekend en bekt lekker, bij Marvel weten ze er wel raad mee. Ooit was er echter al wel een Dodge Avenger maar buiten de naam hebben de auto’s helemaal niets met elkaar te maken. De Jeep Avenger oogt op de foto’s groot maar is in werkelijkheid een uiterst compacte SUV. En dat is een groot compliment want alleen MINI slaagt er iedere keer weer in om nieuwe modellen de volledige DNA van het merk mee te geven.
De Jeep Avenger oogt als een Jeep en is een nog steeds Jeep met 7 sleuven. Natuurlijk, het is een geheel nieuw concept, maar het is in alles een Jeep. En dat is iets wat maar weinig merken durven en kunnen waar maken. Het heeft te maken met de DNA die uniek en herkenbaar is. Jeep positioneert hem onder de Renegade, onterecht gezien als een kleine Jeep terwijl hij slechts een paar centimeter korter is als de Compass. Ook deze Jeep Avenger zal, dat mogen we aannemen, dus nog steeds een redelijk formaat krijgen.
Binnen het aanbod van Stellantis zullen genoeg media hem linken aan de Peugeot 2008-e en de Opel Mokka-e en wie weet zijn er (dat zou in ieder geval economisch wel zo verstandig zijn) onderhuids genoeg verborgen overeenkomsten, De Avenger oogt als een echte Jeep en staat sowieso op een geheel nieuw platform. Het is echter zijn onbevangen uitstraling die de Avenger een extra boost geeft. Onze ‘rangers’ zullen ook blij zijn want de nieuwe Avenger gaat richting de 400 km bereik.
De Jeep Avenger is voor het eerst te zien op 17 oktober a.s. op de Autosalon van Parijs. Dat is ook het moment dat je Jeep Avenger (First Edition) al kunt bestellen. De Avenger gaat dit jaar nog in productie in het Poolse Tichy. De marktintroductie is ergens begin 2023.
De Jeep Recon blijft nog even toekomstmuziek en wordt pas verwacht in 2024. Wat geldt voor de Jeep Avenger geldt ook voor de Jeep Recon. Wat moet het heerlijk zijn als je als ontwerper een nieuwe Wrangler mag ontwerpen die persé geen vervanger van de Wrangler mag zijn maar wel alle DNA moet bevatten. Dan kun je los en kun je de Jeep Recon een geheel eigen identiteit geven, zolang het maar een Jeep is. Hij ziet er nu al fantastisch uit, al is mijn persoonlijk mening diep gekleurd.
Om het allemaal wat begrijpelijker te maken, de Jeep Recon is géén vervanger van de Wrangler (onvervangbaar ook) maar een geheel nieuwe elektrische Jeep. Waarschijnlijk met heel veel elektrisch vermogen en gelijk de meest duurzame Jeep die ooit in de woestenij te ontdekken zal zijn. Nu maar hopen dat ze de introductie in Utah doen.
Ook de Jeep Recon, dat kan ook gewoon niet anders, krijgt een nieuw platform en is natuurlijk standaard uitgerust met vierwielaandrijving en een vergrendelbare achteras. Outdoor first noemen we dat. Het enige minpuntje is dat de Recon vanaf 2024 in de VS in productie gaat en zijn marktintroductie daar krijgt. Wanneer we hem in Europa gaan zien is nog niet bekend.
Naast de nieuwe modellen, de Jeep Avenger en de Jeep Recon komt er nog een nieuw model met wél een bekende naam, de Jeep Wagoneer S. De Wagoneer moet het flagship worden van de nieuwe elektrische vloot van Jeep. Het design is uiteraard nieuw maar nu wel met een duidelijke link naar de epische Wagoneer. Een model met een ongekend lange historie, traditioneel maar dan vertaald naar het heden. Een gevaarlijke en des te meer uitdagende keuze en voorzien van veel luxe en comfort.
Maar ook de Jeep Wagoneer S heeft zeven sleuven en zal net als iedereen in zijn familie op iedere denkbare ondergrond moeiteloos uit de voeten moeten kunnen. De Wagoneer S lijkt wat meer futuristische trekjes te krijgen maar echte specificaties ontbreken op dit moment nog.
De volledig nieuwe Wagoneer BEV zal volgend jaar aan het publiek worden getoond. De productie zal in 2024 in Noord-Amerika van start gaan. Klanten in de VS kunnen begin 2023 een reservering maken voor dit volledig elektrische Wagoneer-model. Hij zal worden verkocht op belangrijke markten over de hele wereld, waaronder Europa.
De belofte naar de markt is gemaakt. Het masterplan voor 2030 is duidelijk. Tegen die tijd zal Jeep een volledig gamma nieuwe batterij-elektrische voertuigen (BEV) aanbieden, waarmee het merk een leidende positie in de SUV-industrie wil innemen in termen van het totale aantal modellen, het aantal modellen per marktsegment en verkoopvolume. Als gevolg daarvan zal 50% van de verkoop van het merk in de VS bestaan uit volledig elektrische voertuigen.