11.08.2023
Automotive

De nieuwe Hyundai Santa Fe is een monster SUV

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Hyundai heeft deze week de nieuwe Santa Fe gepresenteerd. Dat is al vele jaren de grootste SUV van de Koreaanse fabrikant. Toch vonden ze het vorige model, die ook al niet krap bemeten was, nog niet groot genoeg. De nieuwe Santa Fe wordt, dat mag je wel stellen, een monster SUV.

Groot, groter, grootst

Die monsterlijke – in de goede zin van het woord – looks heeft de nieuwe Santa Fe met name te danken aan het vierkante, hoekige, design. De lengte van de auto valt eigenlijk nog best mee, al is 4 meter en 83 centimeter natuurlijk ook weer niet bepaald ‘kort’. Hij is in ieder geval 5 centimeter langer dan de huidige Santa Fe. Verder is hij exact even breed (1m90) en slechts 1 centimeter hoger (1m72).

De achterzijde heeft wel wat weg van full-size Amerikaanse SUV’s, zoals de Ford Expedition. De neus doet mij dan weer denken aan die van de grote Range Rovers, zoals de Velar, al heeft hij van voren ook wel wat weg van een Rivian. Maar goed, Hyundai laat met de nieuwe Santa Fe zien dat binnen het design van haar grootste SUV nog ruimte had voor een ‘XL’ versie.

Er komt vooralsnog geen volledig elektrische versie van de nieuwe Santa Fe. Voor de eigen en Amerikaanse markt heeft Hyundai een 2.5 liter benzinemotor met turbo en 8-traps automaat en 281 pk in het gamma staan. In de rest van de wereld verschijnt de Santa Fe waarschijnlijk alleen met een 1.6 liter hybride aandrijving, met een 6-traps automatische versnellingsbak en 180 pk. Van diezelfde motor is ook een PHEV versie.

De nieuwe Hyundai Santa Fe staat volgend jaar in de showrooms
De nieuwe Hyundai Santa Fe staat volgend jaar in de showrooms

Nieuwe snufjes en rijhulpsystemen

Uiteraard krijgt de nieuwe Santa Fe ook weer een hele sloot (nieuwe) snufjes en rijhulpsystemen. Opvallend is een UV-C sterilisatie vak. Daar kun je spullen in leggen om ze vrij te maken van bacteriën en virussen. Een overblijfsel van de coronapandemie wellicht? Hoe dan ook, je kunt straks dus in je auto je telefoon, sleutels, beurs en andere (kleine) gadgets laten ontsmetten. Je smartphone opladen kan ook, zowel draadloos als via de 27W USB-C aansluiting.

De lijst met rijhulpsystemen in de nieuwe Santa Fe – die niet allemaal standaard ‘aan’ staan, is best indrukwekkend. Naast de bekende systemen, zoals lane assist, collision warning, smart (adaptive) cruise control en de nodige hulpsystemen voor semi-automatisch rijden op de snelweg en automatisch inparkeren, kun je in de nieuwe Santa Fe ook ‘genieten’ van

Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Front and Rear Parking Distance Warning, Surround View Monitor, Remote Smart Parking Assist en Safe Exit Assist.

Ten slotte kun je straks kiezen uit tien kleuren: Abyss Black Pearl, Creamy White Pearl, Creamy White Matte, Typhoon Silver Metallic, Magnetic Gray Metallic, Ocado Green Pearl, Terracotta Orange, Cyber Sage Pearl, Earthy Brass Metallic Matte en Pebble Blue Pearl.

De nieuwe Santa Fe is een monster SUV
De nieuwe Santa Fe is een monster SUV

In 2024 naar Nederland

De nieuwe Santa Fe verschijnt dit jaar al in de Zuid-Koreaanse showrooms. De rest van de wereld volgt in de eerste helft van 2024. Wat hij gaat kosten, dat is nog niet bekend, maar hij zal zeker niet goedkoper worden dan zijn voorganger, die momenteel vanaf 47.595 euro te koop is.

Share this post